שיא בהנפקות אג"ח של המדינות המתועשות עלול לפגוע בכושר ההחזר של הכלכלות המתפתחות

[לבורסות בעולם] אנליסטים מזהירים שהכלכלות המתעוררות עלולות להידחק משוקי האשראי בגלל האג"ח הממשלתיות בשווי כולל של 3,000 מיליארד דולר שצפויות המדינות המפותחות להנפיק ב-2009

כמויות השיא של אג"ח ממשלתיות של המדינות המתועשות, שהונפקו במטרה למנוע את העמקת המיתון, עלולות לחסום את המדינות המתפתחות מכניסה לשוקי האשראי.

אנליסטים מזהירים שהכלכלות המתעוררות עלולות להידחק משוקי האשראי בגלל האג"ח הממשלתיות בשווי כולל של 3,000 מיליארד דולר שצפויות המדינות המפותחות להנפיק ב-2009 - פי שלושה משווי האג"ח שהנפיקו מדינות אלה ב-2008. ארה"ב לבדה צפויה להנפיק בשנה הבאה אג"ח בשווי 2,000 מיליארד דולר.

ממשלות ותאגידים בשווקים המתעוררים יצטרכו לפרוע חובות בשווי כולל של 6,865 מיליארד דולר ב-2009, על פי נתוני ING הולסייל בנקינג. הסכום כולל אג"ח, הלוואות, תשלומי ריבית ומימון מסחרי.

דייויד ספגל, אסטרטג לשווקים מתעוררים ב-ING, אמר: "סיכון הפריסה מחדש של חובות יהיה אחת הבעיות הגדולות ביותר עבור מנפיקים בשווקים מתעוררים ב-2009. לא צפוי שממשלות ישתמטו מפירעון חובות, אך חברות רבות ייאלצו לפרוס מחדש את החובות או להשתמט מפירעונם".

לדבריו של ניק צ'יימי, מנהל סיקור השווקים המתעוררים ב-RBC קפיטל מרקטס, "במלים פשוטת, יהיו יותר מנפיקי אג"ח שייאבקו על מאגר הון מוגבל". הוא הוסיף כי "ממשלות או חברות בעלות דירוג גבוה יוכלו עדיין למשוך קונים, אך סכום ההנפקות האדיר יוביל באופן כמעט בלתי-נמנע למצב שבו הן ייאלצו לשלם ריבית גבוהה יותר כדי למשוך משקיעים".

ברזיל, רוסיה הודו וסין יצטרכו לפרוע חובות חיצוניים בשווי 205 מיליארד דולר, 605 מיליארד דולר, 257 מיליארד דולר, ו-2,437 מיליארד דולר, בהתאמה, אך יש להן יתרות מט"ח גדולות דיין כדי לסייע להן לעמוד בחובותיהן.

ארגנטינה תצטרך לפרוע חובות חיצוניים בשווי 64 מיליארד דולר ב-2009, וטורקיה תידרש להחזיר 36 מיליארד דולר. הונגריה ואוקראינה כבר קיבלו סיוע חירום מקרן המטבע הבינלאומית ומהבנק האירופי המרכזי.

[לאתר אפיקים סולידיים]