המדדים בוול סטריט סגרו ברמות הגבוהות של היום למרות נתוני המאקרו החלשים; הנאסד"ק טיפס ב-2.7%

גלובס tv הדאו ג'ונס עלה ב-2.2% ; GM עלתה ב-5.6% ; Rohm & Haas זינקה ב-11.9% ; סלקום קפצה ב-6% ופרטנר טיפסה ב-3.7% ; טבע עלתה ב-1.5% ; אלביט מערכות רשמה עלייה של 5.4% ; קייס שילר: מחירי הבתים בערים הגדולות בארה"ב נפלו ב-18%

המסחר בוול סטריט הסתיים ברמות הגבוהות של היום כאשר המדדים המובילים רשמו עליות של יותר מ-2%, ניראה כי המשקיעים המעטים שפעילים בימים האחרונים של השנה מנסים בכל כוחם לשפר ולו במעט את הנתוני התשואה השנתית שלהם לאחר שנה קשה במיוחד ומנסים לצוד מניות במחירי סוף עונה. גם הנתונים המאקרו כלכליים הקשים שפורסמו בתחילת יום המסחר, לא פגעו במגמה החיובית בשוק.

את הרוח הגבית קיבל השוק מהרחבת תוכנית החילוץ הממשלתית לג'נרל מוטורס . משרד האוצר האמריקני יעניק ל-GMAC, זרוע המימון של ג'נרל מוטורס, 6 מיליארד דולר בהלוואות ממשלתיות. הממשל האמריקני ירכוש מניות של GMAC ב-5 מיליארד דולר ויעניק לג'נרל מוטורס הלוואה של מיליארד דולר שייסיעו בעדה במהלך הארגון מחדש של חברת האחזקות הבנקאית. ניראה כי לפני שהשנה מגיעה לסיומה מנסים המשקיעים לשפר מעט את התשואות.

מספר נתונים מאקרו כלכליים התפרסמו היום, ביניהם נציין את מדד מחירי הבתים קייס שילר/S&P אשר רשם באוקטובר שפל חדש לאחר שירד ב-18% ביחס למחירים ששררו בערים הגדולות בארה"ב בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה חדה מעט יותר מן הציפיות המוקדמות. בנוסף פורסמו היום גם מדד אמון הצרכנים שצנח לשפל של כל הזמנים ונקבע ב-38 נק' לעומת צפי ל-45.5 נק', נזכיר כי בשנה שעברה עמד מדד האמון על 90.6 נק'. כמו כן פורסם מדד מנהלי הרכש באיזור שיקגו שהצביע על עלייה קלה ביחס לצפי אך עדיין מצוי עמוק עמוק ברמה המצביעה על התכווצות בפעילות היצרנית.

הנפט אשר היה במהלך הימים האחרונים שחקן מרכזי בשוק כשרשם עליות חדות על רקע ההסלמה באזורנו והחשש כי הלחימה בדרום תביא להורדה נוספת בתפוקת הנפט, אולם ניראה היום כי הזהב השחור לקח פסק זמן מהעליות ואיבד כדולר וניקבע בסיום ברמה של כ-39 דולר לחבית וזאת לאחר שהנתונים המאקרו כלכליים הגבירו את החשש מפני ירידה נוספת בביקושים לנפט ומוצריו.

בבורסות המצויות בצד המזרחי של האוקיינוס האטלנטי, באירופה, נרשמו גם היום עליות שערים, בהן בולטו מניותיהן של יצרניות הרכבים המושפעות מהצעד החיובי שנרשם בתעשיה האמריקנית עם קבלת הסעד הממשלתי.

מחר מסתיימת 2008, וזהו הזמן לסיכומים. מבדיקת החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב עולה כי מלבד טבע , שכבר נמצאת בליגה אחרת, יש לישראל רק שבע נציגות בשוק ההון האמריקני ששוויין נספר במיליארדים ולא במיליונים - סלקום (2.01 מיליארד דולר); צ'ק פוינט (3.95 מיליארד דולר); אמדוקס (3.72 מיליארד דולר); נייס (1.25 מיליארד דולר); אורמת טכנולוגיות (1.32 מיליארד דולר); פרטנר תקשורת (2.38 מיליארד דולר) וקומברס (1.14 מיליארד דולר). וזאת, בהתחשב בכך שישראל היא היצואנית מספר 3 של חברות לנאסד"ק, אחרי ארה"ב וקנדה.

מאה חברות ישראליות נסחרות כיום בשוק ההון האמריקני, ורק חמש מהן הצליחו לרשום מתחילת השנה תשואה חיובית, גם אם לא ממש משמעותית. בין המניות שבלטו בקריסת שוויין ניתן למצוא את אקס.טי.אל (98%-); קיריקס (97.4%-); מטאלינק (97.3%-); מדיס טכנולוגיות (97.2%-) ותפרון , שהושהתה מהמסחר (93.7%-).

64 חברות (שני שליש מהסך) איבדו יותר ממחצית מערכן מתחילת השנה, כשאת הרשימה סוגרת סרגון , עם תשואה שלילית של 51.5%. מבדיקת "גלובס" עולה כי נכון לרגע זה, 24 חברות ישראליות נסחרות מתחת למחיר של דולר אחד, ולכן מועמדות להדחה מהנאסד"ק.

בסיום המסחר עלה מדד הדאו-ג'ונס ב-2.17% ל-8,668 נקודות, S&P 500 טיפס ב-2.44% ל-890 נקודות, ומדד הנאסד"ק בלט בעלייה של 2.67% ונקבע ב-1,550 נקודות.

זירת המאקרו

מכירות הרשתות הקמעונאיות בארה"ב ירדו ב-0.4% בשבוע שהסתיים ב-27 בדצמבר לעומת רמתן בתקופה המקבילה אשתקד. על פי נתון הרדבוק המכירות ברשתות הקמעונאות מתחילת דצמבר ועד כה ירדו ב-0.5% ביחס למכירות שנרשמו באותה תקופה בנובמבר.

מדד קייס-שילר/ S&P הבוחן את מחירי הדיור בארה"ב נפל באוקטובר ב-18% לעומת צפי לירידה של 17.9%. זהו שפל חדש ברמות המחירים בתחום הדיור בארה"ב. ב-14 מסך 20 הערים הגדולות המדווחות על מחירי הדיור בתחומן נרשמה רמת שפל במחירי הדיור, כאשר ב-10 אזורים נרשמה ירידה של יותר מ-10% במחיר ביחס למחירים שנרשמו בתקופה המקבילה אשתקד.

ב-16:45, שעון ישראל, פורסם מדד הפעילות היצרנית של שיקגו לחודש נובמבר, או כפי שנוהגים לכנותו PMI, מדד מנהלי הרכש, שעלה ל-34.1 נק' לעומת צפי שירד ל-33 נק' וזאת לעומת רמה של 33.8 נק' שנרשמה באוקטובר.

מדד אמון הצרכנים בחודש דצמבר נפל לשפל חדש של 38 נק', נמוך בהרבה מהצפי שהיה לכך שאמון הצרכנים יעלה ל-45.5 נק', וזאת לאחר שבחודש הקודם הונמך מעט הנתון ל-44.7 נק' לעומת פרסום קודם שעמד על 44.9 נק'. הירידה החדה באמון הצרכנים נובעת בעיקר מהמיתון המחריף ומהפיטורים המתרחבים בארה"ב כמו גם מהירידה החדה במחירי הבתים ובמחירי המניות בשוק וכן ממשבר האשראי. נציין כי בתקופה המקבילה אשתקד עמד אמון הצרכנים על 90.6 נק', כך שהירידה לרמת השפל החדשה היא בהחלט דרמטית. בשוק צופים כי מדד זה ישתפר בחודש הבא, לאחר השבעתו של הנשיא החדש, אובמה ב-20 בינואר. .

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי למסירה בפברואר נסחרים בירידה של 3% לרמה של 38.8 דולר לחבית.

מניות בכותרות

משרד האוצר האמריקני החליט להעניק ל- GMAC, זרוע המימון של ג'נרל מוטורס , 6 מיליארד דולר במטרה למנוע מיצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר בארה"ב להכריז על פשיטת רגל. ההלוואה מתווספת לסכום של 13.4 מיליארד דולר אותו התחייב הממשל האמריקני להעביר ל-GM וקרייזלר. הממשל האמריקני ירכוש מניות של GMAC ב-5 מיליארד דולר ויעניק לג'נרל מוטורס הלוואה של 1 מיליארד דולר שיעזור לחברה לתרום לארגון מחדש של של חברת האחזקות הבנקאית.

המיליארדר האמריקני, קירק קרקוריאן, מכר את יתרת מניותיו ביצרנית המכוניות פורד מוטורס , והשלים בכך נסיגה סופית מאחזקה בחברת הרכב השנייה בגודלה בארה"ב שזכתה בשעתה לפרסום רב, כשהוא מפסיד בדרך מאות מיליוני דולרים.

דאו כימיקלים הוסיפה לבלוט. הן מודי'ס והן S&P הורידו את דירוג האשראי של החברה, לאחר שכווית נסוגה ממיזם משותף לרכישת חברת Rohm & Haas . אך הערב העריכו אנליסטים כי יתכן כי קונסורציום של 19 בנקים יעזור לחברה לגייס כ-13 מיליארד דולר לצורך ביצוע הרכישה במחיר נמוך יותר מזה עליו דובר במיזם עם הכוויתים שכשל. R&H שבלטה אתמול בירידות של יותר מ-20% בולטת הערב בעלייה של כ-10%.

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי חברת הביטוח Nationwide תסגור ב-1 ינואר עסקה בשווי 2.48 מיליארד דולר לרכישת 34% מ- Nationwide Financial Service (סימול: NFS).

ישראליות מעבר לים

רבוע כחול הודיעה על ארגון מחדש ברשת, לפיו החברה הבת, רבוע נכסים, תרכז את כל פעילות השיווק והקמעונאות של החברה כשזרוע הנדל"ן של החברה, חברת רבוע נדל"ן, תרכז את כל נכסי הנדל"ן של הקבוצה. שווי הנכסים עומד על כ-500-400 מיליון שקל.

רדוויז'ן מקצצת 5% מכוח האדם של החברה. מדובר בקיצוץ בעלות שכר ההנהלה כשגובה הקיצוץ לא נקבע. כזכור, הודיעה החברה ברבעון השני של 2008 על כוונתה לחזור לרווחיות ב-2009.

חברת פרטנר השיקה היום רשמית את פעילות התקשורת הקווית שלה ואת כניסתה לתחום הקישוריות לאינטרנט ISP.

הדירקטוריון של סמייל012, החברה הבת של אינטרנט זהב , אישר היום רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 10 מיליון דולר.

התעשייה האווירית תשפה את אלביט מערכות בגין תביעת בעלי מניות המיעוט באימג'סאט.