הפד ירכוש ניירות ערך משכנתאיים בחצי טריליון דולר

אנליסטים הביעו פליאה על העוצמה שבה מתכוון הפד לפעול, והידיעה העלתה את מחיריהם של ני"ע מגובי המשכנתאות, MBS, במסחר דליל מאוד שמאפיין את שבוע החגים

הפדרל ריזרב החל אתמול (ג') במאמץ אגרסיבי להוריד את עלויות המשכנתאות, וקבע כי עד מחצית השנה החדשה הוא מתעתד לרכוש ני"ע מגובי משכנתאות בהיקף של 500 מיליארד דולר. אנליסטים הביעו פליאה על העוצמה שבה מתכוון הפד לפעול, והידיעה העלתה את מחיריהם של ני"ע מגובי המשכנתאות, MBS, במסחר דליל מאוד שמאפיין את שבוע החגים.

"כשהם קונים בערך ב-80-100 מיליארד דולר מדי חודש, אם הם הולכים לעשות את זה במשך שישה חודשים, הם צריכים לקנות את כל מה שהם יוכלו להניח עליו ידיים", אמר אתמול קווין קבין, אסטרטג משכנתאות בחברת FTN פייננשל בשיקגו. "זה יעלה את המחירים ויהדק את מרווחי התשואה, וידחף כלפי מטה את הריביות".

רכישת ה-MBS היא חלק מהמאמץ הממשלתי המתמשך. בתחילת החודש הפחית הפד את ריבית היעד של קרנותיו ל-0.25%-0% ואותת שהוא מסתמך יותר ויותר על אמצעים בלתי-רגילים להמרצת הכלכלה. אתמול מסר הפד על העלאת היצע הכסף כדי לממן את רכישות ה-MBS, ובכך הקל עוד יותר את מדיניותו המוניטרית.

התוכנית מכסה אך ורק ניירות ערך משכנתאיים שהנפיקו פאני מיי ופרדי מק. כאשר הוא הכריז על התוכנית ב-25 בנובמבר, הפד מסר שהוא ירכוש ב-100 מיליארד דולר אג"ח של פאני מיי, פרדי מק והבנקים הפדרליים להלוואות לדיור.