יהודה נסרדישי ל"גלובס": "הוריתי למס הכנסה שהשנה נטפל בתיקים שיש בהם כסף ונניח לאזורים שנפגעו"

מנהל רשות המסים: "ב-2007 גבינו יותר מ-4 מיליארד שקל בשוק ההון ממניות נסחרות בבורסה, והשנה גבינו פחות מ-2 מיליארד שקל" ; "אני לא יודע מה יש מאחורי הסיפור של חקירות הרשות, אבל עבדתי עם ג'קי מצא, ואני יודע שהילד הזה לא לקח אגורה לכיסו ולא לקח שוחד" ; ראיון ראשון ובלעדי

"אין לי דקה לנשום היום. אני קרוע. אני מקדיש את כל כולי לטיפול בנפגעי המלחמה בעוטף עזה. יש לי רגישות מאוד גדולה לאזור הדרום, כיוון שגדלתי במושב גבעולים, מדרום לנתיבות. ביום שישי האחרון, לפני שהחל מבצע עופרת יצוקה, ירדתי לשדרות וביקרתי בבית שחטף את הגראד הראשון במושב תקומה. הרגעתי את בני המשפחה והבטחתי להם שהבית שלהם יהיה הכי יפה שאפשר, אחרי שנספק להם סיוע ונתקן אותו. תדרכתי וחיזקתי את האנשים שלנו שם. ביום שבת, כשהתקשרו אלי הביתה ואמרו לי שחיל האוויר החל במבצע, אני כבר הייתי מוכן לכל תרחיש". כך מספר מנהל רשות המיסים, יהודה נסרדישי, בראיון ראשון מאז מונה לתפקיד.

לדברי נסרדישי, לקחי מלחמת לבנון השנייה נלמדו, כך שהיום רשות המסים מוכנה מאי פעם לכל תרחישי המלחמה. "היום העובדים שלנו הם בין הראשונים שמגיעים למקום פיגוע ונפילת טילים. במרבית המקרים אנחנו שם לפני המשטרה ולפעמים לפני מגן דוד אדום. עובדי רשות המיסים הם כמו חיילים, הם חלוצים בשטח. אנחנו ערוכים מראש. אין הפתעות.

"תוך יומיים הקמנו שני מוקדים, בשדרות ובאשקלון, שנותנים מענה לכל השאלות לגבי פיצויים על נזקי בית וכל הנזקים שנגרמים לתושבי הדרום בימים אלו. במקביל, הרחבנו את מעגל השמאים שלנו. ברגע שמתרחש נזק, אנחנו מתייצבים עם שמאי במקום. גם פינוי אנשים שהבית שלהם יצא מכלל שימוש, מתבצע במהירות ובכל בית נטוש מוצב שומר למניעת ביזה".

ברקע מבצע עופרת עדיין מתחולל המשבר הפיננסי העולמי שמשפיע על גביית המסים בישראל. לדברי נסרדישי, הפסדיה של המדינה מתעצמים מדי חודש. "ב-2007 גבינו מעל 4 מיליארד שקל בשוק-ההון ממניות נסחרות בבורסה, והשנה גבינו פחות מ-2 מיליארד שקל, ואני לא יודע אם חלק מזה לא נחזיר כשיגישו לנו דוחות, כיוון שלבעלי העסקים ולחברות יש הפסדים משמעותיים מהחודשים האחרונים.

"החוסר העיקרי במס הישיר עומד היום על כ-7.5 מיליארד שקל, וזו הספירה עד חודש נובמבר. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה איתנו היום, בסוף דצמבר. הנתונים לגבי מע"מ, שהם האינדיקציה להאטה או לצמיחה במשק, היו חיוביים רוב השנה, ופתאום בנובמבר הם ירדו בחצי מיליארד שקל. ירידה של חצי מיליארד שקל תוך חודש היא טירוף. בדצמבר נגיע לכמיליארד שקל פחות במע"מ. זה אומר, שיש האטה במשק וירידה בצריכה שתתגלגל לחוסר בהכנסות למדינה".

2009 תהיה שנה קשה

2009, לדברי נסרדישי, תהיה שנה קשה. "הצמיחה תהיה נמוכה והמשק יהיה בהאטה משמעותית. בדו"חות של הקונצרנים ל-2008 נראה שצברו הפסדי ענק שעוברים ל-2009, כך שגם אם יהיה לקונצרנים רווח הוא ייבלע כנגד ההפסדים. לגבי הגבייה, מסיכום של חודש דצמבר, הערכותיי הן שהגירעון שלנו יעלה ליותר מ-5 מיליארד שקל מול היעד ל-2009, שנקבע במחצית 2008".

- מה התוכניות שלך ל-2009?

"להמשיך לתת הקלות כדי לתת למשק אוויר לנשימה, ובמקביל לטפל בתיקים בעלי תשואות מס בענפים שלא נפגעו מהמשבר. לא כולם נפגעו. יש ענפים שהם אקטואליים היום שלא נפגעו, כמו ענף הפרסום ומי שעוסקים בתקשורת סביב הבחירות. יש פה תעשייה די גדולה שיכולה לשלם מס כרגיל. העברתי הנחיה למשרדי מס הכנסה שהשנה נטפל בתיקים יותר איכותיים, שיש בהם כסף, ונניח לאזורים שנפגעו עד שיתאוששו. זה שינוי כיוון בתוכנית העבודה שלנו. המוטו שלנו ב-2009 אומר 'נעשה הכול כדי להקל על עוסקים, נישומים, לקוחות שהיו צייתנים, היו בסדר בתקופה שהרוויחו, ושילמו מס כחוק".

יהודה נסרדישי

"ג'קי מצא לא לקח אגורה לכיסו"

על ג'קי מצא יש לו רק דברים טובים לומר. "הופתעתי מהמעצר שלו. ערב קודם ישבתי איתו והכול התנהל כרגיל. אני לא יודע מה יש מאחורי הסיפור הזה של חקירות הרשות, אבל עבדתי עם ג'קי, ואני יודע שהילד הזה לא לקח אגורה לכיסו ולא לקח שוחד. הייתה בינינו כימיה. זו הייתה גאווה ללכת אחרי הילד הזה. הוא היה כריזמטי, ידען גדול, והכיר את האנשים סביבו. הוא היה מנהל רשות מצוין".

גם היום, כשמצא נמצא בעיצומו של הליך שימוע בפרשת המינויים ברשות המסים, מתקשה נסרדישי להאמין במה שמיוחס לו. "אולי יש איזה שטויות מאחורי הסיפור של החקירות, דברים שעוררו את הסערה הזאת, אבל ג'קי הוא לא פליליסט. ג'קי אדם ישר, הגון ונקי, ששילם מחיר כבד על משהו שעשה, שלא ברור מה חומרתו, אם בכלל עשה".

במאי 2008 מונה נסרדישי למנהל רשות המסים הקבוע, לאחר 9 חודשים כמנהל רשות זמני. אמרו שהוא לא כריזמטי, אמרו שהוא לא מסוגל לקבל החלטות, אמרו שהוא ינוהל על ידי אחרים, אם יהיה המנהל, ובעיקר שנסרדישי הוא מינוי מכורח הנסיבות. אז הוא נשך שפתיים. היום כבר יש לו מה לומר, ובעיקר קבלות להציג.

נסרדישי: "לא נהניתי מהכתבות בעיתונים שאני 'מינוי של ברירת מחדל', ושקיבלתי תפקיד שלא מגיע לי. לא אהבתי את זה. אבל כיוון שאני מכיר את עצמי ויודע למה אני מסוגל, ידעתי שאין טעם להילחם באמירות האלה באמצעות אמירות מצידי. להיפך, זה דירבן אותי. אמרתי לעצמי 'אני אוכיח לדברנים שהם טעו, וזה קורה'. כשאתה מועמד או מתמנה לתפקיד קשה וגדול כזה, ישנה גם קנאת סופרים. אנשים שחשקו בתפקיד הזה, פנו לעיתונות כדי להכפיש אותי. ידעתי לקחת את זה בפרופורציות ולא להתרגש יותר מדי".

- מה תאמר לאותם מכפישים היום, אחרי 7 חודשים בתפקיד?

"אני מוכיח להם שהם טעו באמצעות עשייה, ולא אומר להם כלום, אני מותח קו. גם אם היו כאלה שהזיקו לי בתקשורת, אני לא כועס על איש. אני עסוק יותר בעשייה מאשר בלחפש מענה לאמירות של אנשים אלה, שרובם נותרו בעילום שם כשהכפישו אותי".

- אמרו עליך שאתה אפרורי, חסר כריזמה ושיותר מתאים לך לעמוד מאחורי הקלעים ולא בראש המערכת.

"שיגידו. אני לא עט על כל מיקרופון כמו חלק מהאנשים שדיברו עלי. אני מוכיח בקבלות בעשייה. אני איש ביצוע, שיכול לשמש דוגמה אישית ל-5,000 עובדי הרשות, ולהגיד להם 'אני מוכן להיות הסמן הימני'. אני דורש מכם, כי אני יכול לתת לכם דוגמה. היום אני האיש שיכול לגרוף אנשים למשימה, להוביל אנשים, וזה הפוך ממה שחלק מהאנשים שחיפשו לייצר כותרות אמרו עלי כשמוניתי לתפקיד. כך אני רואה את עצמי היום, ואלו הפידבקים שאני זוכה להם".

באשר לפרשת רשות המסים שזעזעה את המערכת והציבה לו את האתגר הראשון של שיקום הרשות כשנכנס לתפקידו, נסרדישי כבר בטוח שהיא מאחוריו. "אני יכול להגיד בוודאות ובאחריות ש'פרשת רשות המיסים' מאחורינו. אני גאה בכך שהצלחתי, יחד עם ההנהלה הקרובה והמורחבת, לשדר לעובדי הרשות שהמשבר שפקד אותנו נמצא אחרינו. הם מתחילים לעכל את זה. זו אחת ההצלחות שלי. החזרתי אנשים לעבוד, להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות. היום אין תופעה של הימנעות מקבלת אחריות ברשות. הרשות שוקמה לחלוטין".