אחד-העם ננעלה בעליות למרות הלחימה בעזה: מדד הנדל"ן הוסיף 2.2% והמעו"ף 1%; החברה לישראל טיפסה ב-8.4%

מדד הבנקים עלה ב-1.9% ומדד תל-בונד 40 התחזק ב-2% ; כי"ל הוסיפה 2.15% ; אפריקה ישראל עלתה ב-4.7% ; IDB נחלשה ב-2.8% ; כלכלית ירושלים טיפסה ב-7.4% ; ויטה נחלשה ב-3.2% ; מגדל ביטוח ירדה ב-3.9% ; נמשכת הלחימה הקרקעית בעזה

המסחר בבורסה בת"א התנהל ברוב היום (א') בעליות חדות, ואף ננעל במגמה זו. את העליות הוביל מדד הנדל"ן שהוסיף 2.2% לערכו, בהובלת מניית כלכלית ירושלים שעלתה ב-7.4%. במדד הבנקים שעלה ב-1.9% בלטה מניית דיסקונט שהוסיפה 3.4% לערכה. מדד המעו"ף התחזק בסיום המסחר ב-1% בהובלת מניית החברה לישראל שטיפסה ב-8.4%, מנגד משכה את המדד מטה, מניית מגדל שנחלשה ב-3.9%.

בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמה מגמה מעורבת: מדד התל-בונד 20 נחלש ב-1% ומדדי התל-בונד 40 ו-60 הוסיפו 2% ו-0.2% בהתאמה.

המשקיעים בבורסה בת"א המשיכו להתרגל לשינויים הרבים שהתרחשו בשבוע האחרון ובהם קיצור שעות המסחר בבורסה אשר נועלת את שעריה כיום ב-16:30, לשינוי המקיף שחל עם פתיחת השנה בהרכבי המדדים בבורסה, ולסביבת הריבית הנמוכה במשק לאחר ההפחתה החדה בשיעור הריבית בשבוע שעבר ב-0.75% לרמת שפל היסטורית של 1.75%.

ברקע למסחר בת"א, היה המסחר בוול סטריט, בו המדדים המובילים עלו בין 3%-3.5% וסיכמו שבוע חיובי ברמות הגבוהות ביותר מזה חודשיים, כאשר למעשה היתה זו פתיחת השנה החזקה ביותר שנרשמה בוול סטריט מאז שנת 2003.

היום התשיעי למבצע "עופרת יצוקה" - נמשכת הלחימה הקרקעית

נמשכת הלחימה הקרקעית בעזה. עד כה נפצעו בפעולה 30 חיילים, הפלסטינים מדווחים על 500 הרוגים מאז תחילת המבצע, בשבת שעברה. לוחמי צה"ל שנכנסו אמש קרקעית לרצועת עזה ממשיכים להילחם שם פנים אל פנים עם לוחמי חמאס. כוחות גדולים של חי"ר, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין, בליווי של מסוקי קרב של חיל האוויר, פועלים באזורים שונים ברצועה, בעיקר בצפונה. פעילות הכוחות התמקדה בהשתלטות על מרחבי שיגור רקטות, סביב העיירות בית חנון, בית להיא וג'באליה. על-פי עדויות מהרצועה, לפחות 30 פלסטינים נהרגו עד כה בפעולה הקרקעית. עם זאת, חמאס הטיל איפול על מספר הנפגעים, ובאופן רשמי הוא טוען כי שניים מאנשיו נהרגו. ממקורות פלסטינים נודע כי צה"ל ביתר את הרצועה לשלושה חלקים. בכך ניתק צה"ל את הקשר בין חאן יונס והעיר עזה. בקרב אנשי החמאס יש עשרות הרוגים ומאות פצועים. צה"ל הצליח לחסל בכיר בחמאס - חוסאם חמדאן.

קרן הפיצויים של מס רכוש מטפלת בכ-630 מקרים של נזק ישיר מאז החל מבצע עופרת יצוקה עד כה, כ-20 משפחות שביתן נפגע ונמצא שאינו ראוי למגורים, פונו על ידי הרשות לבתי מלון - בבאר שבע, רמת גן, ת"א ונתניה.

------

שר האוצר, רוני בר-און, הגיש היום לאבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת את תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) - הגנה ממשלתית על החיסכון הפנסיוני, התשס"ט - 2009. החלטת הממשלה קבעה כי תינתן הגנה ממשלתית על חיסכון פנסיוני לעמית שעומד בתנאי הזכאות ושמלאו לו 60 שנים או יותר עד ליום 13 בדצמבר 2011. נקבע כי כספי החיסכון שההגנה חלה עליהם יועברו לקופת גמל משלמת לקצבה או ייוותרו בקופת גמל משלמת לקצבה, וישמשו מיד לאחר מועד מימוש ההסדר לקבלת קצבה בלבד בידי העמית.

היום פורסם כי יתרות המט''ח של בנק ישראל זינקו ב-12% בדצמבר ולראשונה חצו את רף 40 מיליארד הדולר. הבנקים הפקידו בבנק ישראל למעלה מ-3 מיליארד דולרים. נזכיר, כי לפי תוכנית הרכישה של בנק ישראל, המטרה היא להגיע לרמה של בין 40 ל-44 מיליארד דולר, כך שבנק ישראל יכול להפסיק את התוכנית בכל רגע נתון. עם זאת, גורמים בבנק שראל מסרו ל"גלובס" כי "נכון לעת עתה אין כל כוונה להפסיק את תוכנית רכישות המט''ח".

צניחה של 70% במימושים של הזרים בבורסה בתל אביב

החטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל, דיווחה היום כי במהלך חודש נובמבר צנחו המימושים של תושבי חוץ בבורסה לני"ע בת"א והסתכמו בכ-400 מיליון דולר, בהשוואה ל-1.3 מיליארד דולר בחודש אוקטובר, ירידה של 70%. עיקר המימושים היו במניות של חברות מענף הכימיה ומניות הבנקים.

בחודש נובמבר מימשו תושבי החוץ נטו ני"ע ישראליים סחירים בחו"ל (ממשלתיים ופרטיים) בהיקף של 170 מיליון דולר, בהשוואה להשקעות בהיקף של כ-60 מיליון דולר באוקטובר. המימושים היו בעיקר באיגרות חוב סחירות של ממשלת ישראל בהיקף של כ-280 מיליון דולר; מנגד, נרשמו השקעות נטו במניות הישראליות בהיקף של כ-110 מיליון דולר. ההשקעות הישירות של תושבי חוץ בישראל הסתכמו בנובמבר בהיקף של כ-360 מיליון דולר. עוד נמסר כי הענפים העיקריים בהם נרשמו השקעות ישירות היו בענפי הכימיה והמחשבים.

האג"ח הקונצרניות מתחזקות על רקע הפעלת תוכנית קרנות המנוף

שוק האג"ח הקונצרני שבלט בשבוע שעבר בעליות ממשיך את המגמה לאחר שקרנות המנוף יצאו לדרך: לפחות 80% מכספיהן יושקעו ישירות בהסדרי חוב. האוצר מקווה להזרים בחודשים הקרובים כ-12 מיליארד שקל לפחות לטובת החזרי אשראי קונצרני. החשכ"ל, אורן: "אנחנו לא רוצים ליצור קרן נאמנות", ולכן רכישת אג"ח קונצרני בשוק המשני שלא במסגרת הסדר חוב תותר רק עד היקף של 20% מהשקעות הקרן. הממונה על התקציבים: "יש כשל שוק בתחום האשראי, ולקח להרבה גורמים במערכת, שאינם מהאוצר, להבין ולהכיר בכך".

צחי ליבוביץ, מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות: "אפקט תחילת ינואר החל בשוקי חו"ל בסוף השבוע וזורם גם לכאן. העליות באגרות החוב הקונצרניות נמשכות כיוון שהמשקיעים מסיטים כספים מהאג"ח הממשלתיות לאפיקים יותר מסוכנים האג"ח הקונצרניות.

ישנן מספר סיבות לכך. ראשית, האג"ח הממשלתיות ביצעו מהלך עליות מדהים של כמעט 10% ב-2008 ונראה שמהלך זה מתקרב למיצוי, בייחוד בשל העובדה שהגירעון הממשלתי צפוי לגדול ב-2009 מעבר למתוכנן, הן בשל המיתון והן בשל תג המחיר שיגבה מבצע 'עופרת יצוקה'. "שנית, קרנות המנוף של משרד האוצר ממשיכות לתרום, מבחינה פסיכולוגית כרגע, למגמה החיובית באגרות החוב הקונצרניות.

ליבוביץ אומר כי: "נהוג לבחון את המרווח בין אגרות החוב הקונצרניות לאג"ח הממשלתיות ל-10 שנים. בחודשים האחרונים נע המרווח בין התל-בונד 20 לאג"ח הממשלתיות בטווח של 1.5%-4.4%. הפער הזה הצטמצם והתרחב בחודשים האחרונים וכעת הוא עומד על כ-2%, כלומר מתקרב לרף התחתון של 1.5%. אם להסתמך על נתון טכני זה, ייתכן ואנו מתקרבים למיצוי מהלך העליות הנוכחי באג"ח הקונצרניות, ולאחריו ייפתח שוב הפער והירידות באפיק זה יחזרו".

מה חושבים הכלכלנים

כלכלני הראל פיננסים מתייחסים בסקירתם החודשים להסלמה הלחימה ברצועת עזה ואומרים כי הפגיעה התקציבית האפשרית של הלחימה בעזה מטרידה במיוחד על רקע הירידה הניכרת בתקופה האחרונה בהכנסות ממיסים, המיתון הצפוי והגידול המהיר בגירעון התקציבי. להערכתם הדבר עשוי להוביל לירידה בשוקי המניות והאג"ח ולפיחות של השקל. הלחימה עשוייה להוביל לירידה של 30 מיליארד שקל בגביית מיסים.

כלכני לידר שוקי הון אמרו היום במסגרת סקירתם כי שוק האג"ח צפוי להגיב באופן שלילי להסלמה בעזה. השחרים נסחרים בירידות שערים. תחזית בנק איגוד לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים עודכנה לרמה של 0.3%, ובשנת 2009 -תחזית האינפלציה היא לרמה של 0.9%.

כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית העריכו כי: "שינוי כיוון בבורסה יגיע רק כשיבצבצו סימנים ראשונים לתחילת ההתאוששות בכלכלה הגלובלית - שכרגע לא באופק", "ייתכן כי מבצע 'עופרת יצוקה' יביא בטווח הקצר לעליית פרמיית הסיכון של ישראל - אך בהמשך חוסר הוודאות הביטחוני יגביר הנטייה להשקעה באג"ח ממשלתיות".

בבנק הפועלים סבורים כי עדיין ישנן חברות שצפויות להציג שיפור בתוצאותיהן גם בשנה הנוכחית. בתחזיתם ל-2009 הם צופים מגמה חיובית בתוצאות חברות התקשורת, האנרגיה והפרמצבטיקה, מאחר שמדובר בחברות הפועלות בתחומים בסיסיים, אשר הביקושים למוצריהן צפויים להיפגע באופן מתון, אם בכלל, גם בעת מיתון במשק.

המעו"ף עלה ב-1% ל-674.24 נקודות, ת"א-100 הוסיף 1% ל-590.67 נקודות, התל-טק עלה ב-0.9% ל-143.31 נקודות, מדד הנדל"ן בלט בעלייה של 2.2% ל-150.93 נקודות, מדד הבנקים הוסיף 1.9% ל-644.85 נקודות.

מניות בכותרות

על רקע עדכון הרכב המדדים השונים ממשיכים המשקיעים לבצע התאמות בתיקיהם. במדד המעו"ף המשיכו לבלוט הנכנסות החדשות, הראל השקעות , מגדל ביטוח ושופרסל , וכן היוצאות מהמדד קבוצת דלק , דלק רכב ווריפון .

מניות הבנקים הגדולים, לאומי פועלים ודיסקונט בלטו בעליות על רקע העליות שנרשמו במגזר הפיננסי בוול סטריט לאחר שהאוצר האמריקני פרסם את הקווים המנחים לפיהם יערוב לניכסי המוסדות הפיננסים.

מניית בית ההשקעות כלל פיננסים הוסיפה לרכז עניין לאחר שבמהלך שני ימי המסחר האחרונים זינק שערה ב-140%, ביום ה' האחרון נודע ל"גלובס" כי רכישות בסך 7 מיליון שקל מסך מחזור של 9 מיליון שקל בוצעו על ידי החברה האם כלל ביטוח , הנשלטת על ידי קבוצת אי.די.בי של איש העסקים נוחי דנקנר. בשוק רבו השמועות על הצעת רכש שתגיש IDB לבית ההשקעות אך דובר הקבוצה הכחיש את הכוונות עד כה. בנוסף הודיעה היום כלל פיננסים כי טיטניום בה היא מחזיקה ב-51.3% השלימה את רכישת חברת ניהול הנכסים BWAM המנהלת כ-3 מיליארד דולר בתמורה ל-8.75 מיליון דולר.

מניות כי"ל והחברה לישראל נהנו מרוח גבית מוול סטריט שם עלו מניותיהן של יצרניות הדשנים הגדולות, פוטאש, אגריום ומוזאיק בשיעורים שנעו בין 5% ל-6.7%. מחר תפרסם חברת מוזאיק את דו"חותיה לאחר סיום המסחר בוול סטריט. צפויה להציג זינוק של 72.3% ברווח.

מניית ואגרות החוב של אפריקה ישראל בלטו בעליות למרות הכישלון בשיווק המגרשים של אפריקה ישראל בסביון לקבוצת הרכישה. רק 15-30 מגרשים מתוך 80 נמכרו. בשבוע הקרוב היתה אמורה להסתיים תקופת האופציה לאחת מעסקאות המגורים המסקרנות ביותר של התקופה האחרונה. אפריקה נתנה לקבוצת חג'ג' אופציה לרכישת כל המגרשים ב-190 מיליון שקל, הנחה ניכרת של 30%-40% על המחיר שבו שיווקה אפריקה ישראל את המגרשים לרוכשים פרטיים.

כלכלית ירושלים חתמה על הארכת תקופת שכירות עם קונצרן תעשייתי בצרפת היקף דמי השכירות של הקונצרן בצרפת ב-2008: כ-23 מיליון אירו הנכסים משתרעים על שטח של 332 אלף מ"ר ותקופת השכירות הנוכחית תסתיים לגבי מרביתם ב-2010-2011 .

חברת אאורה , הנמצאת בשליטת בועז משעולי (36.2%), יוסף צליח (28.2%) ויוחנן פלץ (6.2%) הודיעה על הלוואות מבעלי עניין בהיקף של 12 מיליון שקל.

נגמרה תקופת החסד שנתנו הבנקים לויטה-פרי הגליל : העמידו הלוואות לפירעון מיידי והחזירו המחאות של החברה. הבנקים העמידו לפרעון חוב של ויטה פרי גליל בסך 7.1 מיליון שקל והחזירו המחאות של החברה בסך 2.2 מיליון שקל זאת לאחר שב-31 בדצמבר הסתיימה תקופת ההקפאת תשלומי הקרן של כל ההלוואות, לזמן קצר ולטווח ארוך. בשנה הקרובה חייבת החברה סך של 146.22 מיליון שקל בגין אשראי.

חברת ריטליקס דיווחה על קיצוצים: השתתפות חלקית בחדר האוכל, בביטוח הבריאות והגבלת צריכת הדלק. כך עולה ממכתב שהגיע לידי "גלובס". לפני כשבועיים פיטרה החברה כ-20 מעובדי החברה. דובר החברה: "זהו מהלך שממשיך את תוכנית ההתייעלות של החברה ב-2008".

מג'יק מינתה את יורם אהרון מונה למנכ"ל הסניף הישראלי של החברה. אהרון (45), עד כה מנהל אגף השירותים הטכנולוגיים ב-IBM Global Services, מחליף את את אודי ארטל, שכיהן בתפקיד בחמש השנים האחרונות.

אג"ח בכותרות

חברת אפיק הירדן, הפעילה בתחום הנדל"ן בארץ, בפולין וברומניה, הודיעה היום לבורסה, כי במקביל למשאים-ומתנים שהיא מנהלת עם נושים שונים, בינהם מחזיקי האג"ח מסדרה ב' , ג' שלה, החברה גם מנהלת מו"מ עם הבנקים להם היא חייבת כספים, בהקשר לפירעון החובות האלו על רקע החזקי החוב למחזיקי האג"ח.

דירקטוריון חברת קרגל החליטה על רכישה עצמית של אגרות חוב עד סך של 10 מיליון שקל. זאת במטרה להביא לצימצום התחייבויותיה של החברה.

סוכנות הדירוג S&P מעלות הודיעה על הכנסת דירוג אגרות החוב של חברת אדרי-אל לרשימת המעקב עם אופק דירוג שלילי "BBB/ יציב" לנוכח אי הוודאות הכרוכה במחזור חוב בשנת 2009.

[לאתר המעו"ף]