אחד-העם ננעלה בעליות על רקע מבצע "עופרת יצוקה": מדד הבנקים הוסיף 2.3% והמעו"ף 0.8%; בז"ן התחזקה ב-4.4%

מדד הנדל"ן ירד ב-3.2% ; מדדי התל-בונד ירדו ב-0.9% כ"א ; החברה לישראל התחזקה ב-3.6% ; כי"ל הוסיפה 2.2% ; גזית גלוב איבדה 2.8% ; אפריקה ירדה ב-3.2% ; מניית לאומי עלתה ב-3.7%

המסחר בבורסה בת"א ננעל באווירה חיובית, לאחר שזמן מה לפני סיומו עבר למגמה מעורבת. את העליות הוביל מדד הבנקים שהתחזק ב-2.3% בהובלת מניית בנק לאומי שהוסיפה 3.7%. מדד המעו"ף הוסיף בסיום 0.8% בהובלת מניית בז"ן, שעלתה ב-4.4%, ומנגד משכה את המדד מטה, מניית אפריקה ישראל שאיבדה 3.2%.

היחיד מבין המדדים המובילים, שרשם ירידה בערכו הוא מדד הנדל"ן שאיבד 3.2%, כשמניית אפריקה בלטה גם בו לשלילה.

האג"ח הקונצרניות רשמו ירידות שערים כשמדדי התל-בונד איבדו שיעור זהה של 0.9%. באיגרות-החוב הממשלתיות נרשמה היום מגמה שלילית, כאשר השחרים הארוכים ירדו ב-0.4%, והגלילים הארוכים רשמו ירידה של 0.7%.

הפעילים בשוק עדיין אינם סבורים כי המגמה בבורסה מושפעת פחות מהלחימה בעזה, אלא בעיקר מחו"ל. בשעות הצהריים אותתו החוזים העתידיים בוול-סטריט על ירידות של כ-0.5%, מה שמיתן את עליות השערים המקומיות. בהתאם לחוזים העתידיים, המסחר בוול-סטריט נפתח היום בירידות שערים, לאחר תקופה ארוכה של חופשה, ובניגוד למגמה החיובית בה נסגר ביום שישי האחרון.

באירופה התנהלו הבורסות במגמה מעורבת, על רקע הנעילה החיובית באסיה וציפייה ליישום חבילת החילוץ של אובמה. בבורסות אסיה, ננעל המסחר בעליות, זה היום השמיני ברציפות.

ברקע למסחר, המשך המבצע בעזה והמשך המגעים להפסקת אש שבשיאם היום, צפוי לבקר נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, ביקור בזק בישראל.

בלידר שוקי-הון נדרשו לסוגיית 2009 והאם או באיזו מידה יחול בה מיתון כלכלי בדומה לשנת 2002. אז, מציינים בבית ההשקעות, הביא השילוב של האטה כלכלית בעולם, התפוצצות בועת הטכנולוגיה ומצב בטחוני-מדיני קשה בישראל למיתון עמוק. ועם זאת, "ההאטה הנוכחית פחות חמורה מזו של שנת 2002", קובעים שם.

בלידר שוקי-הון מעריכים כי שיעור צמיחת התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) בישראל בשנה הנוכחית יעמוד על 1.3%. "ישראל, עם מרכיב יצוא של 44% מסך התוצר (30% יצוא סחורות, השאר יצוא שירותים) תרגיש את השפעת המיתון העולמי". בלידר מעריכים כי ההאטה בפעילות תשפיע על היצוא ועל ההשקעות אך בסופו של דבר גם על הצריכה הפרטית".

כלכלני לידר שוקי הון בסקירתם השבועית כתבו כי "קיימת אי וודאות לגבי ההשלכות של מבצע עופרת יצוקה על ההוצאה הביטחונית ומתי המבצע צפוי להסתיים. כרגע, אין חשש לגידול ניכר בהוצאה התקציבית, וגידול מתון עשוי לתמוך בפעילות הכלכלית".

כלכלני הראל פיננסים אמרו כי צפויה ירידה של 30 מיליארד שקל בהכנסה ממיסים בעקבות המבצע ומידת ההצלחה של המבצע עשויה להשפיע על היקף ואופי השפעתו על שוק ההון הישראלי.

גאון בית השקעות: הסיבה לירידות היא לא המלחמה בעזה אלא הירידות באירופה

צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות, התייחס היום למסחר בבורסה בת"א ואמר כי "הבורסה נסחרת בירידות קלות לאחר העליות החדות שראינו אתמול. הסיבה לירידות היום היא לא המלחמה בעזה, אלא הירידות המתונות שנרשמות בבורסות אירופה ובחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. אולם את השפעת מלחמת עזה אנו רואים באגרות החוב הממשלתיות.

"למעשה, נוצר נתק בין שוק המניות לשוק האג"ח הממשלתיות. המניות בת"א מתנהגות בהתאם לנעשה בשוקי חו"ל ואילו אגרות החוב הממשלתיות מגיבות להתפתחויות בעזה. ביומיים האחרונים אנו עדים לירידות חדות באג"ח הממשלתיות בשל החשש מההשלכות הכלכליות של המלחמה בדרום, קרי הוצאות כבדות. היקף המלחמה מוערך כעת בלמעלה מ-2 מיליארד שקל, אולם סכום זה ממשיך לטפס מדי יום, כל עוד צה"ל ממשיך להחזיק בחיילי מילואים כחלק מהלחימה. קשה להעריך בכמה תסתכם עלות המלחמה, שכן לא ניתן לדעת מה יהיה עומק גיוס המילואים וכמה זמן יידרש להחזיק את חיילי המילואים".

מנגנון הנעילה החדש יוצר עיוות בין שערי הנעילה לממוצע היומי

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון, פירסם סקירה הצופה את 2009 בבורסה בת"א, פניני התייחס למנגנון הנעילה של המסחר בבורסה. לטענתו המצב הקיים מייצר עיוות לפיו נוצרים שינויים עצומים בין שערי הנעילה לבין הממוצע באותו יום. פניני מציע בהקשר הזה לתת לשערי המדד הרלוונטי להשתנות בהתאם, או ליצור מנגנון הדומה ל"פתיחה האנגלית", בנעילה - "סגירה אנגלית".

באשר לשער הפתיחה, פניני מציע לשנות את מקדם הפתיחה האנגלית, כדי שיתאים לתקופה הנוכחית - יופעל בימים קיצוניים בלבד. בנוגע למנתקי הזרם, פניני ממליץ לפתוח את המסחר כרגיל בכך להימנע מבעיות עתידיות הנובעות מאי פתיחתו כלל. באם הוחלט שלא לפתוח את המסחר, צריך, לדעתו של פניני לדחות ובסוף לבטל את המסחר בנגזרים, כדי שלא ייסחרו בתנודה קיצונית - ללא מסחר ושערוך נכס הבסיס.

פניני המליץ לשנות את תיאום המינוף, בתעודות סל ממונפות, למועד מסוים אחת לחודש - ועדיף בשער פתיחה. מהלך כזה, לטענתו, ימנע תנודה חדה במדדים לא סחירים ויקטין שחיקת הלקוחות המחזיקים בתעודה.

המעו"ף , ת"א 100 , התל-טק , הנדל"ן , הבנקים , יתר 120 , יתר 50 , מדד תל-בונד 20 , מדד תל בונד 40 , מדד תל בונד 60

מניות בכותרות

יובל בן זאב מכלל פיננסים ברוקראז' פירסם עדכון סקירה לגזית גלוב . זאת, לאחר שלפני שבועיים אמר כי עדיפה ההשקעה באג"ח החברה, אך מאז זינקו אגרות החוב ב-20%, בעוד המניה נותרה ללא שינוי. "תשואת האג"ח חזרה לרמה של מתחת ל-10% ורצוי לבחון מחדש גם את המניה", כותב מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים. המלצתו נותרת על "תשואת שוק", במחיר יעד של 20 שקל למניה, הגבוה ב-9.6% משער הפתיחה של המניה הבוקר (ב').

בנק לאומי שבניהולה של גליה מאור מתכונן לקראת מכירת האחזקות בחברת הביטוח מגדל . על פי הדיווח לבורסה שהוציא הבנק הבוקר, הוא העביר את מניותיו בחברת הביטוח לידי נאמן. לאחר העברת המניות לידי נאמן, לבנק תישמר רק הזכות לקבל דיבידנדים ולמכור את המניות.

קבוצת אזורים שבשליטת שעיה בוימלגרין, הודיעה כי היא ממשיכה במו"מ למכירת אחזקותיה במלון שרתון מוריה אילת שבבעלותה. על פי מתווה מזכר ההבנות שנחתם, אזורים תיירות, המוחזקת על ידי חברת אזורים (75%) והחברה האם, בוימלגרין קפיטל (25%) את המלון לאיש העסקים האילתי אשר גבאי ושותפו בני זרח בעבור סכום כולל של 141.5 מיליון שקל.

כי"ל והחברה האם, החברה לישראל ריכזו היום עניין לאור הפרסום הצפוי, היום לאחר המסחר בוול סטריט של דו"חות ענקית הדשנים מוזאיק שצפויה להציג עלייה של כ-70% ברווח הנקי.

ל"גלובס" נודע כי חברות הדלק הגדולות: דלק ישראל , סונול ודור-אלון , צפויות לרכוש מבית הזיקוק בחיפה -בז"ן , שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים , את מרבית צריכת הדלקים בשנת 2009.

סרגון הודיעה היום כי תפרסם את דו"חותיה ב-4 לפברואר. החברה לא פירסמה אזהרת רווח או הכנסות.

שינויים במערך השיווק של שופרסל , אלון שמש (48), מנהל השיווק של רשת שופרסל מסיים את תפקידו לאחר שנה וחצי בלבד בתפקיד. שמש החליף את ירון דור שכיהן כסמנכ"ל השיווק ברשת, ונאלץ לסיים את תפקידו. בשעתו הודיעה שופרסל כי היא מבצעת רה-ארגון במבנה החברה, ובמסגרת זו מבטלת את תפקיד סמנכ"ל השווק.

אפריקה ישראל ריכזה היום עניין לאחר שאתמול פורסם כי הצליחה למכור רק 30 מתוך 80 מגרשים לבניית וילות בסביון.

בית ההשקעות יולי שוקי הון , דיווח אתמול כי הוא משעה לעת עתה את המכתב של פסגות על פירעון מיידי של אג"ח החברה בעקבות העברת השליטה בה, לאחר שיו"ר הדירקטוריון, ד"ר שלמה נס, הודיע כי החברה תשהה את קידום העסקה, שנחתמה בינה ובעלי מניות השליטה בה לבין הרוכשים הפוטנציאליים, משה מידן ונתן סטוליאר.

אג"ח בכותרות

המסחר באג"ח הקונצרני ננעל, כאמור, בירידות שערים כשמדדי התל בונד איבדו 0.9% כל אחד. אג"ח סדרה יד' של אפריקה ישראל בלטה בירידה.

אוסיף הודיעה כי היא דוחה את מועד פידיון האג"ח מסדרה ו' ל-8 בינואר.

[לאתר המעו"ף]