החקירה בפרשת שופרסל עולה מדרגה: מנכ"ל אסם גזי קפלן זומן לתת עדות ברשות ההגבלים

שוק המזון בוער על רקע החקירה: הספקים מאשימים את שופרסל בשימוש בכוח לא סביר מאז רכישת קלאבמרקט - ואילו באי.די.בי, בעלת השליטה, טוענים כי כוח היתר נמצא דווקא אצל הספקים ; ספק גדול בשוק המזון: "שופרסל היא רשת כוחנית - ורוזנהויז לא רואה אף אחד ממטר"

בשוק הקמעונאי נפל דבר. מנכ"ל הרשת הגדולה בישראל, אפי רוזנהויז, ובכירים נוספים ברשת שופרסל , נמצאים בחקירה תחת אזהרה והספקים בשוק מחכים בדריכות לראות כיצד תסתיים הפרשה הנוכחית שבה הורדו מהמדפים בשופרסל מותגים של ספקים מובילים, וזאת כתגובה למבצעים שנערכו ברשת רבוע כחול . העובדה שרוזנהויז עצמו חתם על תנאי המיזוג עם קלאבמרקט, שכעת הוא חשוד בהפרתם, בוודאי אינה מועילה לו בפרשה הזו.

ל"גלובס" נודע כי גם מנכ"ל קבוצת אסם , גזי קפלן, העיד היום (ב') ברשות ההגבלים העסקיים. עדותו היא עליית מדרגה מבחינת הדרג הנחקר.

"עד היום רבנו פה ושם (הספקים והקמעונאים, א.ח) אבל אף פעם לא הבאנו את ה'אח הגדול'. עכשיו מביאים אותו פנימה, וזה ישנה את חוקי המשחק. נכנס עוד גורם שלא היה בלופ של היחסים שלנו איתם. שופרסל היא רשת כוחנית, ורוזנהויז לא רואה אף אחד ממטר כשהוא מתרגז. אני מעריך שבטח לטווח הקצר תהיה לכך השפעה. כולם יהיו הרבה יותר זהירים, גם הרשתות וגם הספקים", אומר ל"גלובס" ספק גדול בשוק.

הממונה מחפשת ראיות

לפי שעה ממשיכה רשות ההגבלים העסקיים בחקירתה, והשבוע הופיע בפניה, פעם נוספת, מנכ"ל שטראוס ישראל ויו"ר איגוד המזון, גדי לסין. היום זומנו לחקירה ברשות ספקים קטנים בשוק. גורמים המקורבים לרשות אומרים כי שורש העניין הוא להשיג ראיות לכך ששופרסל "איימה" על הספקים כי תוריד את מוצריהם מהמדפים. נכון לעכשיו, לדברי הגורמים, "זה נראה רציני".

בקרב הספקים, גדולים כקטנים, שוררת כמעט תמימות דעים באשר להתנהלותה של שופרסל. אלה קצו בהתנהלות הכוחנית ולא מעטים מהם מברכים על התערבותה של הממונה. האם שופרסל השתכרה מהכוח שהעניקה לה רכישת קלאבמרקט?

"ברור ששופרסל הפעילה עודף כוח. איפשהו, מאז המיזוג עם קלאב-מרקט הם איבדו את חוש הטקט. למרות שבמקרה הנוכחי הספקים הגדולים בפרונט, הבעיה היא לא איתם, אלא בעשירייה השנייה של הספקים. יש חברות שכדי למכור בשופרסל הן צריכות להגיע לרווחיות אפס. מגיעים אלינו ספקים ואומרים לנו 'קחו, תפיצו אותנו, כי אין לנו כוח. אם לא, אנחנו סוגרים את העסק'. הם לא זקוקים למערך ההפצה, אבל זקוקים לכוח מול שופרסל והם גם מותשים נפשית. מאז ששופרסל רכשה את קלאבמרקט הופר השווי משקל. כל עוד היו שלושה שחקנים, היה מאזן אימה. כספק יכולת להסתדר בלי אחד מהם. זה אמנם היה כואב אבל יכולת לחיות. ברגע ששופרסל הפכה לכזאת גדולה, אתה לא יכול לחיות בלעדיה והיא מנצלת את זה. דורשת תשלומים חדשות לבקרים, כל פעם על משהו אחר. אין לה גבול לתיאבון. את יכולה לשמוע את זה מכל ספק", אומר ספק גדול בשוק.

"אלימות חד-צדדית"

"להתנהגות האלימה של שופרסל ולכוחניות שלה אין אח ורע במדינת ישראל. בכל יחסי ספק-קמעונאי יש עליות ומורדות, יש תן וקח, יש אינטרסים הדדיים. עם שופרסל זה לא קיים. יש אלימות חד צדדית וחסרת מעצורים. דרישות להנחות נוספות המלוות באיומים, גזירות חדשות ושינוי כללי המשחק. בכל פעם הם מחפשים סיפור אחר כדי לשפר את מצבם וההרגשה של מערכת היחסים עם שופרסל זה רק תן, לא תקבל כלום. השאלה המרכזית לגבי כל אחד מהספקים היא כמה אחוזים מהמכירות שלו זה בשופרסל. אם מישהו שם את כל הביצים עליהם, הוא בצרה גדולה", אומר ספק בינוני בשוק.

לדבריו, שורש הבעיה הוא במיזוג עם קלאבמרקט. "בדיעבד ברור לנו שאם היינו נותנים לקלאבמרקט לפשוט את הרגל ומפסידים את הכסף שהפסדנו שם, בחישוב לאחור היה עולה לנו יותר זול מכל מה ששילמנו לשופרסל במשך השנים".

לדעה הזאת שותף ספק בינוני נוסף בשוק: "הבעיה מתחילה מהריכוזיות. שופרסל לקחה את הכוח שהמחוקק נתן לה עם קלאבמרקט, היום היא מפלצת והם משתוללים לכל הכיוונים. התחרות האגרסיבית בשוק היא בזכות הרשתות הפרטיות שלא מאפשרות לשתי הרשתות הגדולות להסתדר ביניהן. אם רשות ההגבלים תמצה את הדין עם רוזנהויז, אז תמשך התחרות על המחיר לצרכן".

אותו ספק טוען גם לדרישה לא לגיטימית של שופרסל לבונוסים. "שופרסל מרגישה על גג העולם ולא דופקת חשבון לאף אחד. הם באים בדרישות בסדרי גודל מטורפים עם איומים שלא ראוי להם להישמע. השוק יודע ששופרסל משתמשת בהרבה מאוד כוח בתהליכים האלה. ברור שהבונוסים לא מגיעים לצרכן וצריך לגבות את המחיר הזה. זה משחק סכום אפס ובסופו של דבר זה מביא להעלאת מחיר", הוא אומר.

אחד הספקים טוען גם כי שופרסל משתמשת במותג הפרטי כאמצעי לחץ נוסף על הספקים. "כדאי שהספקים יתעוררו למה ששופרסל עושה עם הפרייבט לבל. אנחנו מממנים בעקיפין את המדפים של הפרייבט לבל והם קורים לנו את הקבר. הגיע הזמן שהספקים יתעוררו".

פועל מתוך לחץ?

אין ספק שלרוזנהויז יש פנקס קבלות על ניהול הרשת ב-5 השנים האחרונות. מה אם כן גרם לו, כדברי הספקים, "לאבד את העשתונות"?

בעוד שחלק טוענים שמדובר ב"שיכרון חושים של כוח", אחרים טוענים כי רוזנהויז פעל מתוך לחץ.

"רוזנהויז חושב שבדרך זו הוא ימקסם את ההצלחה האישית שלו. הוא יראה לבעלי המניות עד כמה הוא אלוף העולם, כמה הוא ענק וכמה הוא טוב. הוא לא עושה את זה בגלל שהוא רוצה להתעלל במישהו", אומר ספק בינוני.

"רוזנהויז בלחץ בלתי מובן בגלל מגה בול. הוא מרגיש בפעם ראשונה שרבוע כחול הולכת לתת לו מלחמה אמיתית. רוזנהויז הוביל את השוק ב-5 השנים האחרונות והלחץ שלו לא מובן לנו", אומר ספק קטן.

אחד הספקים הגדולים אף טוען כי המניע הוא דווקא חיובי ונובע מ"הרצון של רוזנהויז לשפר את הרווחיות של הרשת. זה בא מהכיוון החיובי של לויאליות לעסק, לא מהכיוון השלילי", הוא אומר.

הדעה הרווחת בשוק היא כי הפרשה הנוכחית לא תעבור בשקט וכי תהיה לה השפעה על התנהגות השוק. השאלה היא רק לכמה זמן. "שופרסל חצתה את הגבול וגם אם הפרשה תחזיר אותו מטר אחד אחורה בהתנהלות, אז ההתנהגות שלה תהיה קצת יותר מתונה ופחות אלימה. הראשונים להרוויח מזה יהיו הספקים הקטנים והבינוניים. והשניים להרוויח מזה יהיו המתחרים הקמעונאים שיוכלו לנשום טיפה. ברגע ששופרסל מפעילה כאלה לחצים מול הספקים, אז המתחרים לא יכולים לזוז כי אין אומץ לספקים ללכת אתם. הם מפחדים מהעונש".

מרבית הספקים סבורים כי שופרסל תצא מהסיפור כשידה על התחתונה.

"שופרסל תפסיד. רוזנהויז עשה טעות גדולה. יש מגבלות לכוח וגם כשאתה חזק, אתה צריך לדעת לספור עד עשר. זה היה הקש ששבר את גב הגמל ורק שופרסל תפסיד ממנו".

ואולם, יש גם כאלה שמאמינים כי בסופו של דבר, ולמרות הכל, אותם ספקים שמעורבים בפרשה ישפרו את תנאי הסחר של שופרסל בעקבות הסנקציות שהיא הפעילה.

"בסופו של דבר יש בעלי מניות והחלטה לצאת משופרסל היא החלטה דרמטית. אם כי אני מאמין כי בסוף, מעגל הכוח הזה יתפוצץ. זה לא יעבוד. יש גבול כמה אתה יכול להשתמש בכוח".

מחכים לממונה

גם בקרב הרשתות הקמעונאיות נשמעת שביעות-רצון מחקירת הרשות.

"הכוחניות של שופרסל פוגעת בתחרות ומי שסובל מכך בסופו של דבר הוא הצרכן. הם עושים כל מיני פעולות כדי להישאר לבד במערכה ובסופו של דבר, הם יוכלו למכור יותר יקר ולשלוט בשוק. התחרות צריכה להיות הוגנת וטוב תעשה הממונה אם היא תגביל אותם בכוח מול הספקים ומול הרשתות האחרות, במיוחד מול השוק הפרטי. אם היום אתה רוצה למזג רשת בגודל של עשירית מקלאבמרקט, הממונה לא תיתן לך ולכן אם רוזנהויז לא עומד בתנאים, צריך לאכוף עליו את החוק בקשיחות", אומרים ברשתות.

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, לעומת זאת, ביקש להסתפק באמירה הבאה: "אם יש בדברים ממש, הרי שזה המעשה החמור ביותר שנעשה בעולם הקמעונאות בשנים האחרונות".

משופרסל נמסר בתגובה: "רשת שופרסל הביאה את התחרות האמיתית למדינת ישראל. הרשת שמה לה מטרה אחת להביא את סל המוצרים הזול ביותר. אנו מבינים שהצלחת הפורמטים שלנו: שופרסל דיל, שופרסל ביג, שופרסל שלי ופורמט 'יש' מעבירה את מתחרנו על דעתם, אבל אנו נמשיך לעשות הכל על מנת להמשיך ולהציע את הפורמטים הטובים בישראל, הזולים ביותר, החדשניים ביותר, נמשיך להביא יום יום בשורה ללקוחותינו ואנו הראשונים תמיד להתגייס למען לקוחותינו בעיתות משבר, כך מאז תחילת העימות בדרום יצאנו בהנחות והטבות לתושבי קו העימות הן בלחם ובמוצרי חלב והחל מאתמול גם ירקות בהוזלה משמעותית, וזאת לאחר שנודע לנו שהשווקים בדרום נסגרו".

אי.די.בי משיבים אש: "הספקים הם הריכוזיות האמיתית"

לפי בכיר באי.די.בי , "יש פה אבסורד. אם לרשתות אסור לגדול מעבר ל-50% מהשוק, למה קוקה-קולה יכולה לקנות את טרה ואסם קונה מפעל אחרי מפעל?".

באי.די.בי, לפחות כלפי חוץ, משדרים עסקים כרגיל. בכל מקרה, אומרים שם, בעיית הריכוזיות האמיתית היא דווקא של הספקים הגדולים במשק, לא של שופרסל.

"הספקים הם הריכוזיות האמיתית", טוען בכיר באי.די.בי. "אני לא מדבר על הספק הקטן שנופל בין הגדולים, והוא מסכן. אבל האם זה שעשרה ספקים מחזיקים 60% מהשוק זה דבר נורמלי? קחי את תנובה, שטראוס ואסם, ותראי כמה אחוזים מהשוק הם מחזיקים. הצרכן אפילו לא מודע לכך ש-60% מתכולת החנות או המכולת נשלטים על ידי עשרה גורמים - וזה דבר הרבה יותר מפחיד".

לפי הבכיר, הרגולציה נוטה לכיוון הספקים - ונגד הרשתות. "אסם יכולה לקנות עוד מפעל ועוד מפעל ואף אחד לא מדבר על זה. פעם ידענו שתנובה זה חלב, היום אין דבר שאין להם. אותו דבר זה אסם. מי שנתן לזה לקרות - אליו צריך לבוא בטענות. שופרסל היום לא יכולה לקנות רשת של שתי חנויות, אבל ספק כמו אסם או קוקה-קולה? למה נתנו לקוקה-קולה לקנות את טרה? מה הקשר בין קוקה-קולה למוצרי חלב? קוקה-קולה חזקים וגדולים ומחר הם יכולים לקנות גם בשר, נקניקים ומאפה. מי יכול לעצור אותם? הם קנו את פריגת אז מישהו אמר משהו? יש פה אבסורד שאף אחד לא חושב על זה. אם אסור לרשתות לגדול מעבר ל-50% מהשוק, למה מישהו חושב שספקים יכולים לגדול ולגדול?"

"תסתכלי על הרווחיות של הספקים. איך כל שנה היא גדלה. אז הרשתות צריכות לתת את המדף בחינם, הספקים יעלו את הרווחיות ואחר כך הרשתות לא בסדר? זה משחק מכור".

לדברי אותו בכיר, הספקים מתוסכלים מהצלחת המותג הפרטי בשופרסל. "הספקים היו שמחים אם שופרסל הייתה חלשה יותר, הרשת הרביעית חזקה יותר והם היו אפילו מוכנים לממן את זה. שופרסל מתקדמת עם המותג הפרטי והספקים לא אוהבים את זה. כנראה שהאיזון מתחיל להתערער אצלם כי הרווחיות שלהם נפגעת ולכן יש צעקה גדולה אבל מה לעשות? זה שם המשחק", הוא אומר.