"אפקט ינואר" ממשיך: הבורסה בת"א ננעלה בעליות חדות - מדד הנדל"ן טיפס ב-8.3%, אפריקה ישראל ב-10.2%

המעו"ף עלה ב-3.4% וננעל מעל 700 נק' ; אורמת עלתה ב-10.6% ; דסק"ש התחזקה ב-12.6% ; כי"ל הוסיפה 10.1% והחברה לישראל 5.9% ; מניית אלדין זינקה ב-44% ; הפניקס קפצה ב-12.1%

הבורסה בת"א ננעלה בעליות חדות בהובלת מדד הנדל"ן שזינק ב-8.3%. מדד המעו"ף עלה ב-3.4% מעל ל-700 נקודות, בהובלת מניית דסק"ש שטיפסה ב-12.6%. מנגד משכה את המדד מטה מניית פריגו שאיבדה 1.6%. מדד הבנקים בלט אף הוא בעלייה של 3.7% בהובלת מניית בנק לאומי שהוסיפה 4.6%.

המסחר באחד-העם התנהל ברקע ההסלמה בלחימה בדרום. היום בבוקר הותר לפרסום כי 4 חיילי צה"ל נהרגו ועוד כ-25 חיילים נוספים נפצעו מירי בשוגג של טנק צה"ל על חיילי גולני. בנוסף, נודע הבוקר על נפילת טיל סמוך לבית בגדרה.

גם בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות שערים בהובלת מדד התל-בונד 40 שהוסיף 1.4% לערכו. מדדי התל-בונד 20 ו-40 עלו ב-0.5% ו-0.8% בהתאמה.

בשבוע האחרון, הוסיף מדד המעו"ף הוסיף בשבוע האחרון 7.7% לערכו, למרות הלחימה בעזה. כשהאג"ח הקונצרניות אף הן בלטו לטובה בעליות כשבלט במיוחד מדד התל בונד 40 שהוסיף בשבוע האחרון 13.8% לערכו. במדדים הסקטוריאליים בלט לטובה מדד הנדל"ן שהתחזק ב-13.5%.

בוול סטריט נפתח המסחר בעליות שערים. באסיה ננעל המסחר במגמה מעורבת, והבורסות האירופאיות נסחרות בעליות.

צמיחה של 0% ברבעון האחרון של 2008

סימנים נוספים לכך שהרבעון האחרון של 2008 היה רבעון קשה למשק הישראלי, ניתן לראות בהודעת בנק ישראל מאתמול שבה נמסר כי שיעור הצמיחה הצפוי לרבעון האחרון של 2008 הוא 0%.

בבנק ישראל הזכירו כי שיעור הצמיחה הצפוי לשנת 2009 עומד עתה על 1.5%. עם זאת, חשוב להזכיר כי אם הארגונים הכלכליים הבינלאומיים העיקריים - קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (OECD) - יעדכנו שוב את תחזית הצמיחה למדינות המפותחות, לרבות ארה''ב והאיחוד האירופי, ייתכן שבנק ישראל ייאלץ להפחית שוב את תחזית הצמיחה ל-2009.

הראל פיננסים: הגירעון התקציבי ב-2009 יגיע לרמות שלא חווינו יותר מ-20 שנה

כלכלני האגף לכלכלה ומחקר בהראל פיננסים מתייחסים להשפעותיו של המבצע הצבאי בעזה, על תקציב המדינה ל-2009. להערכת הכלכלנים, מבצע "עופרת יצוקה", ובייחוד התרחבותו ללחימה קרקעית מסיבית ולגיוס עשרות אלפי אנשי מילואים, מציבים אתגרים תקציביים משמעותיים, כאשר מצב תקציב המדינה ל-2009 נראה לא טוב עוד לפני תחילת המבצע.

בסיכומו של דבר, אומרים בהראל, הגירעון התקציבי הצפוי בשנת 2009 עלול לעבור בהרבה את השיא של שנת 2003 (5.3 אחוזי תוצר) ולהגיע לרמות שלא חווינו אותן מאז אמצע שנות ה-80, לפני תוכנית הייצוב. גירעון כזה עלול לגרום לגידול בפרמיית הסיכון הפיסקלית ולעלייה בתשואות האג"ח הארוכות. "לכל הפחות, על מנת לממן את הגירעון הניכר, הממשלה תיאלץ להגדיל את גיוסי האג"ח הרבה מעבר לתכנון המקורי, ובכך תתרום לעודף היצע של אג"ח, לירידת מחירים ולעלייה בתשואות". אומרים בהראל.

דרישה לגלות את מקורות הדיבידנדים

ל"גלובס" נודע כי רשות ניירות ערך עומדת לפרסם הנחיה לחברות, הדורשת מהן לגלות את מקורות המימון של הדיבידנדים המחולקים. טיוטת ההנחיה צפויה להיות מובאת למליאת הרשות בעוד מספר ימים. מדובר בהנחיה שנועדה להתמודד עם החשש שחברות ישתמשו בעודפים שנוצרו להן לצורך חלוקת דיבידנד, על פני פירעון התחייבויות.

בהנחיה שצפויה לפרסם הרשות, היא שולחת מסר מרתיע לבעלי המניות ולדירקטורים: לבעלי המניות - מסר שבמקרה של חלוקה אסורה של דיבידנד, הם יידרשו להשיב את הדיבידנדים לקופת החברה; ולדירקטורים - מסר שדירקטורים שייתנו יד לחלוקה אסורה של דיבידנד, ייחשבו כמי שהפרו את חובות האמונים והזהירות המוטלות עליהם על-פי חוק.

מדד המעו"ף הוסיף 3.4% ל-702.9 נקודות ; ת"א 100 התחזק ב-4% ל-618.24 נקודות ; מדד הבנקים עלה ב-3.7% ל-684.02 נקודות ; מדד הנדל"ן הוסיף 8.3% ל-158.23 נקודות ; התל-טק עלה ב-5.5% ל-151.39 נקודות

מניות בכותרות

UBS העלו את המלצתם למניית אורמת ל"קנייה" כשמחיר היעד של המניה נותר ללא שינוי על 33 שקל למניה. מחיר היעד משקף למניה פרמיה של 28% לפי מחיר הנעילה של המניה אתמול בבורסה בת"א.

כי"ל והחברה לישראל ריכזו עניין לאור פרסום הדו"חות של ענקית הדשנים הקנדית מוזאיק. שדיווחה אתמול בערב לאחר הנעילה, כי רווחיה זינקו ב-141.5% ל-959.8 מיליון דולר. מעבר לציפיות האנליסטים.

בנק ישראל דרש מבנק לאומי להציג מתווה מפורט לירידה באחזקותיו בפז שיגובה בהחלטות דירקטוריון הבנק. לאחר קבלת המתווה צפוי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להאריך עד סוף 2009 את המועד האחרון בו יצטרך בנק לאומי למכור את מניות פז.

כלל פיננסים הותירו את ההמלצה למניית בז"ן על "תשואת שוק" ולא פירסמו מחיר יעד חדש. בכלל פיננסים אמרו כי "לאחר ירידה של כ-73% בשנת 2008 נדמה שכבר כדאי לרוץ לקנות את מניית בז"ן, אבל לדעתנו המניה ממשיכה להיות יקרה כאשר היא ממשיכה להיסחר בפרמיה אל מול מתחרותיה באירופה, לצערנו ללא הצדקה".

אלדין בלטה בזינוק של 44% על רקע שמועות לסגירת עסקת רכישתה ע"י קרן וקטור.

טאואר סמיקונדקטורס מינתה את אמיר אלשטיין (53) ליו"ר מועצת המנהלים. אלשטיין, שנמנה עם משפחות המייסדים של חברת טבע , יחליף את דב מורן, שביקש לפנות זמן לטובת פיתוח עסקי ה"מודו", הסטארט-אפ שהקים, אך ימשיך לשמש כחבר דירקטוריון.

נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי והחברה הבת של דסק"ש . ריכזו היום עניין לאחר שבעל השליטה, נוחי דנקנר נועד אמש במשותף עם יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק ואלעד גרופ הפרטית, בניו-יורק לקראת מועד פרעון ההלוואה ששימשה לרכישת קרקעות הפלאזה בלאס וגאס לפרויקט משותף לחברות.

מניית אפריקה ישראל בלטה בעלייה במסחר היום, והובילה את מדד הנדל"ן להוביל את עליות השערים בבורסה. מנגד בלטה לשלילה מניית פריגו .

אתמול בערב הודיעה דלק נדל"ן , החברה הבת של קבוצת דלק , על מינויו של ערן מיטל ליו"ר החברה במקומו של אסי ברטפלד שכיהן בתפקיד ב-10 השנים האחרונות. ערן מיטל, שבהכשרתו הוא רו"ח, שימש בתפקידו האחרון כמנכ"ל חברת רבד שבשליטת יגאל אהובי. מיטל הצטרף כבר לפני מספר חודשים כיועץ חיצוני בחברת דלק נדל"ן בעיקר בתחומי הכספים ונחשב למקורב למנכ"ל החברה, איליק רוז'נסקי. המינוי נכנס לתוקפו היום.

חברת כאל, שבבעלות בנק דיסקונט , והבינלאומי , וחברת פסגות מימון מקימות חברת פקטורינג. כאל תחזיק ב-74.99% מהחברה ותעמיד לרשות החברה קווי אשראי של 200 מיליון שקל. החברה המשותפת תשלם מיליון שקל לפסגות מימון (אשר תחזיק ביתרת המניות, קרי 24.99%) עבור מוניטין ורכוש קבוע - אשר ימומן על-ידי כאל.

חברת הפניקס הודיעה על התפטרותו של מנכ"ל החברה יהלי שפי. שפי עזב את הקבוצה לאחר שהדיון בנושא הגיבוי לו הוא זכה כמנכ"ל, הפך לציבורי בחודשים האחרונים, אף שלדבריו, "כרגע יש פה עבודה שצריך להמשיך, לפחות עד סוף מארס".

מנכ"ל רשת שופרסל , אפי רוזנהויז, ובכירים נוספים ברשת, נמצאים בחקירה תחת אזהרה והספקים בשוק מחכים בדריכות לראות כיצד תסתיים הפרשה הנוכחית שבה הורדו מהמדפים בשופרסל מותגים של ספקים מובילים, וזאת כתגובה למבצעים שנערכו ברשת רבוע כחול . אתמול בערב הייתה עליית מדרגה בחקירת הרשות להגבלים עסקיים נגד שופרסל: ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל קבוצת אסם , גזי קפלן, העיד אתמול ברשות כשעדותו היא עליית מדרגה מבחינת הדרג הנחקר.

מטיס קפיטל פרסמה הבוקר כי קיבלה הערכת שווי למלון הסרניה ברומניה. על פי ההערכה, הנכונה ל-27 באוקטובר, שווי המלון במונחי מימוש מייידי עומד על 5.3 מיליון אירו. כיוון שבדו"חות הכספיים לרבעון השלישי מוערך המלון ב-30.9 מיליון שקל, מדובר בירידת ערך של 14.2%.

אג"ח בכותרות

אפרידר רכשה אג"ח של החברה האם, אלעזרא , תמורת 273.4 אלף שקל.

[לאתר המעו"ף]