עיני וברוש תיכננו "אמבוש" לשר האוצר בעניין הפיצויים לדרום - אולמרט העניק לו גיבוי ושיגר לעבר השניים "נזיפה קלה"

אהוד ברק: "אתם, ברוש ועיני, נותנים דוגמה חשובה מאוד, וכושר המנהיגות שלכם עוד יידרש בעתיד"

ההסתדרות, בראשות עופר עיני, וארגוני המעסיקים, בראשות שרגא ברוש, קיימו היום (ג') אירוע היסטורי שאיחד לראשונה ישיבה של הנהגת ההסתדרות יחד עם זו של נשיאי ארגוני המעסיקים, בהם התאחדות התעשיינים, התאחדות הקבלנים, התאחדות בתי המלון, ארגון העצמאיים וארגונים נוספים. האירוע, שהתקיים בחדר האוכל הממוגן היטב של מפעל "אסם" בשדרות, היווה בפועל ניסיון להפעלת לחץ על משרד האוצר, כדי שזה יאמץ את מודל הפיצוי לעובדים ולמעסיקים מימי מלחמת לבנון השנייה, ויחיל אותו כמעט באופן מוחלט על אזור הדרום.

לצורך המשימה, גויסו למקום גם שר הביטחון, אהוד ברק, ואפילו ראש הממשלה, אהוד אולמרט. אחרי סקירה ביטחונית קצרה, ברק שחרר רמז לכיוונה של הממשלה בעניין הפיצויים: "איפה שהממשלה הייתה איטית בזמן מלחמת לבנון השנייה, השכילו עיני וברוש לשלב ידיים ולהגיע לפתרונות שאפילו הורידו את העלויות האמיתיות שהייתה צריכה לשלם הממשלה". ברק המשיך והוסיף: "אתם, ברוש ועיני, נותנים דוגמה חשובה מאוד, וכושר המנהיגות שלכם עוד יידרש בעתיד".

ברוש טען כי ב-10 ימי הלחימה האחרונים הפסידו העסקים בדרום 650 מיליון שקל, כאשר 50% מהעובדים במפעלי שדרות ועוטף עזה לא הגיעו למקום עבודתם, לעומת כ- 20% שלא הגיעו במפעלים של האזורים המרוחקים יותר, בטווח של עד 40 ק"מ מהרצועה. "מנגנון הפיצויים של מלחמת לבנון השנייה עלה אמנם 3 מיליארד שקל, אבל הביא לכך שהצמיחה לא נפגעה ואף עובד לא פוטר", אמר ברוש, אם כי ברור שימי הצמיחה אינם ימי המיתון של היום. לדבריו, "לא צריך להמציא את הגלגל מחדש אלא לאמץ את המודל ההוא". גם דן פרופר, יו"ר אסם, קרא לאוצר "להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות", והוסיף כי "אסור להפקיר את העובדים בגלל הביורוקרטיה". עופר עיני טען כי השיחות שהתקיימו עד כה עם האוצר היו בדרגים זוטרים מצד האוצר, וקרא לשר האוצר, רוני בר-און, להיכנס לעובי הקורה. "אם זה לא יקרה, אני מקווה שראש הממשלה יכנס בעצמו לעובי הקורה במטרה להגיע לקונצנזוס רחב".

רוני בר-און, שהוזמן ככל הנראה מעט באיחור אל הכנס אך השכיל להיכנס אל האולם יחד עם אולמרט ולאחר שערך עימו כמה שיחות הבהרה מקדימות, לא נשאר חייב: "אני לא יודע מדוע אמרו כאן שאנחנו לא מדברים, אולי אתם לא זוכרים. אפילו שמעתי ברדיו שההסתדרות הודיעה שעניין הפיצויים כמעט סגור. אני הייתי נזהר גם במספרים, כי להגיד שבעשרה ימים יש נזק של 650 מיליון שקל, זה נראה לי רחוק מהמציאות". בר-און הזכיר עוד כי יש להביא למנגנון פיצוי שיתחשב גם בירידה במחזוריות של עסקים שנובעת מהמשבר הכלכלי, ולא בהכרח רק מהמצב הביטחוני. לדבריו, בטווח של עד 40 ק"מ מן הרצועה ישנם עסקים (להוציא סניפים של רשתות ש.נ) שהמחזור שלהם מגיע יחד ל-100 מיליארד שקל בשנה. עוד הוא ציין כי עד כה מס רכוש מנה 917 נזקים, כאשר 700 מהם לדירות ולמבנים שונים, 150 נזקים למכוניות והיתר נזק לשדות חקלאיים. בר-און חשף עוד כי הנחה את החשב הכללי באוצר לגבש עד יום א' הקרוב קרן הלוואות נוספת לעסקים קטנים עם מחזור של עד 2.5 מיליון שקל בשנה, אשר יוכלו לראות בקרן קו אשראי נוסף. עיני אמר בתגובה כי הוא חייב להעמיד את הדברים בדיוקם, והדגיש כי האוצר מנסה כעת ליצור הבדל בין העובדים בשדרות לבין אלה של אשדוד ויתר האזורים המרוחקים יותר. "אני לא אתן שעובד בדרום יחשב פחות מעובד בצפון, ובטח שלא אתן שעובד באשדוד יחשב פחות מעובד בשדרות", הבהיר עיני.

אבל אולמרט, שזכה ככל הנראה לשיחות הכנה מצד בר-און, שלח סוג של "נזיפה" לעבר עיני וברוש, כאשר הוא מעניק מנגד גיבוי מלא לבר-און: "האזנתי לברוש ולעיני, אבל גם לידידי רוני בר-און שיש לי בו אמון רב. האוצר ינהל איתכם דיונים ואין צורך שהם יתחילו מיד עם השר. אם יהיה צורך שהשר יתערב הוא יעשה זאת, כי איכפת לו לא פחות מכם. ואם יהיה צורך שגם אני אתערב, אעשה זאת ללא היסוס". עיני וברוש נראו קצת נעלבים במהלך דבריו של אולמרט, אולם בסוף רמזו גורמים המקורבים לשניים כי זה חלק מכללי המשחק, וכי אולמרט הרגיש מחויב לגבות את בר-און.