רצף של שבעה ימים של עליות בבורסה נקטע: המעו"ף ירד ב-1.2% ומדד התל-טק איבד 2%; ביולייט זינקה 212%

גלובס tv מדד הנדל"ן ירד ב-3.2% ; בז"ן בלטב במעו"ף בירידה של 6.2% ; טאואר זינקה ב-21% ; כי"ל הובילה את המחזור בירידה של 1% ; טבע איבדה 2.3% ; מניית בנק לאומי נותרה ללא שינוי ; שיכון ובינוי עלתה ב-0.25% ואפריקה ישראל ירדה ב-1.2%

רצף של שבעה ימים של עליות בבורסה בתל-אביב נקטע היום. המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים שהתמתנו לקראת שעות הצהריים, אך נשארו בטריטוריה האדומה עד לסופו של היום.

מדד המעו"ף ירד ב-1.2%, ומדד הנדל"ן איבד 3.2% . בין החברות שריכזו היום עניין מיוחד על רקע הודעות טובות נציין את טאואר שקיבלה מימון מהחברה לישראל, שיכון ובינוי שהודיעה על פרוייקט תשתיות גדול בדרום אמריקה וביולייט שמזנקת במאות אחוזים על רקע הצלחת הניסוי הקליני לזיהוי ואבחון סרטן צוואר הרחם.

ברקע למסחר, המשך המבצע הצבאי בעזה והלחץ הבינלאומי להפסקת אש. למרות הלחימה בעזה, רשם מדד המעו"ף זינוק של כ-12% מתחילת המבצע כשאתמול, חצה מדד המעו"ף, לראשונה החודש את רף 700 הנקודות. כעת ניראה כי יתכן והמבצע מתקרב לסיומו לאחר שרה"מ אולמרט הודיע לאחר ישיבת הקבינט היום כי ישראל מוכנה לדון ביוזמת הפסקת האש של הנשיא המיצרי מובראק. מאז שעות הצהריים נשמרת הפסקת האש הזמנית שיזמה ישראל על מנת להעביר אספקה הומניטרית לתושבי עזה.

רועי לאופר, מנהל חדר המסחר באקסלנס, סבור כי הלחימה בעזה משפיעה לטובה על הבורסה בתל-אביב. "השוק נותן פרמיה להנהגה העתידית של ישראל, והמשקיעים הצביעו ברגליים וביצעו רכישות בימים האחרונים". לאופר מסביר כי "תמיד לקראת הסוף של אירוע צבאי בקנה מידה גדול השווקים עולים, כי המשקיעים רואים את סופו עוד לפני שהוא מסתיים. כנראה שהמשקיעים הבינו שמבצע 'עופרת יצוקה' מתנהל כהלכה, והעליות בבורסה הן מחיאות הכפיים של השוק".

מדד אמון הצרכנים של ישראל מסיים את שנת 2008 עם עלייה מפתיעה של 5.7 נקודות בדצמבר. זאת לאחר שירד בנובמבר לרמתו הנמוכה ביותר מזה חמש שנים. ההתאוששות הקלה בסיום אינה משנה את התמונה הקודרת הכללית של שנת 2008, שנה של חוסר אמון כלכלי בולט, במהלכה ירד מדד אמון הצרכנים ב-14.6 נקודות. עליית המדד בדצמבר - לרמה של 70.5 נקודות - נובעת משיפור בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף, אך גם משיפור בציפיותיו לעתיד - לגבי מצב המשק הכללי והמצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים. את השיפור ניתן לייחס להערכות חיוביות באשר לתוצאות המלחמה בדרום, אך גם לציפיות לגבי שינוי המצב הכלכלי בעקבות הבחירות הקרבות. יצוין, כי השיפור בציפיות לגבי המצב הכלכלי במשק החלו לעלות כבר בספטמבר. חוברת מדד אמון הצרכנים.

שר האוצר אימץ את המלצות הרשות לני"ע וחתם היום על התיקון המרחיב את חובות הדיווח של חברות המנפיקות אג"ח. השר בר-און הגיש את התקנות המרחיבות לאישור ועדת הכספים. לכשיתקבל התיקון תפרסם החברה המנפיקה טבלה שתרכז את כל הנתונים של כל הסדרות שהנפיקה, לרבות מועדי הפירעון, שיעורי הריבית, זכויות ההמרה, השווי ההוגן של ההתחייבויות, יחס ההמרה, פרטים בדבר הנאמן ועוד ...

צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות: "הקורלציה של הבורסה בת"א מול שוקי חו"ל נמשכת, והבורסה ממשיכה להיות מושפעת מהמגמה הכלל-עולמית ופחות מהמלחמה בדרום. גל העליות האחרון בשווקים בעולם ובבורסה בת"א הוא בבחינת 'ראלי שוק דובי' ותו לא. הנתונים המאקרו כלכליים שיפורסמו בתקופה הקרובה ישקפו את המיתון העולמי, כך שהמגמה הראשית בשווקים היא מגמת ירידות והסנטימנט השלילי עלול לחזור בתקופה הקרובה. "בשוק אגרות החוב הקונצרניות אין תנודות משמעותיות היום. האג"ח של טאואר מזנקות ביותר מ-60% לאחר שהחברה לישראל הודיעה כי היא מזרימה לה 20 מיליון דולר נוספים, אם כי יש להדגיש כי העליות מלוות במחזורי מסחר נמוכים ואין עסקאות יוצאות דופן".

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בעליות שערים כשמדד הנאסד"ק בלט עם עלייה של 1.5%. היום החל שם המסחר בירידות בעקבות אזהרת הרווח של אינטל והודעת הפיטורים של 13,500 מעובדי אלקואה. בבורסות באסיה התנהל המסחר במגמה מעורבת. ובאירופה - ירידות שערים.

מניות בכותרות

מניית בנק הפועלים נסחרה על רקע הודעת הנהלת הבנק על קיצוץ של 5% משכרם של מנהלי האגפים ועוזרי המנכ"ל. לפני חודש הודיעו חברי מועצת המנהלים של הבנק על קיצוץ מרצון של 10% משכרם וחברי ההנהלה על קיצוץ של 7.5%.

החברה לישראל העבירה לטאואר סמיקונדקטורס 20 מיליון דולר - אותם התחייבה להעביר באוגוסט. טאואר הנפיקה לחברה לישראל, המחזיקה ב-8.9% ממניותיה, שטרי הון המירים למניות.

ארזים ריכזה עניין על רקע הצרות נוספות עליהם היא חשופה ועליהן הודיעה היום: ירידת הריבית בבריטניה תביא להוצאות מימון של 160 מיליון שקל ברבעון. ההוצאות נובעות מקיטון באותו סכום של 160 מיליון שקל. בשווי ההוגן של עסקאות החלף ריבית ההון העצמי ישחק ב-27 מיליון שקל. התפטרותם של הדירקטורים החיצוניים תיכנס לתוקף ב-15 בחודש.

מינהל הרכב הממשלתי ביטל את חוזה הליסינג עם חברת אלבר בשל אי יכולתה לספק כלי רכב על פי החוזה. כך נודע ל"גלובס". לחלופין מתכוון המינהל לחזור בשלב זה לרכישת כלי רכב ישירות במזומן וכבר הגיש בקשה לאספקה מיידית של כלי רכב מחברת דלק רכב , יבואנית פורד ומאזדה, וזאת בהתאם לחוזי האספקה שקדמו לליסינג. ההערכה היא כי מדובר ברכש של מאות כלי רכב.

אחרי הקיצוצים בחברה לישראל , שעליהם נודע בשבוע שעבר, הודיעה היום גם בז"ן כי ההנהלה הבכירה של החברה תקצץ בשכרה, במסגרת תוכנית התייעלות. יו"ר בז"ן יוסי רוזן, המנכ"ל ישר בן מרדכי ובכירים נוספים החליטו לוותר על 10% משכרם ב-2009, למעט הפרשות ותנאים נלווים. בנוסף מרכזת טאואר עניין על רקע חילופי יו"ר של החברה עליהם הודיעה אתמול.

מניית מכתשים אגן בלטה היום, לאחר פרסום דו"חות החברה המובילה בתחום, מונסנטו. החברה דיווחה על תוצאות טובות מהותית מצפי האנליסטים, והעלתה את התחזית לרבעון הראשון של 2009. לפני פרסום הדו"ח נסחרה מכתשים בירידה של 4%, ולאחר הפרסום התהפכה המגמה במניה, והיא סיימה את המסחר בעלייה של 1.8% במחזור גבוה מהרגיל.

כי"ל המשיכה לרכז עניין לאחר שחברות הדשנים הגדולות בוול סטריט רשמו אמש עליות שערים מתונות.

שיכון ובינוי מקבוצת אריסון הודיעה כי זכתה בחוזה לתכנון וביצוע תחנת כוח הידרואלקטרית בגואטמלה בהיקף של כ-200 מיליון דולר. משך הביצוע המתוכנן של הפרוייקט הוא כ-32 חודש. זהו חוזה משמעותי לחברה אשר שווי השוק שלה עומד כיום על 1.1 מיליארד שקל. העבודות בפרוייקט כוללות תכנון וביצוע של בניית סכרים, חפירה ויציקת תעלות הטייה, בניית מאגר מים, כריית מנהרה ועוד...

סלקום נסחרה על רקע ההודעה המשותפת לה ולחברת קשת כי הן מסיימות את שיתוף הפעולה ביניהן בעונה הקרובה של "כוכב נולד" זאת לאחר 6 עונות. בשתי העונות האחרונות, גמר "כוכב נולד" נערך במסגרת "אירועי ווליום כנרת" של סלקום. העונה השביעית של "כוכב נולד" תהיה במתכונת שונה מבעבר וצפויה להתארך ולהימשך גם בספטמבר.

אתמול, נודע כי דוד קמיניץ, לשעבר מנכ"ל HOT , הוא המועמד המוביל להחליף את אייל לפידות בתפקיד מנכ"ל חברת דלק ישראל . מנכ"ל קבוצת דלק , אסי ברטפלד, הציע לקמיניץ את התפקיד כבר לפני מספר שבועות, ולפי הערכות הצדדים ינסו להגיע להבנות לגבי תנאי העסקתו לאחר שלפידות יתמנה לתפקיד מנכ"ל הפניקס.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק שמחזיקה בשליטה בהפניקס , אמר אתמול (ג') ל"גלובס" כי "אנו מצרים על העניין. אני חושב שיהלי שפי הוא מנכ"ל מוכשר וטוב. הוא עשה עבודה יוצאת מהכלל בהכינו את הפניקס לעידן החדש. אנו מצטערים שהוא הודיע על התפטרותו".

ברטפלד סיים את תפקידו כיו"ר דלק נדל"ן , זרוע הנדל"ן הציבורית של קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, על רקע הפיכתה של חברת דלק נדל"ן לחברה אחות של קבוצת דלק. ברטפלד כיהן בתפקיד מאז אוקטובר 1999 וימשיך לכהן כדירקטור בחברה. במקומו מונה רו"ח ערן מיטל, לשעבר מנכ"ל חברת הנדל"ן רבד , שבשליטת יגאל אהובי.

דלק נדל"ן גם משכה את תשומת לב המשיעים לאחר שנודע כי היא ממשיכה לצמצם את החוב: ביצעה רכישה עצמית נוספת של אג"ח ב-5.6 מיליון שקל. הרכישה העצמית הנוכחית מצטרפת לשתי רכישות עצמיות קודמות שביצעה בשבוע שעבר ומכירה של בית הרצל לבנק דיסקונט ב-42 מיליון שקל.

הנהלת אלדין הבהירה אתמול כי לא יכולה להיות הבטחה לעסקה ודאית בין אלדין לג'סמין. בחברה הדגישו כי "לא ניתן להסיק מסקנות כלשהן ביחס למו"מ, לתיזמון או לתנאיה של עסקה כלשהי". ההבהרה פורסמה על רקע השמועות בשוק כי מכירתה של אלדין בפרמיה של כ-50% קרובה.

נשיא בלופניקס , ירון צואלה, מונה לתפקיד המנכ"ל, ואריק קילמן שכיהן בתפקיד זה מ-2003, עבר לכהן כיו"ר, ויהיה אחראי מעתה על קביעת האסטרטגיה, שיתופי פעולה ומיזוגים ורכישות.

חברת ביו לייט היא הכוכבת האמיתית של היום לאחר שזינקה במאות אחוזים כתגובה להודעה שהחברה הבת, זטיק דיווחה על הצלחת הניסוי הקליני לזיהוי ואבחון סרטן צוואר הרחם.

[לאתר המעו"ף]