מרדית' וויטני: הבנקים בארה"ב צפויים למחוק ולהפריש לחומ"ס 40 מיליארד דולר בדו"חות הרבעון הרביעי

אנליסטית הבנקים של בית ההשקעות אופנהיימר: הבנקים בארה"ב יצטרכו לגייס הון חדש ב-2009 בעקבות גל הורדות הדירוג של אג"ח מגובות משכנתאות

הבנקים בארה"ב יצטרכו לגייס הון חדש ב-2009 והפחתות דירוגי האשראי של אגרות חוב מגובות משכנתאות יובילו ללחצים נוספים על הלימות ההון של החברות - כך על פי אנליסטית הבנקים של בית ההשקעות האמריקני אופנהיימר, מרדית' וויטני.

"מיולי 2007 עד היום, דירוג כושר הפירעון של אגרות חוב בהיקף העולה על 5 טריליון דולר נחתך, אך הדאגה המרכזית שלנו כי קצב הפחתות הדירוג - אשר הואץ ב-2008", כתבה בסקירה שלה מאתמול (ג'). "יחסי הלימות ההון יקטנו מהותית ברבעון הרביעי של 2008 בהשוואה לנתוני פרו-פורמה שלאחר אישור תוכנית החילוץ האמריקנית".

נזכיר, כי מאז 2007 וול סטריט נפגעה מהתייבשות שוקי החוב, שהחלו במשבר המשכנתאות והחריפו עד לכדי משבר אשראי שההאט את הפעילות הכלכלית בכל רחבי העולם. משרד האוצר האמריקני אישר תוכנית חילוץ או בשמה המלא - "תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program, או TARP, א"ו) בהיקף 700 מיליארד דולר באוקטובר 2008. בתחילה, כדרך להעצים את בסיס ההון של הבנקים ולהוציא את הנכסים הבעייתיים מהספרים, במאמץ לסייע להחיות את שוקי האשראי.

למעט ממחיקות ערך והפרשות לחובות מסופקים העולים על 40 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2008, האנליסטית צופה שארבעת הבנקים שאת מניותיהם היא מסקרת (JP מורגן צ'ייס , בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ , וולס פרגו ) "יחוו לחצים מהותיים ביחס לרמות ההון בעקבות הורדות דירוג".

כך למשל, ל-JP מורגן-צ'ייס לדעתה יהיה את העלייה הגבוהה ביותר בהפרשה לחובות מסופקים ברבעון הרביעי של השנה שהסתיימה - 6.2 מיליארד דולר (פי 2.48 מההפרשות ברבעון המקביל ב-2007. וויטני, שנותרת מהוססת על מגזר הבנקאות האמריקני, מעריכה את ההפרשה של בנק אוף אמריקה בכ-6.7 מיליארד דולר, כפול ויותר מהרמה ברבעון הרביעי של 2007 (3.3 מיליארד דולר). ההפרשות של סיטיגרופ ווולס פרגו יסתכמו ב-7.9 מיליארד דולר ו-4.4 מיליארד דולר, בהתאמה.