אובמה לא יועיל לשוקי ההון

המחויבויות לבוחריו תוביל מהלך שיעלה את שווי הדולר ויעכב את התאוששות הבורסות

טל עבדה, סמנכ"ל כלל פורקס

אובמה חייב את בחירתו למיעוטים ולאוכלוסיות החלשות. בוחריו מתגוררים בשכונות הפחות טובות בערים הגדולות, ועובדים במשרות צווארון כחול בתחומי התעשייה והשירותים. תוך כדי הקמפיין שלו הוא התחייב "לחלק את העושר מחדש", וזה הכיוון שבו הוא צפוי ללכת.

כמובן שהמציאות מורכבת יותר מסיסמאות בחירות והיישום של מדיניות בעלת גוון סוציאלי לא תהיה פשוטה במדינה שקפיטליזם הוא שמה השני, אבל המשבר יצר הזדמנות נדירה ל"שינוי" שאובמה חפץ בו.

משמעות המדיניות הזו היא מאבק עיקש נגד האבטלה בתעשייה, שפוגעת במצביעים הדמוקרטיים, והרחבת הסיוע הממשלתי להיקפים גדולים בהרבה, במטרה לחזק את החוסן והאיתנות של מגזרים אלה. תמיכה בתעשיות עתירות עובדים ובתאגידי LowTech, שיחזקו את מעמד הפועלים. הפחתת מיסים מבעלי הכנסה נמוכה ותמיכה במתן אשראי לשכבות אלה.

הגדלת החוב

הרחבת הסיוע תגרום להגדלת החוב של הארה"ב, חיזוק המטבע (כתוצאה מהון זר שזורם למדינה וקונה את החוב הגדל), ועלייה בביקושים שתעודד את הצמיחה בטווח הקצר.
בטווח הבינוני והארוך כמובן שמדיניות כזו תחייב הגדלת הכנסות המדינה ותוביל להעלת מיסים. כל עוד אובמה יוביל את המדיניות, המיסוי יהיה פרוגרסיבי יותר שיפגע בעיקר בשכבות החזקות וברווחיות החברות.

גישה סוציאלית במדינה שמבוססת על קפיטליזם תקטין את רווחיות החברות ואת ההכנסה הפנויה של העשירונים הגבוהים ולכן תקשה על תהליך ההתאוששות של המזגר העיסקי הראלי.

אם עד 2008 היעד היה "מקסימום רווח", במציאות החדשה היעד הוא "חיים בכבוד".

ניתוח תחזיות עבר

את מאורעותיה (שלא לומר מוראותיה) של שנת 2008 היה קשה לנבא, בעיקר בגלל התנודתיות הגבוהה בשווקים. האנליסטים בבתי ההשקעות הגדולים ציינו את השנה הזו כשנה שבה "הפער בין התחזית למציאות היה הגדול ביותר מזה שנים".

בתחילת 2007 פרסמתי תחזית על המסחר בדולר שקל שנסחר אז בשווי 4.25 שקלים לדולר. לאור ניתוח זרם ההשקעות למזרח קבעתי כיעד שער בגובה 3.85 לסוף השנה. שערו של הדולר אכן הגיע לשער זה בסוף דצמבר 2007.

בתחילת 2008, כשעמד מחירו של הדולר על 3.85 ש"ח. לאור נתוני המאזן המסחרי השלילי של ארה"ב, קבעתי יעד של 3.30 ש"ח לדולר בסוף 2008. תחזית זו התקיימה בחלקה, כיוון שהדולר החל להיחלש בקצב מואץ בעיקבות התגברות המשבר בארה"ב והגיע ליעד של 3.30 כבר במחצית השנה, בחודש יוני 2008. מאז החל הדולר להתחזק עד לשער 4 ש"ח לדולר וסיים את שנת 2008 בשער של 3.80.

המאמר הבא שלי יעסוק בהשפעת המצב הפוליטי בארה"ב וישראל על הכלכלה ב-2009.

לקבלת תזכורת בדוא"ל על מאמר חדש בסידרה שלח "אני מעוניין" למייל tal@clalforex.co.il.