בדרך לשפל חדש בענף הספנות? צים תשבית חלק מצי האוניות ותפטר עובדים

הערכות בענף: צים עשויה להשבית 30%-40% מהאוניות ; ההסתדרות: "ננסה להוריד את עלויות העבודה בצים ללא פיטורים" ; כפי שפורסם ב"גלובס", מתחילת המשבר הוציאה צים משירות כ-20 אוניות, בניסיון להתאים עצמה לירידה בביקושים

חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר, נערכת להרחבת הקיצוצים בחברה על רקע המשבר החריף בענף הספנות העולמי.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת תוכנית ההתייעלות שמגבשת החברה, צים מתכננת להשבית באופן קבוע חלק ניכר מצי האוניות של החברה, במהלך שעלול לגרום גם פיטורי מאות עובדים. ההנהלה מקיימת כיום מו"מ עם הוועד וההסתדרות בניסיון להגיע להבנות לגבי מספרם.

לפי הערכות בענף הספנות, צים צפויה להשבית 30%-40% מהאוניות שהיא מפעילה בקווים לישראל, ואחוז דומה בקווים בחו"ל. כיום צים מפעילה 22 אוניות בקווים לישראל, ובמסגרת תוכנית ההתייעלות מספר האוניות יפחת ל-12-15 אוניות.

כחלופה להשבתת האוניות, צים, בניהולו של דורון גודר, תגביר את שיתוף הפעולה עם חברות הספנות הזרות הפועלות בקווים לארץ, בהן חברתMSC השוויצרית (איתה סוכם באחרונה על שת"פ בהובלה של תוצרת חקלאית לנמלי אירופה-ל.ב) וחברת הספנות הסינית, צ'יינה שיפינג.

צים מחזיקה כיום בצי של 100 אוניות. כפי שפורסם ב"גלובס", מתחילת המשבר הוציאה צים משירות כ-20 אוניות בניסיון להתאים עצמה לירידה בביקושים.

החרפת תוכנית הקיצוצים מבטאת את הערכת הנהלת החברה כי המיתון בענף הספנות לא יסתיים ואף עשוי להחריף ב-2009, דבר שמחייב את החברה לשנות האסטרטגיה שלה. יש לציין כי צים מיישרת בכך קו עם רוב חברות הספנות הגדולות בעולם שכבר החלו ברבעון האחרון להשבית חלק מצי האוניות שבבעלותם.

ההסתדרות מתנגדת לפיטורים

צים מעסיקה 900 עובדים בארץ (באשדוד וחיפה) ו-3,000 עובדים בעולם. יו"ר ועד עובדי צים, אבי שטרית, אמר ל"גלובס" כי "אנו מתנגדים לפיטורים כפי שבדרך כלל עובדים מתנגדים לפיטורים. אין עדיין הסכמה על שום דבר, גם אם ההנהלה חושבת שפרסום כזה או אחר בעיתון יעיד על הסכמה שלנו. אנחנו לא משחקים במשחק הזה".

יחד עם זאת, נראה כי שטרית מכיר בכך שקשה יהיה למצוא אפיקי התייעלות רבים שיוכלו לבוא במקום פיטורי עובדים. "למכור אניות? למי ימכרו עכשיו בתקופה כזאת? לא יהיה קונה", הוא מודה. שטרית מציין כי השבוע צפויה להתקיים פגישה נוספת בין ארגון העובדים להנהלה. "רק כשייצא עשן לבן נדע מה יהיו התוצאות", הוא מבהיר.

רפי מסט, מזכיר האיגוד המקצועי במרחב חיפה של ההסתדרות, מציין כי בצים קיים הסכם שמאפשר בכל שנה ל-20 עובדים לפרוש ברצון בתנאים מיטיבים. לדבריו, אם מישהו מדבר על פרישה של עובדים רבים יותר, הרי שטרם דיברו איתם על כך באופן רשמי. "אם תהיה דרישה כזאת, אנחנו ננסה להוריד את עלויות העבודה בצים מבלי שיהיה צורך בפיטורי עובדים", הוא הוסיף.

צים הפסידה ברבעון השלישי 61 מיליון דולר, ושנת 2008 צפויה להסתיים בהפסד של 200 מיליון דולר. על רקע התוצאות של צים, הודיעה החברה לישראל כי היא צפויה להזרים לה עד 150 מיליון דולר בשנת 2009, במידת הצורך. בקצב ההפסדים הנוכחיים, סכום זה עשוי שלא לכסות על מלוא גובה ההפסדים הצפויים.

החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, הודתה בדוחות לרבעון השלישי כי היא פועלת לשינוי תוכנית ההצטיידות של החברה בעלות של 3 מיליארד שקל

צים אמורה לקבל ב-2009 ארבע אוניות בגודל של 8,200 מכולות וחמש אוניות שקיבולתן היא 10,000 מכולות בעלות כוללת של 1.16 מיליארד דולר. החברה לישראל ציינה ש-50% מהעלות תשולם בעת המסירה של האוניות, אך לא ציינה האם יש לה מימון להשלמת הרכישה.

יובל זעירא, ראש מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.איי העריך באחרונה כי צים תפעל לשנות את מחירן של ההזמנות או תבטל אותן. מצים נמסר בתגובה כי, "כמו חברות ספנות אחרות בעולם, צים נערכת מול המשבר הכלכלי העולמי במגוון רב של תחומים לרבות גם בתחום כוח-האדם".