פעיל בשוק האג"ח ל"גלובס": "כשהעניינים הבטחוניים יירגעו - האג"ח הממשלתיות ימשיכו לעוף לשמיים"

"יש מימוש רווחים טבעי, הנובע בין היתר מההיחלשות בשוק המקביל בארה"ב ומהמרווח בין האג"חים הממשלתיות כאן ובארה"ב, שנמצא כיום באחד משיאיו"

"כשהעניינים הבטחוניים יירגעו, האג"ח הממשלתיות ימשיכו לעוף לשמיים" - כך מסביר היום (ה') פעיל בשוק האג"ח הממשלתיות ל"גלובס" את ירידות השערים באפיק הסולידי בבורסה. ירידות השערים ניכרים בכל האפיקים של האג"ח הממשלתיות, למעט יוצאי דופן מעטים.

; ומה לגבי הירידות בשוק האג"ח הממשלתיות הנמשכות על פני מספר ימים?

"הן נובעות מהמצב הבטחוני - גם ולא רק", הוא אומר, ומוסיף: "יש מימוש רווחים טבעי, הנובע בין היתר מההיחלשות בשוק המקביל בארה"ב ומהמרווח בין האג"חים הממשלתיות כאן ובארה"ב, שנמצא כיום באחד משיאיו".

; האם ההודעה של סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס משפיעה על השוק?

"זה קצף על פני המים; מה שמשפיע זה המצב האמיתי ולאו דווקא המצב כפי שאנליסט אחד או אחר תופסים אותו". נציין, כי מודי'ס ציינה אתמול כי משבר האשראי וההסלמה בעזה אינם מאיימים על דירוג האשראי של ישראל, ועל כן הותירה את דירוג כושר הפירעון של ישראל לחוב הריבוני שהנפיקה על "A1" ושמרה על תחזית יציבה. זאת, חרף שלל הסתייגויות המזהירות מפני אפשרות לשינוי הדירוג אם המצב יימשך ואם יזלוג לשינויים אפשריים ביכולת החזר החובות של המדינה.

כאמור, הפעיל מציין כי מהלך מימוש הרווחים הניכר באג"ח הממשלתיות נובע מרמת התשואות הגבוהה שהאגרות הללו נושאות בשוק המשני. לשם השוואה, האג"חים מסדרות 0217 ו-0219 (אג"חים ממשלתיות שקליות לא-צמודות בריבית שנתית קבועה של 5.5% ו-6% בהתאמה) נסחרות בשערים המגלמות תשואות שנתיות נטו לפדיון של 4.28% ו-4.44%. זאת, כשריבית בנק ישראל עומדת על 1.75% ותשואת המק"מ (מלווה קצר-מועד) הארוך ביותר עומדת על 1.79% במונחי פק"מ.

האגרות הללו נבחרות על-ידי הפעיל - ולא בכדי; מדובר באגרות חוב ארוכות, במח"מ (משך חיים ממוצע עד להחזר ההשקעה במלואה מפרעונות קרן וריבית, א"ו) ו-6.72 ו-8 שנים נטו וייפדו ב-2017 וב-2019. "העקום השקלי הוא אולי העקום הכי חד בעולם", אמר לנו, בהתייחס לפערי התשואה בין אגרות החוב הממשלתיות לטווח-קצר וארוך.

והפער, כאמור, אינו מתבטא רק בין האגרות הקצרות לארוכות בשוק המקומי. הוא בא לידי ביטוי גם במרווח בין האג"ח הממשלתיות בישראל לבין אלו של ממשלת ארה"ב. המסחר באגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים בארה"ב ננעל כשתשואתן השנתית ברוטו 2.494% לפדיון. מול תשואות מקבילות של 5.18% ו-5.35% באג"ח בישראל, מדובר בפערים של 2.686%-2.856%.

"אני חושב שגם אם האג"ח הממשלתיות יחלשו בארה"ב, עדיין יש מספיק בשר באג"ח הממשלתיות הישראליות, כך שהשוק יכול עוד לעלות", ומסכם: "רמת הריבית המרכזית הנמוכה והציפיות למדדי מחירים לצרכן נמוכים מצדיקים תשואות נמוכות יותר".

[לאתר אפיקים סולידיים]