ותודה לחבר ג'ורג' בוש

באמצעי התקשורת האמריקניים יש הסכמה גורפת שחמאס נושא באחריות למלחמה

הציפייה לתמיכה גורפת של ממשל בוש בכל צעד שנהגה בירושלים, נהפכה לרפלקס מותנה בישראל. נכון, היו חיכוכים פה ושם, אבל הישראלים יודעים מי אוהב אותם, על מי אפשר לסמוך בשעת מצוקה, וגם הפעם, בעיצומו של מבצע צבאי נוסף, שמממש בהצלחה את הפוטנציאל שלו לעורר טינה כמעט גלובלית כלפי ישראל, ממשל בוש לא מכזיב.

הנשיא היוצא הוא המנהיג הלאומי היחידי בתבל, לבד מאהוד אולמרט ואולי גם נשיא צ'כיה, שאומר מה שרוב הישראלים רוצים לשמוע. רק הבית הלבן מפריד בין ישראל לבין גינוי סוחף במועצת הביטחון ורק ג'ורג' בוש ידאג לכך, שתנאי הפסקת האש הממשמשת ובאה לא ישמשו לחמאס עלה תאנה לכיסוי ערוות מפלתו הצבאית.

והוא הדין בקונגרס, מעוז ותיק של תמיכה בישראל. עד עתה פורסמו יותר מ-80 הודעות תמיכה ב"עופרת יצוקה", של מחוקקים משני הבתים, משתי המפלגות, לרבות הצהרות חמות של הנהגות הסנאט ובית הנבחרים והמחוקקים הבכירים בשני הבתים. זה מספר ראוי לציון, גם אם בקונגרס מכהנים 535 חברים, בהתחשב בעובדה שהמחוקקים היו בפגרה עד אתמול.

"ישראל והמבצע בעזה נהנים מתמיכה רחבה בארצות-הברית, הן בממשל והן בקונגרס, הן בקרב מושלי מדינות והן בקרב מגזרים רחבי בציבור בכלל, אם כי לא הייתי אומר ש-100% מכל 300 מיליון התושבים פה תומכים במבצע", אומר ל"גלובס" יונתן פלד, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, שנקלע לעין הסערה זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו.

ובעוד שהמנטרה הישראלית הייתה מאז ומתמיד, שהתמיכה בישראל היא דו-מפלגתית, טוענים גורמים במחנה הליברלי (קרי: שמאלי) בארצות-הברית, שלפחות בכל מה שנוגע לתמיכה "עופרת יצוקה", יש התפלגות ברורה בין דמוקרטים לרפובליקנים.

במגזין המקוון "סאלון", כתב השבוע בעל הטור גלן גרינואלד: "לא מפתיע בכלל שמנהיגים רפובליקנים, מדיק צ'ייני וג'ון בולטון ועד כל הספיחים של מכונת הרעש הימנית, לרבות ערוץ החדשות פוקס, כולם תומכים ללא ערעור בהתקפה הישראלית. אחרי הכול, הם מבטאים את אידיאולוגיית הליבה של מצביעיהם וקהל היעד שלהם".

ואכן, סקר דעת קהל של מכון ראסמוסן, מ-31 בדצמבר, נוטה לאשש זאת. הסקר קבע, שבעוד שהציבור האמריקני מגלה אהדה רבה יותר לישראל מאשר לפלשתינים, מחנה התומכים בפעולה בעזה כמעט זהה בגודלו למחנה המתנגדים.

44% מהנשאלים אמרו, כי ישראל אכן הייתה צריכה לנקוט צעד צבאי נגד חמאס, בעוד ש-41% גרסו כי ישראל הייתה צריכה למצוא פיתרון דיפלומטי. יחד עם זאת, 55% הטילו על חמאס את האחריות למלחמה, ורק 13% האשימו את ישראל. והצימוק של הסקר: בקרב המתנגדים לפעולה, לדמוקרטים יש רוב גדול: 55% לעומת 31%. רפובליקנים, ברוב של 62% לעומת 27%, תומכים ב"עופרת יצוקה".

על רקע התמיכה הכללית בישראל, עם תמיכה קצת יותר מסויגת במלחמה בעזה, התנהלותם של אמצעי התקשורת האמריקניים מאופיינת בדיווחים הוגנים. בעמודי המערכת יש הסכמה כמעט כללית, שחמאס נושא באחריות למלחמה, אך שישראל צריכה להזדרז להכריז על הפסקת אש ולמצוא פתרון דיפלומטי ארוך טווח.

המכשול העיקרי, לדברי כתבים אמריקנים בשטח, הוא האיסור שהטיל צה"ל על כניסת כתבים זרים לרצועה. "איך אנו יכולים לדעת אם חמאס אכן לא הסתתר בתוך בית הספר בג'בליה שהופגז על-ידי הישראלים?" - שאל אתמול כתב ה-CNN.