בג"ץ: הוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס עד למינוי ממשלה חדשה

דחה עתירה שהגיש הפורום המשפטי למען ארץ ישראל בדרישה לכנס את הוועדה ולמנות שופטים גם בממשלת מעבר ; בכך התקבלה עמדתם של דורית ביניש, אדמונד לוי ואיילה פרוקצ'יה, ונדחתה עמדת השר דניאל פרידמן

הוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס עד למינוי ממשלה חדשה. כך עולה מפסק דין בג"ץ שהתקבל היום (ה'), ושדחה עתירה שהגיש הפורום המשפטי למען ארץ ישראל בדרישה לכנס את הוועדה ולמנות שופטים גם בתקופת כהונתה של ממשלת מעבר. בכך התקבלה עמדתם של 3 חברי הוועדה, שופטי בית המשפט העליון, הנשיאה דורית ביניש, אדמונד לוי ואיילה פרוקצ'יה, ונדחתה עמדתו של שר המשפטים, דניאל פרידמן, החבר גם הוא בוועדה.

ב-21 ספטמבר האחרון הודיע ראש הממשלה, אהוד אולמרט, על התפטרותו - ובכך הפכה הממשלה לממשלת מעבר. למחרת התכנסה הוועדה לבחירת שופטים, ושופטי העליון טענו כי אין למנות שופטים בתקופת כהונתה של ממשלת מעבר. הוועדה התפזרה מבלי לקבל החלטה ומבלי שמונו שופטים חדשים.

בהמשך שלחה הנשיאה ביניש לפרידמן מכתב, בו ציינה כי עמדת השופטים חברי הוועדה היא כי אין לקיים ישיבות של בחירת שופטים חדשים עד לכינון ממשלה חדשה, ולאור עמדה זו החליט השר שלא לכנס את הוועדה. בעקבות זאת עתר הפורום לבג"ץ וטען כי אין מניעה לכנס את הוועדה לאור ההלכות שקבע העליון בעבר. הפורום ציין כי ממשלת מעבר רשאית לנהל משא-ומתן מדיני ולשחרר אסירים פלסטינים, ולאור זאת ניתן גם למנות שופטים חדשים.

צורך חיוני

השופט אליעזר ריבלין, בהסכמת השופטים אשר גרוניס ומרים נאור, קבע כי כבר בעבר נפסק כי בהתייחס למינויים לתפקידים ציבוריים בתקופת ממשלת מעבר, ראוי שמינויים כאלה לא יבוצעו, אלא אם כן קיים צורך חיוני של ממש והחלל שייווצר עלול לפגוע באינטרס ציבורי חשוב.

ריבלין ציין גם כי העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, תמך בעמדת השופטים בוועדה, לפיה אין למנות שופטים בתקופת ממשלת מעבר, מהווה שיקול נוסף בעל חשיבות רבה בבחינת סבירות ההחלטה.

פסק הדין מתייחס גם מבקר בצורה חריפה את התייצבותה של הכנסת לדיון. לדברי ריבלין, התייצבות הכנסת בהליך, העוסק בסבירותה של החלטה מסוימת שאינה של הכנסת או בפרשנותו של חוק מסוים שהתקבל בכנסת, עלולה להוביל לטשטוש חלוקת התפקידים המקובלת מכוח עיקרון הפרדת הרשויות. "אין מקום לכך שהכנסת תתייצב בבית המשפט לאחר החקיקה לצורך מתן הסברים נוספים. התייצבות מרצון שכזו עלולה לפגוע במעמדה של הרשות המחוקקת", אם למשל תידחה עמדתה.

את המדינה ייצגה עו"ד אסנת מנדל, מנהלת מחלקת בג"צים בפרקליטות; ואת הכנסת ייצגה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד נורית אלשטיין.