ראלי במניות הביומד הקטנות: עלו במאות אחוזים מהשבוע שעבר

ביו-לייט עלתה ב-270%, וביוקנסל עלתה ב-100% ; האם השוק אופטימי לגבי 2009, או שמוסדי החליט להיכנס לתחום?

חברות הביומד הקטנות, שהיו הראשונות להיפגע מהמשבר הכלכלי ואלו שנפגעו ממנו באופן קשה במיוחד, השלימו אתמול (א') ראלי של 4 ימים - דהירה קדימה בשוויין, שאינה נראית כקשורה להודעה חדשותית מסוימת של אחת החברות או הנוגעת לתחום כולו.

בראש הרשימה נמצאת ביו-לייט , שהשלימה עלייה של כ-270%. אצלה ניתן לייחס זאת לתוצאות הטובות בניסוי הקליני של החברה הבת, זטיק, עליהן דווח ביום רביעי האחרון. ואולם, בימים אפלים יותר של 2008, גם הודעות משמעותיות בהרבה של החברה ואחרות הדומות לה, לא זכו לתגובה כה מחבקת מן השוק.

מרוויחה נוספת היא ביוקנסל , אשר רשמה בשלושת הימים האחרונים של השבוע שעבר עלייה מצטברת של 100%, ואתמול הוסיפה במהלך המסחר עוד 25%. אמנם החברה דיווחה אתמול על התחלת ניסוי בטיפול לסרטן הלבלב, אך מדובר בחדשה צפויה שאינה יכולה לבדה להסביר את העליות.

לצד שתי אלה, שסיפקו חדשות שבכל זאת היוו דלק מסוים, התרחשו עליות מרשימות וחריגות במספר רב של חברות ביומד, שלא פרסמו חדשות שיכולות להסביר את העלייה. המובילה ביניהן היא ליפוייב , עם עלייה של 136%.

מרוויחות נוספות הן נסווקס , שהשלימה ב-4 ימי המסחר האחרונים עלייה של 90%; ביו וויו עם 57%; BSP, שהשלימה עלייה של 55%; סיאלו עם 61%; ביומדיקס עם 52%; כן פייט עם 39%; הדסית עם 37%; מדיקל קומפריישן עם 32%; וכלל תעשיות ביוטכנולוגיה, שאמנם נותרה יציבה בימים האחרונים, אך מתחילת השבוע שעבר רשמה עלייה מצטברת של 100%. אלה הן רק הבולטות מבין המניות העולות. למעשה, ניתן לספור על יד אחת את המניות שלא נהנו מהמגמה.

העליות מגיעות על רקע יומיים של ירידות בבורסה - ברביעי וחמישי האחרונים - שהפכו את מגמת העליות מאז תחילת המבצע בעזה.

הסבר אחד למגמה עשוי להיות תגובה מאוחרת לעליות שהיו בשווקים ביומיים הראשונים של שבוע שעבר, אשר איחרו להתבטא במניות הביומד. הסבר אפשרי אחר, יכול להיות החלטה אסטרטגית של גוף מסוים להיכנס לתחום, שהתקבלה עם פתיחת השנה. אפשרות שלישית היא כי גורם מוסדי גדול כלשהו נפטר ממניות ביומד לקראת סוף השנה, ועתה הן עולות עם הפסקת הלחץ עליהן.

כמובן, שכשמסתכלים על העליות הללו יש לקחת בחשבון את המחירים הנמוכים באופן כללי של חברות הביומד (חלק מן המוזכרות לעיל נסחרות בשווי נמוך מ-10 מיליון שקל, אם כי דווקא המרוויחות המרכזיות ברובן גדולות יותר), וכן את הסחירות הדלה יחסית במניותיהן של חלק מהחברות. העליות הן ברוב המקרים במחזורים ממוצעים לחברות הללו.