ראובן קובנט ל"גלובס": "אמרתי שבנק עלול לקרוס מתוך מחשבה שעלינו להציב תמרור אזהרה; אין בידינו כל מידע קונקרטי לגבי קריסתו של בנק כזה או אחר"

גלובס tv (עדכון) - בכנס דנס 100 של דן אנד ברדסטריט אמר קובנט: "יש חשש לקריסת בנק או בית השקעות גדול בישראל" - ועורר סערה במערכת הבנקאית ; גורם בבנק ישראל בתגובה: "האמירות חסרות אחריות; המערכת הבנקאית יציבה, ואין חשש לאיתנות הבנקים"

"יש חשש לקריסת בנק או בית השקעות גדול בישראל. יש עלייה של 40% בשנה האחרונה במספר החברות במשק הישראלי שנמצאות בסיכון גבוה לקריסה מיידית" - כך אמר היום (ב') מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל, ראובן קובנט, בפורום דנס 100 להצגת "מדד העוצמה" של דן אנד ברדסטריט, בהשתתפות בכירי החברות המובילות במשק, ביניהם שלמה ינאי, אברהם ביגר, אלי יונס, ניר גלעד, ארז ויגודמן, יונה פוגל, גיל שרון דוד אבנר ומוטי פרידמן.

מאורח יותר ביקש קובנט להבהיר בשיחה עם "גלובס" כי אמר את הדברים מתוך מחשבה שעל דן אנד ברדסטריט להציב תמרור אזהרה שנובע מההתרחשויות השליליות במשק. "עם זאת, אין בידינו כל מידע קונקרטי לגבי קריסתו של בנק כזה או אחר", אמר קובנט. "המשבר הנוכחי מגלה לנו שהבלתי צפוי הוא הדבר השכיח ביותר, ולכן יש להיערך לכל תרחיש".

דבריו של קובנט עוררו סערה במערכת הבנקאית. גורם בבנק ישראל מסר בתגובה: "אמירות כאלה הן חסרות אחריות". לדברי הגורם, המערכת הבנקאית יציבה ואין חשש לאיתנות הבנקים - מה גם שבנק ישראל הצהיר כי הוא מוכן לסייע לבנקים בכל הכלים העומדים לרשותו, ככל שהדבר יידרש. בכיר במערכת הבנקאית אמר: "מדובר בחוסר אחריות מהמעלה הראשונה".

משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים, אמר בתגובה: "לא כל אמירה מופרכת ולא אחראית ראויה לתגובה. מי שזקוק שוב לאמת על מצב הבנקים מוזמן לפנות לבנק ישראל ולמשרד האוצר, אשר בודקים מדי יום את מצב הבנקים וקובעים שוב ושוב שהמערכת יציבה".

קובנט הגיב הערב לדברי בנק ישראל בראיון לערוץ 2, ואמר כי "הבלתי צפוי הוא הצפוי בכלכלה העולמית, אני לא יכול להבטיח שבנק ישראלי לא ייפול אבל גם לא יכול לציין שכן. צר לי שבנק ישראל מיהר להכחיש ולתקוף, מבלי לשמוע את דברי עד סופם".

אלי הורביץ: "האם שר האוצר ניהל שיחה עם מנהלי הבנקים בארבע עיניים?"

בפאנל דיבר גם אלי הורביץ, יו"ר טבע, שאמר: "אין ברירה, הממשלה חייבת להתערב במשבר. השאלה היא לא האם להתערב או לא להתערב, אלא עד כמה להתערב. השאלה עד כמה הממשלה יורדת לשטח כדי להבין את המצב. האם שר האוצר ניהל שיחה עם מנהלי הבנקים בארבע עיניים? לדעתי זה לא נעשה".

הורביץ הוסיף: "הקימו מועצה לאומית לכלכלה שאמורה לתת עצות. כמה מהעצות האלה נשמעו בכלל? החשיבה צריכה להיות שונה. הכל צריך לעבור רוויזיה, כי תמיד חושבים במונחי האתמול ולא במונחי המחר. ההון האנושי זה החלק הכי נייד במשק, מי שיגמור את המשבר יום אחד לפנינו יגנוב לנו אותם, לכן צריך לעשות הכל כדי לשמור עליהם".