"קשה להאמין שבערוץ 10 יחשיכו את המסך, אלא אם ייכנסו לשותפות ברשת"

גורמים בענף המדיה הביעו היום סקפטיות לגבי ההצהרות של ערוץ 10 וזכיינית ערוץ 2 רשת לגבי המיזוג האפשרי ; יש המעריכים כי מדובר בספין של ערוץ 10, שמנסה להשיג הארכת זיכיון ואז "לזרוק" את רשת

האיום של מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, להחשיך את המסך אם הרגולטורים לא יאשרו את המיזוג, גורם, כצפוי, לגלים בביצת המדיה. לגורמים בענף הטלוויזיה המקורבים למשא-ומתן יש תחושות מעורבות באשר להתרחשויות של הימים האחרונים: מחד, ציטוטים רשמיים שלהם עלולים להרחיק אותם מהמטרה, כל אחד ומטרתו הוא במיזוג המוצע, ייצא או לא ייצא אל הפועל; מצד שני, האינטרסים השונים - לדחוף את עגלת המיזוג או לתקוע מקל בגלגליה - מביאים אותם להתבטא בנושא.

גורם המקורב למיזוג רשת וערוץ 10 אמר היום (ג'): "על אף האיום, קשה להאמין שבעלי המניות בערוץ 10 יחשיכו את המסך בלי להיכנס לשותפות ברשת. זו תהיה הסתבכות מול המדינה, זה גם לצאת בלי אגו וגם להפסיד. בעלי המניות של ערוץ 10 לא יחשיכו את המסך. הם ייצאו מהערוץ כמו גברים - או בתום הזיכיון או במיזוג לתוך רשת".

לדברי אותו גורם, "הרשות השנייה מאיימת באי-הארכת הזיכיון לערוץ 10, אבל היא לא מבינה שאי-הארכת הזיכיון בעצם תאפשר לבעלי המניות של הערוץ לצאת בדרך מכובדת. הרי בסופו של דבר, הכל זה עניין של אגו. כסף אין, השפעה אין, מה נשאר? כבוד ואגו, זו הסיבה היחידה שהם ממשיכים להפסיד 30 מיליון דולר בשנה".

"הרגולטורים חושבים שבעלי המניות של הערוצים רוצים להשפיע, ולכן הם נכנסים לטלוויזיה. אולי הם חושבים שיבוא מישהו שייכנס לערוץ 10 במקום מימן ושותפיו. אבל הם טועים. הבן אדם (יוסי מימן י.ג.) השקיע מיליארד שקל מכספו, והוא לא משפיע כמו רבע עיתונאי ב'ידיעות אחרונות'. אין השפעה, זה פשוט לא עובד".

לדברי גורם אחר המקורב למיזוג, "לא יכול להיות שבמדינת ישראל יהיו 3 זכיינים על 2 ערוצים, שנלחמים כולם בכולם. אני מעריך שהמיזוג ייעשה בסופו של דבר לתוך רשת, שכן מיזוג לתוך ערוץ 10 ילווה הטבות מפליגות שהמדינה תצטרך לתת להם, כמו למשל הקלות רגולטוריות משמעותיות. בנוסף, הם עומדים לדרוש שנושא עמלות משרדי הפרסום יהיה מעוגן בחוק".

לדבריו, ערוץ 10 יחדל להתקיים, או שיהפוך לערוץ חדשות לכל דבר. "המדינה תצטרך לכבות אותו או לשנות את הרגולציה שלו, כי אף אחד לא ייקח אותו ככה. אז זו כבר לא תהיה הבעיה של בעלי המניות בערוץ, אלא של המדינה. זה יהיה נכס של המדינה, וכשיש למדינה נכס כמו ערוץ טלוויזיה, תראי מה קורה - ערוץ 1".

גורמים נוספים תולים תקווה בהתערבות הרגולציה בנושא עמלות היתר של משרדי הפרסום. "אין רגולציה על כל הנושא של מערכות היחסים בין המפרסם, משרדי הפרסום והמדיה. הרגולציה צריכה לקבוע שעמלת היתר אינה חוקית. אם עמלות משרדי הפרסום יירדו מ-30% ל-20%, מדובר ב-200 מיליון שקל בשנה שחוזרים למדיה, וגם אז משרדי הפרסום ירוויחו המון. במדינות נורמליות בהן המדיה חזקה, הממוצע של העמלות עומד על 12%, ושם כמעט ואין מחוייבויות רגולטוריות".

למרות הרצינות שמראים בעלי המניות של רשת ושל ערוץ 10, גורם המקורב למיזוג הביע היום סקפטיות. לדבריו, "למרות ההערכות שזהו ספין של אנג'ל, נראה כי ערוץ 10 משתמש ברשת כדי להשיג את מה שהוא רוצה - הארכת זיכיון. אחרי שישיג את זה, הוא יזרוק את רשת".

לדברי גורם אחר, "המצב שם את הרשות השנייה עם הגב לקיר: היא חוששת שייוותר רק ערוץ מסחרי אחד, ואז היא באמת יכולה לסגור את הדלת של עצמה. אולם ויתור לערוץ 10 על מחוייבויות גם הוא מצב בעייתי עבורה, כגוף רגולטורי שנעמד בחודשים האחרונים על רגליו האחוריות".