המסך לא ירד על הטלוויזיה הביתית: מיזוג אינטגרלי בין מסכי הטלוויזיה לבין יישומי האינטרנט

הבשורה הגדולה בתערוכת CES מביאה את ספקי התוכן לחכות בקוצר רוח, ואת רשתות הטלוויזיה ומיקרוסופט להיכנס למגננה

הרבה כותרות ליוו את תערוכת CES, שנפתחה בשבוע שעבר בלאס-וגאס. אולם, הסיפור המרכזי הוא הקאמבק של הטלוויזיה הביתית והתפנית האבולוציונית המפתיעה, שמצליבה כיום את דרכה עם האינטרנט ומאיימת לשנות סדרי עולם.

בשיא תקופת בועת האינטרנט בתחילת העשור, חזו רבים כי הטלוויזיה הביתית המסורתית מתקרבת לסוף דרכה. פסיכולוגים חברתיים וגורואים טכנולוגיים גויסו אז כדי להסביר כיצד יישומי המחשב האישי והרשת עתידים לכרסם באופן טוטאלי בזמן הפנוי מול המסך הגדול, ומדוע לצפייה הפסיבית בתוכניות הטלוויזיה אין סיכוי להתמודד מול החוויה האינטראקטיבית.

אבולוציה עוקפת-מחשב

בתערוכת CES הובהר סופית שזה לא הולך לקרות. אמנם, יישומי האינטרנט ממשיכים להשתכלל ולצבור אוהדים במקביל לעלייה במהירות הגלישה, ואילו הרשתות החברתיות, אתרי הווידיאו באינטרנט והמשחקים המקוונים ממשיכים לתפוס חלק לא מבוטל מזמן הפנאי, אבל גם הטלוויזיה הביתית המציאה את עצמה מחדש. המעבר לשידורים ולאמצעי מדיה באיכות HD והתפוצה ההמונית של מסכים שטוחים גדולים, איכותיים וזולים - משדרגים ללא היכר את חוויית הצפייה ומוסיפים לטלוויזיה נקודות זכות תחרותיות רבות.

לנוכח הצמיחה האיתנה בשוק הטלוויזיות חוברים כיום יצרני החומרה, התוכנה והיישומים האינטרנטיים ליצרני הטלוויזיות, במטרה להגיע ישירות למסך הטלוויזיה הביתי, ללא גורמים מתווכים. על הסימן הראשון לתופעה החדשה כתבנו בקיץ כשאינטל, יאהו ומספר יצרניות טלוויזיה גדולות הכריזו על כוונה לשלב מעבד של אינטל במסכי טלוויזיה ביתיים, שיאפשר מיזוג ישיר עם האינטרנט.

מה שנראה אז כפנטזיה טכנולוגית הפך בתערוכה השנה למציאות ממשית. לפחות שלושה יצרני טלוויזיות גדולים הציגו סדרות חדשות של טלוויזיות LCD ביתיות, שייצאו בחודשים הקרובים לשוק כשבתוכן מוטמעים מעבדי האינטרנט החדשים והתוכנה של יאהו. הפעלת יישומי האינטרנט תהיה שקופה לגמרי למשתמש: מחברים את מסך הטלוויזיה בכבל או באלחוט לנתב הביתי ובתחתית המסך, בתוך תוכנית הטלוויזיה הנצפית, מופיעים קיצורי דרך חזותיים קטנים - ווידג'טים - שנשלטים באמצעות השלט.

מגוון יישומי האינטרנט שעליהם הוכרז בתערוכה, הולך ומתרחב במהירות ומעיד על המוטיבציה של שחקני האינטרנט להיכנס לשיתופי פעולה. מלבד היישומים שכבר הוכרזו - כמו מנוע החיפוש של יאהו, דואר אלקטרוני, צפייה בתוכני YouTube ובעוד כמה אתרים של ספקי תוכן מקוונים - יוכלו בעלי הטלוויזיות החדשות לצפות בקליק בודד גם בזירת המסחר של eBay, לתקשר באמצעות הרשת החברתית מייספייס, לצפות בשידורי ABC ובתוכני פלאש של אדובי - וזו רק ההתחלה.

מלחמת עולם

הטלוויזיות החדשות שהושקו ב-CES, שלרובן כבר יש תג מחיר (לא זול) וגם מועד השקה, מסמלות את תחילתה של מלחמת עולם עסקית בין ענקי תעשיית המחשבים והמדיה, שיכולה להוביל לרכישות, מיזוגים והשתלטויות עוינות.

מנקודת מבטה של קהיליית האינטרנט, מדובר בפריצת דרך שלה הם מייחלים יותר מעשור, שיכולה להביא לפתחם עשרות או מאות מיליוני לקוחות ביתיים לא מקוונים, שעד כה נמנעו מלהיחשף לאינטרנט וליישומיו בשל רתיעה מהמחשב האישי - דוגמת לקוחות מבוגרים עם כוח קנייה לא מבוטל.

מיזוג בין האינטרנט לטלוויזיה קיים גם היום באמצעות קופסאות כבלים או מערכות מדיה חיצוניות, אולם כעת מדובר באינטגרציה מקורית, שמגיעה בחבילה אחת עם המחשב הביתי. הפריצה למסך הביתי יכולה גם להעניק לשחקני האינטרנט הגדולים מקור חדש של הכנסות מפרסום, כשאת פלטפורמת החשיפה הם מקבלים מהמוכן וכמעט בלי השקעה. כל מה שספק תוכן האינטרנט צריך כדי ליהנות מהחשיפה זה רק לתאם בין לוחות הזמנים של התוכניות עתירות הרייטינג בטלוויזיה, לבין עיתוי הפרסום המקוון.

מבחינת זכייני הטלוויזיה והרשתות, מדובר בתיבת פנדורה חורשת רעות. אין איש שיווק בטלוויזיה שלא מתחלחל מהמחשבה על עשרות ספקי תוכן מקוונים, שתופסים טרמפ על תוכן עתיר רייטינג, שביצירתו השקיעו מיליונים, ועל פתיחת ערוץ פרסומי אלטרנטיבי ומוזל, שעליו אין לאנשי הטלוויזיה כל יכולת לפקח. אפשר להניח שהרשתות היו מעדיפות שהאינטרנט לא יצא מהמחשב האישי.

הסיוט העסקי הגדול ביותר, שטמון בהצלבת המסלולים בין הטלוויזיה לאינטרנט, הוא זה שעומד לפתחה של קהיליית המחשבים האישיים-הביתיים ובראשן מיקרוסופט, השולטת בשוק מערכות ההפעלה. החברה מרדמונד כבר נמצאת היום תחת צילו הכבד של טרנד ענן המחשוב - העברת היישומים והתוכנות מהמחשב האישי למחשבי-על ברשת. אלא שהמיזוג אינטרנט-טלוויזיה עשוי להפוך את המחשב הביתי ואת מערכת ההפעלה המסורתית שנלווית אליו, למיותרים עבור הרבה לקוחות ביתיים.

בנאום המסורתי הפותח את תערוכת CES התייחס לכך בעקיפין סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, כאשר חזה כי התעשייה עתידה להתרכז סביב שלושה מסכים - מסך המחשב, מסך הטלפון הנייד ומסך הטלוויזיה הביתי.

מיקרוסופט לא צפויה לשבת מהצד ולהניח ליאהו להפוך להיות שומרת הסף של השוק החדש, שפוטנציאל ההכנסות שלו מיליארדי דולרים. לא נופתע אם נראה בעתיד הקרוב צעדים דרמטיים שלה בתחום החדש והמתפתח.

עוברים לממד חדש

יצרני הטלוויזיות מצידם, לא בונים רק על האינטרנט וממשיכים לחזק את האגפים הצרכניים. החידוש הגדול שנמצא בדרך הוא צפייה בתלת-ממד. בתערוכה הוצגו שלל אבות-טיפוס פועלים מבתי סוני, מיצובישי ואחרים. אבל פנסוניק הדהימה כשהדגימה מסך LCD גדול, שמקרין תמונות נפרדות באיכות HD מלאה לכל אחת מהעיניים שממזג ביניהן באמצעות משקפיים מיוחדים כדי ליצור חוויית צפייה טוטאלית.

בתעשיית הפורנו, שמקיימת כל שנה את המפגש השנתי שלה במקביל לתערוכת CES, צופים לטכנולוגיה הזו עתיד מבטיח.