מפחידים אותנו

אנו, המשקיעים, מתנהגים כיום כאותו יהודי ניו-יורקי מאותה בדיחה נודעת של ג'קי מייסון

חיים ונציה הוא מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות

ג'קי מייסון, קומיקאי יהודי אמריקאי, תיאר פעם התנהגות שאופיינית, לדבריו, ליהודי בניו יורק. יהודי ניו יורקי, כך טען, יסתובב במנהטן, יצביע על בניין ויתלונן בפני כל מי שיסכים להקשיב לו: "אתה רואה את הבניין הזה? יכולתי לקנות אותו תמורת 100 אלף דולר. אתה יודע כמה הוא שווה היום? אבל הבסטרדס שכנעו אותי לא לקנות".

כיום, אשר מתבוננים במחירי המניות, קשה שלא לתהות מתי גם אנחנו נתלונן כך. כבר היינו בסרט הזה. שמענו את הסיפורים. סיפורים שמסתיימים במקבילה הישראלית למשפט הניו יורקי: "יכולתי לקנות כל כמות ותראה כמה זה שווה היום. אבל הפחידו אותי".

זכרונות מפברואר 2003

מפחידים אותנו. מבכיר הכלכלנים במשק ועד אחרון הכתבים הכלכליים בעיתון. מנסים לשכנע אותנו, שמצבנו הפעם הוא שונה וייחודי, ושזו לא המחזוריות הרגילה של פריחה ומיתון, שכל כלכלה עוברת. הפעם, כך אומרים לנו, ייתכן שנתמוטט לגמרי.

כשכותבים מספיק שנים, מותר לפעמים למחזר ואת הבדיחה של ג'קי מייסון אנו ממחזרים כלשונה, כפי שכתבנו אותה בדיוק לפני שש שנים, ב-15 בפברואר 2003. שוקי הון בארץ ובעולם היו גם אז שקועים בדיפרסיה עמוקה. הפיגוע במגדלי התאומים שהתרחש קצת יותר משנה לפני כן, ההכנות למלחמה בעיראק והאינתיפאדה השנייה שהייתה אז בעיצומה, הותירו אצל המשקיעים את הרושם שבעתיד הקרוב לא ייתכן שיחול שיפור.

מוכרת לכם התחושה? זה אולי בלתי נתפס לרבים, אבל גם לפני שש שנים היו שהאמינו, ממש כמו עכשיו, שהעתיד צפוי להיות הרבה יותר גרוע.

בהתבוננו לאחור החששות שהיו אז למשקיעים נראים כמוגזמים: מה, באמת חששו שעוד מטוסים ייפלו ואנשים יפסיקו לטוס? מה, באמת היו שחשבו שהאינתיפאדה השנייה לא תיגמר לעולם? מה, באמת היה חשש שההי טק לא יתאושש עוד?

כן. כך חשבו אז. ואם זה נראה מוזר זה רק מפני שאנו נוטים תמיד לייחס חשיבות גדולה יותר למצבים קיימים. הסכנות העומדות לפנינו עכשיו תמיד יראו מאיימות יותר מאלו שעמדו מולנו במשבר הקודם.

אכן כלכלת ארה"ב נראית במצב גרוע: הגירעונות שלה גדלים כל הזמן, חברות ענק אמריקאיות עומדות על סף פשיטת רגל ושוק הנדל"ן שם לא סבל מיתון כזה כבר כמה עשורים. אבל האם יש מישהו שבאמת חושב שהמשקיעים לא מתמחרים כבר את הסיכונים האלו במחירי המניות?

דוגמאות ממחישות

שווי השוק של יצרנית המטוסים בואינג ביחד עם שווי השוק של חברות התעופה קונטיננטל, דלתא ואמריקן מגיע בקושי לשווי השוק של יצרנית התרופות הישראלית טבע: בסך הכול 36 מיליארד דולר.

גם שווי השוק של סיטי בנק ובנק אוף אמריקה ביחד עם שווי השוק של פורד וג'נרל מוטורס מגיע בערך לשווי השוק של מניות מדד ת"א 25 (80 מיליארד דולר).

המשמעות של נתונים אלה אינה גדולה. יהיה מי שיצליח להוכיח שהסיכון בענף התעופה גדול לאין שיעור מענף התרופות ושענף הרכב והפיננסים בארה"ב הוא ענף שהיו בו ועוד יהיו בו פשיטות רגל רבות. הכול נכון. אבל אי אפשר שלא להתבונן על המחירים ולהבין שהם כבר זולים ומשקפים את כל הסיכונים הללו.

יכול להיות שענף התעופה בארה"ב יקרוס לגמרי. יכול להיות שגם יצרני הרכב בארה"ב יפשטו כולם רגל וגם הבנקים בארה"ב יתמוטטו אחד אחר השני. יכול להיות, אבל זו רק תחזית אחת, שהיא אולי טיפ טיפה פסימית מדי. אולי.

מי שמשקיע לאורך שנים במניות צריך בתקופה כמו הנוכחית, לאזור אומץ ולקנות כדי לא להגיע לעמדת הפאנץ' ליין של הבדיחה בה פתחנו: ג'קי מייסון ממשיך ומספר שכאשר שואלים את היהודי מדוע אין הוא קונה עכשיו את הבניין. "עכשיו?", מביט היהודי בשואל במבט זועם, "אחרי שהמחירים עלו כל כך? עכשיו זה כבר מאוחר מדי".

המלצות ההשקעה שלי החודש:

  1. מניות

    שוקי ההון בעולם החלו את השנה בעליות מחירים שנבלמו קצת בימים אלו. החששות מפני העמקת המיתון בארה"ב והתפשטותו לא מאפשרים עדיין לראלי משמעותי להתפתח.
    אנו סבורים שמשקיעים צריכים בתקופה כזו לנצל את המחירים הנמוכים ששוררים בשוק כדי להגדיל החזקתם במניות שנסחרות במחירים זולים, עקב חששות שכמעט תמיד מתבררות כמוגזמות.

    המלצתנו: להגדיל אחזקות בעיקר דרך תעודות סל למי שחושש ממניות ספציפיות שאולי לא יתאוששו עם השוק.
  2. סולידי שקלי
    אין סיבה להניח שמחירי אגרות החוב השקליות והצמודות ירדו בקרוב. הציפייה היא שהריבית במשק, שהיא הנמוכה ביותר אי פעם, עוד תמשיך ותרד ככל שיידרש כדי להבטיח שההאטה במשק תעבור באופן קל יותר.

    אף שאנו לא צופים עליית תשואות בקרוב, אנו מעדיפים להישאר דווקא באפיקים הסולידים הקצרים ולא להתפתות לפנות לאפיקים הארוכים יותר. אנו מאמינים שעודף התשואה הנוכחי, אינו מצדיק את הסיכון מכך שהריבית כתוצאה מגידול בגיוסי הממשלה בעקבות הירידה המשמעותית בהכנסות המדינה ממסים.

    המלצתנו: להעדיף את האפיקים הקצרים.
  3. מט"ח
    הציפייה להמשך הורדת ריבית על האירו בעקבות הידרדרותה של כלכלת אירופה היא שמחזיקה את הדולר חזק בעולם. בישראל, החשש מהרעה נוספת במצב הביטחוני, לא מאפשר לשקל להתחזק.

    המלצתנו: לממש אחזקות בדולר בכל פעם שהוא מתקרב לאזור 4 שקלים לדולר.

הסתייגות: אין לראות במאמר זה ייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.