שני הכוחות שירימו את HOT

שני מהלכים בסביבתה מעוררים אופטימיות כלפיה, למרות השפל העמוק במחיר המניה

אורי ליכט הוא אנליסט התקשורת של בית ההשקעות איי.בי.איי

התקופה הנוכחית אינה קלה להוט. לאחר שמחיר המניה נסק והגיע ל-52.8, נרשמה נסיגה משמעותית במחירה. בשעה שחברות התקשורת הגדולות ירדו בעד כ-20% מערכן, צנחה מניית הוט ביותר מ-70% למחיר השפל 13.5.

לא רק האטה הכלכלית נגסה בשווי מניית הוט, גם כשלונותיה המהדהדים של החברה בתחום השירות, הרגולציה שאושרה בתחום שידורי DTT, הקשיים בהטמעת המערכות הטכנולוגיות החדשות (במיוחד מערכת הבילינג), וכן נפילת העסקה עם נטוויז'ן והתפטרותו הפתאומית של המנכ"ל המוערך, דויד קמיניץ.

שני מהלכים אחד פנימי, ביוזמתה ואחד חיצוני, יוזמת הרגולטור, גורמים לנו להיות אופטימיים לגביה.

מהלך פנימי: תוספת של עשרות מיליונים כבר ב-2009

לאחרונה הודיעה הוט שהיא מייקרת את תעריפיה בשיעור 2.5%-15.5% על כל שירותיה. הוט אמנם דיווחה כי המהלך ישפיע רק על 13.4% מהלקוחות שלה, אלה שההסכמים איתם אינם בהתחייבות, אך יש לזכור כי בכל פעם שמנוי ישתחרר מהתחייבותו הישנה, המחירים החדשים שיוצעו הם המחירים החדשים וכך, העלאת המחירים תגיע בסופו של דבר לכל לקוחות החברה.

המהלך צפוי להוסיף לקופת הוט עשרות מיליוני שקלים כבר ב-2009. בנוסף, ואולי חשוב מכך, המהלך שמבצעת הוט מאותת לשוק שהיא אינה מתכוונת למצמץ ראשונה ולמרות ששנת 2009 הולכת להיות שנה תחרותית יותר בתחום התקשורת, היא אינה נבהלת והיא אינה זאת שמתכוונת לפתוח במלחמת מחירים.

מי שתוהה כיצד יכולה הוט להרשות לעצמה לעשות מהלך כזה צריך להבין שההכנסה הממוצעת למנוי טלוויזיה של יס היא 230 שקלים לחודש, לעומת 197 שקלים בלבד בהוט. ההכנסה הממוצעת של לקוח בזק בתחום תשתית האינטרנט היא 65 שקלים לעומת כ-45 שקלים בהוט.

מהלך שני: הקלות רגולטוריות

אחת ממסקנות ועדת גרונאו הייתה שיש לכפות על הפרדה מבנית מלאה בין הוט לבין החברה הבת הוט טלקום. באחרונה התפרסם שמשרד התקשורת שוקל שלא לאמץ המלצות אלו ואף להקל על ההפרדה שכבר קיימת בין שתי החברות.

אם היתה נכפית על הוט הפרדה מלאה הדבר היה גורר את החברה להוצאות נוספות רבות. אם משרד התקשורת אמנם לא יכפה עליה את ההפרדה, תוכל הוט לנצל את השילוב בין הוט להוט טלקום ולחסוך הוצאות רבות.

שוק התקשורת בישראל מתבגר ממונופול למציאות ובה ריבוי וגיוון קבוצות תקשורת. הוט, אשר ברשותה תשתית מתקדמת, מערך שירות גדול וניסיון רב בתחום התוכן, צפויה להערכתנו להיות בורג מרכזי בכל קבוצת תקשורת שקמה ותקום.

אנו מעריכים כי בשנת 2009 נראה את הוט מתגברת על מכשולים נוספים בדרך להיות חברת תקשורת מובילה בישראל.