ביזיון ושמו הלמ"ס

המדד שפורסם אמש לא מעיד על דבר מלבד מידת הניתוק של הלשכה מהמציאות

עוד מדד הזוי מבית מדרשה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פורסם אמש.

על רקע הקמפיין הפרסומי הגרנדיוזי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הבוחן את הרגליו של הצרכן הישראלי (האנונימי בל נשכח לרגע!) ומוצג לנגד עינינו בטלווויזיה מדי ערב, בולט כישלונה בהפקת נתונים המשקפים באמינות את המציאות שבה אנו חיים.

מידת הזיקה בין מדד המחירים לצרכן לבין רמת המחירים בשוק, מעולם לא היתה מובהקת מדי - אחד השקפים הפופולאריים בהרצאותי מציג את הפער בין תחזיות הלמ"ס למדד השנתי, לבין הנתונים בפועל.

במשך שנים רבות הפערים היו אדירים - לעיתים הגיעו ל-6% ולשני הכיוונים. הייתה שנה שבה צפו בלמ"ס אינפלציה בגובה 6% ובפועל היא היתה אפס ופעם אחרת התחזית היתה אפס ואילו האינפלציה בפועל הגיעה ל-6%.

אולם שני המדדים האחרונים שפורסמו, הפתיעו גם סקפטי שכמותי - הם נראים כמו חושבו לפי נתונים מעולם אחר.

פיתחו את הקופסא השחורה

הגיע הזמן שמישהו יבדוק מה קורה ב"קופסא השחורה" שבה מתחבאות הנוסחאות שלפיהן מחשבת הלמ"ס את חישוביה. הניתוק מהמציאות במדד דצמבר זועק למרחוק ככל שבודקים את מרכיביו.

  1. ברור שאלמלא ירדו מחירי העגבניות ב-41% ייתכן שהמדד היה חיובי. איך ייתכן שמחיר הדלק יירד ביותר מ-10% וההשפעה הייתה כה שולית?
  2. כיצד איך ייתכן שמחירי השכירות והרכישה של דירות יורדים בהתמדה, על מחירי אלו מתוכן הנקובים בדולרים השפיעה גם ירידתו של הדולר ולפי הלמ"ס מחירי הדיור עלו? אולי הלכו כלכלני הלשכה לבדוק מחירים אצל אותו מתווך ואותו קבלן שהתראיין בעיתונות וטען שאין ירידה במחירי הנדל"ן?
  3. איך ייתכן שכבר חודשיים מתחרות ביניהן החנויות בכל מרכזי הקניות מי תציב את שלט ההנחה הגדול ביותר, אולם בלשכה מדדו עלייה במחירי הלבשה והנעלה?
  4. איך ייתכן שלמבצעי ההנחה של רמי לוי, המוזיל הנודע, הצטרפו באחרונה קמעונאיות כל הרשתות ונתון זה בקושי בא לידי ביטוי במדד?
  5. איך ייתכן שכל קיבוצי הדרום מלאים במכוניות מעלות אבק ומגרשי נמל אילת כבר מזמן צרים מלהכיל את כלי הרכב החדשים, ורק יבואנים שהעניקו הנחות משמעותיות הצליחו למכור, ובלמ"ס מדדו עלייה במחירי הרכב?

עיוותים מסוכנים

משהו בנוסחאות הלמ"ס מעוות פעם אחר פעם את הנתונים - והעיוות משליך על מציאות החיים שלנו, שכן מדובר בנתון כבד משקל. מדד המחירים לצרכן הוא מרכיב בהחלטות וחישובים כספיים בכל מגזרי המשק ועסקיו - פרטיים וציבוריים כאחד.

מצבו האמיתי והעגום של המשק מקבל ביטוי יום-יומי עם פרסומו של כל נתון חדש. כולי תקווה שהמדד ה"אופטימי" לא יגרום לבכירי בנק ישראל לפתח אופטימיות בעצמם ולהאמין שהמצב אינו נורא כל כך.

כשהמנהיגות עסוקה בהתכתשויות סביב המלחמה בעזה וברור לכול שאח"כ תהיה עסוקה בבחירות, נותר בנק ישראל לבדו בהתמודדות. לא תהיה לו ברירה אלא להמשיך ולהשתמש בארסנל הנשק ההולך ואוזל הנמצא ברשותו.

בהצלחה!

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי