חיים ישראל ממריל לינץ' ל"גלובס": "השוק באופוריה; ייקח לפחות 15 שנה עד שניתן יהיה למצות את כל הפוטנציאל מתגליות הגז"

(עדכון) - חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של בית ההשקעות בישראל במסיבת עיתונאים: "בלי בועה במחירי הנכסים ועם הפחתות ריבית נוספות - לישראל יש מה שצריך כדי לעבור את הסופה" ; "מעמדה של ישראל צפוי להשתדרג למדינה מפותחת לפני סוף 2009"

"אנחנו מאמינים כי ישראל צפויה להיות משודרגת לשוק מפותח לפני סוף 2009", מציין חיים ישראל, ראש מחלקת מחקר בישראל של בנק ההשקעות מריל לינץ', ועם זאת, ישראל, המשמש גם כסגן מנהל חטיבת המחקר בשווקים מתעוררים ממליץ לא להתרגש: בעוד ששדרוג מעמד המדינה מהווה קטליזטור לשוק המניות, הרי שהתקדים של יוון מצביע על תגובה שלילית בטווח הקצר, בגלל הצורך של המשקיעים הזרים בשווקים מתעוררים למכור אחזקותיהם במניות הישראליות. את הדברים אמר ישראל במסיבת העיתונאים של בנק ההשקעות להשקת התחזית לשוק המקומי בשנה הקרובה.

"בלי בועה במחירי הנכסים, ועם הקלה מוניטרית נוספת (הפחתות ריבית, א"ו) - לישראל יש מה שצריך כדי לעבור את הסופה העולמית", כותב ישראל בסקירה שנתית לקראת 2009, תחת הכותרת "נותרים במשקל-יתר - לישראל יש את מה שצריך ב-2009". ישראל מעריך כי שוק המניות הישראלי יצמח בשנה הנוכחית ב-8%, חרף כניסתו של המשק למיתון - כיוון ששוק המניות יצא מהתקופה הקשה לפני הכלכלה עצמה.

ריבית בנק ישראל צפויה לעמוד בסוף השנה על 1%, אליבא דישראל, והדולר צפוי לעמוד בסוף השנה פחות או יותר על רמתו הנוכחית 4 שקלים. "בעתות משבר אתה חוזר הביתה", התייחס ישראל להתחזקות הדולר בעולם חרף הדפסים הדולרים בארה"ב למימון הגרעון בכלכלה הגדולה בעולם. לדעתו, בנק ישראל עשוי להגדיל את תוכנית רכישת הדולרים הנוכחית כדי לתמוך ביצואנים.

ישראל ממליץ על מספר מניות שצפויות לתת תשואה עודפת על מדדי המניות - כי"ל וטבע ("בנקים התמוטטו פה כמו זבובים, והיא עדיין קיבלה אשראי בריבית אפסית. יש לה מה שצריך - נראות ותחזית לרווח למניה", הוא אומר). מניה נוספת היא מניית בנק לאומי - וביחד משלימים השלוש היערכות דפנסיבית להשקעה במחצית השנה הראשונה.

לגבי המחצית השניה, שישראל חוזה כי ישראל תיכנס בו למדד השווקים המפותחים, ממליץ האנליסט על צ'ק פוינט ומניית בנק הפועלים . "אם יכנס כסף פאסיבי ממשקיעים זרים, הוא יכנס ברובו למניות טבע ולצ'ק פוינט" - כלומר, המסחר בכסף זה לא יבוצע בישראל אלא בארה"ב. "השוק מבחינת הזרים הולך להתכווץ ל-5-6 מניות". כך למשל, מצביע ישראל ש-87% מכספי מדד MSCI מורכבים מ-6 מניות, אילולא התקנון המתיר לכל מניה משקולת מירבית של 9.5%. אפריקה ישראל , דיסקונט השקעות , כור תעשיות , וקבוצת דלק צפויות לצאת ממדדי ההשקעה, בשל המשקולת הנמוכה שלהן, ובשל הדיסקאונט האוטומטי שמקבלות חברות אחזקה.

"המכפיל העתידי של ישראל הוא 8, כאשר בעולם הוא 9", אומר ישראל במסיבת העיתונאים. מנהל מחלקת המחקר ציין כי להערכתו, למערכת הבחירות לא תהיה השפעה על שוק המניות המקומי, מתוך בחינה סטטיסטית של מערכות הבחירות הקודמות. מה שכן צפוי להשפיע הוא מגזר משקי הבית - ויכולתם להשקיע תתפוגג השנה, לדבריו. "מה שעשוי לדחוף אותם לשוק המניות הוא ריבית ריאלית של אפס, אבל זה לא יהיה בשנה הקרובה".

"אנחנו רואים מגמה של חזרה לשימוש בתבואות", מציין ישראל בהתייחסו לשוק האגרו-כימיה. "50% מייצור האשלג הופסק בצפון אמריקה", הוא אומר. "בהגנת הצומח אין שום דרך לשלוט על עקומת ההיצע", אמר, בהתייחסו להבדלים בין כי"ל (דשנים) לבין מכתשים אגן (הגנת הצומח).

באשר לבנקים, ממליץ ישראל בעיקר על מניית בנק לאומי. "מניות הבנקים נסחרות במחירים מאוד נמוכים" הוא מציין. באשר לשוק התקשורת, ההמלצה היא להתרכז בהשקעה לטווח הקצר מאוד - בשל הרגולציה והשקת רשת ה-UMTS על-ידי פלאפון השנה. עוד שוק ממנו מבקש ישראל להתרחק הוא שוק המזון והקמעונאות: "השוק הולך להיות הרבה יותר קשה ב-2009".

"יש הזדמנויות בשוק האג"ח הקונצרניות אבל אנחנו לא ממליצים עליו ספציפית", הוא אומר. "אין שוק אשראי חוץ-בנקאי". באשר ללחימה בעזה, סבור ישראל כי היא לא השפיעה על המשקיעים הזרים - גם לא באג"ח הממשלתיות, הוא עונה לשאלת "גלובס"; "אחד הדברים שיכולים להשפיע על שוק האג"ח הממשלתיות הוא הגרעון התקציבי. המלחמה מוזכרת כאירוע נקודתי כיוון שלא מדובר במלחמה קיומית שתלחץ את היכולת הכלכלית של המדינה. בימי המלחמה בעזה שוק המניות הישראלי הניב תשואה חיובית. דבר שחרוט בקרב המשקיעים הזרים הוא 2006 בשלוש הימים הראשונים המשקיעים הישראלים מכרו מכל הבא ליד והזרים אספו ובכמויות".

"הזרים עדיין כאן. הפעילות שלהם ירדה. הם יחזרו למניות הבטוחות יש כניסה מאסיבית לטבע. כניסה זו לוותה ברצון להוריד את הסיכון בתיק. הפוקוס הולך להשתנות הם יתרכזו רק במספר מניות. האסטרטגיה היא להתמקד אך ורק במניות גדולות, עם תזרים מזומנים, הנהלה ושקיפות".

ובלי החדשות בנוגע לתגלית הגז הטבעי מול חופי אי אפשר. "צריך לקחת אותן בעירבון מוגבל. יקח לפחות 15 שנה עד שניתן יהיה למצות את כל הפוטנציאל מהדבר הזה. מדובר אומנם בחדשות חיוביות מאוד, אבל הן יתרמו לחברות לאורך זמן", הוא אומר ל"גלובס".

; מה לגבי ההצהרות של יצחק תשובה, לגבי הביטחון המוחלט בפירעון כל האג"חים?

יווצר לו תזרים מזומנים. יהיה לו מקורות מימון - הכל בהנחה שמה שנמצא באמת נכון".

; ובאשר להשפעה החיובית על שוק המניות? הקשינו.

"השוק פה נמצא באופוריה", הוא מסכם ל"גלובס".