הדו"חות הרעים של הבנקים מחזירים את החששות לשווקים

[למדור שוקי עולם] בנק אוף אמריקה נזקק לסיוע של 20 מיליארד דולר נוספים כדי לספוג את ההשלכות של המיזוג של בנק ההשקעות מריל לינץ' ; סיטיגרופ יתפצל לבנק מסחרי-קמעונאי ולבנק שיתמקד בשירותי ברוקראז'

לאחר שבשבוע שעבר הכריז הבנק השלישי בארה"ב לפי גודל הנכסים, סיטיגרופ , על כוונה להתפצל לשתי חברות נפרדות, נאלץ הבנק הראשון בארה"ב לפי נכסיו, בנק אוף אמריקה , לבקש מהממשל סיוע חירום בסך 20 מיליארד דולר כדי למנוע את קריסתו.

שני הבנקים הללו דיווחו לקראת סוף השבוע שעבר על הפסדים רבעוניים כבדים כתוצאה מהמשבר הפיננסי שרק מחריף. במקביל, גם בנקים גדולים אחרים המשיכו להתנודד תחת לחץ המשבר. מניות הבנק הבריטי ברקליס ירדו ביום ו' על רקע חששות שייתכן שלא יהיה לו די הון כדי להתמודד עם המחיקות הצפויות במאזנו. ביום ה' הלאימה ממשלת אירלנד את אנגלו-אייריש בנק, לשעבר סמל הפריחה הכלכלית של אירלנד. מניית ברקליס החזירה לעצמה חלק מן הירידה, לאחר שהבנק מסר ביום ו' אחר הצהריים, שהוא צופה שההפסד השנתי שלו לפני מס יעלה על תחזית הקונצנזוס של אנליסטים.

עירוי חדש

אחרי הפסד מצטבר של יותר מ-28.5 מיליארד דולר ב-15 החודשים האחרונים, כולל הפסד של 8.29 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2008, הודיע ביום ו' סיטיגרופ שהוא יתפצל לבנק מסחרי-קמעונאי, ולבנק שיתמקד בשירותי ברוקראז', ניהול נכסים למשקיעים קטנים, מימון צרכני ונכסים בעייתיים.

בנק אוף אמריקה (BofA) קיבל עירוי הון שני מהממשל האמריקני, שהסכים גם לערוב לכל הפסד פוטנציאלי על הנכסים הבעייתיים שלו בסך 118 מיליארד דולר. רוב הנכסים הללו הם תוצאה של העסקה שבה רכש הבנק את בנק ההשקעות מריל לינץ' ב-1 בינואר. BofA דיווח גם על הפסד רבעוני של 1.79 מיליארד דולר, וחתך את הדיבידנד הרבעוני שלו מ-32 סנט למניה לסנט אחד למניה.

מניותיהם של כמה בנקים גדולים בארה"ב צנחו שלשום, ומניית BofA צנחה לשפל חסר תקדים מאז שנת 1991. סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג האשראי של הבנק, ומסרה שהיא שוקלת לבצע הפחתה דומה גם לסיטיגרופ.

בינתיים, גם כן ביום ו', סגרו המפקחים של מדינת אילינוי את נשיונל בנק אוף קומרס ממדינה זו, שהפך לבנק הראשון שקורס בארה"ב בשנת 2009.

"איך נשלם עבור כל זה?"

בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ ניצבים בפני לחץ גובר בנושא יכולת הספיגה שלהם את הגאות בהלוואות רעות על רקע המשבר הכלכלי. שני הבנקים הללו נטלו כל אחד כבר 45 מיליארד דולר מקרן TARP לחילוץ הבנקים של הממשל, בהיקף 700 מיליארד דולר. "כולם מאמינים שהממשל לא יאפשר לשני הבנקים הללו לקרוס", אמר מט מק'קול, נשיא פן פייננשל גרופ מניו ג'רזי, "אבל אני עדיין לא יודע איך נשלם עבור כל זה".

ג'יי.פי מורגן צ'ייס , הבנק מספר 2 בארה"ב, נחשב לבריא הרבה יותר בהשוואה לסיטיגרופ ול-BofA, למרות שהוא דיווח ביום ה' שעבר על ירידה של 76% ברווח הרבעוני שלו. מורגן קיבל 25 מיליארד דולר מכספי TARP.

מניית BofA צנחה שלשום ב-13.7% ל-7.18 דולר, ומניית סיטיגרופ קרסה ב-8.6% ל-3.50 דולר. גם מניות בנקים נוספים ירדו - ג'יי.פי. מורגן ב-6.2% ו-וולס פארגו ב-7.3%. האחרון הפך לבנק הרביעי בגודלו בארה"ב כאשר הוא קנה את בנק וואכוביה , והוא יפרסם את דו"חותיו לרבעון הרביעי ב-28 בחודש.

ההפסד הרבעוני של סיטיגרופ הגיע ל-1.72 דולר למניה, או 2.43 דולר למניה לפני הרווח ממכירתה של חטיבת בנקאות קמעונאית בגרמניה. אנליסטים צפו בממוצע הפסד של 1.32 דולר למניה, לפי סקר רויטרס.

פיצול גורלי

במקום סיטיגרופ יוקמו שני מוסדות - סיטיקורפ, עם הבנקאות העיקרית, וסיטי הולדינגס, עם הנכסים הרעים. סיטיקורפ יכלול את הבנקאות הקמעונאית ואת כרטיסי האשראי, בנק ההשקעות והבנקאות התאגידית (לעסקים), סיטי פרייבט בנק ויחידה שירותי עסקאות.

סיטי הולדינג יכלול את יחידות הברוקרים וניהל הנכסים, כולל פריימריקה לייף, ניקו קורדיאל סקיוריטיס (מניות ביפן) ו-49% במיזם ברוקראז' משותף על מורגן סטנלי.