לפעמים חלונות נפתחים

בזמן שהמחשב שלנו "עולה" אפשר לשתות קפה ואף לנמנם קלות - זה לא ישתנה

יזהר שי הוא שותף השקעות בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל

מרק אנדרסן, מייסדה של חברת נטסקייפ, העז פעם לומר ש"חלונות", מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, היא בסך הכול אוסף של דרייברים שלא דובגו היטב. במילים אחרות, תוכנה מקולקלת שלא נבדקה כנדרש לפני ששוחררה לשימוש. מספרים שהחבר'ה מרדמונד ממש נעלבו, וזו היתה הסיבה למלחמת החורמה שהכריזה בזמנו מיקרוסופט נגד נטסקייפ.

בתור מי שזכה ליהנות משירותי "ויסטה" ממש מאז ימיה הראשונים, אני נזכר לעיתים קרובות בסיפור הזה, שעה שאני ממתין בנחת להתעוררות המחשב הנייד החדיש שלי. מיקרוסופט ידעה עד כמה אינטנסיבי הוא סדר יומו של האדם המודרני, ולכן התחשבה בנו והעניקה לנו רגעי בטלה רבים מול מסכים כחולים, חלונות מתעוררים ואפליקציות תקועות.

בזמן שהמחשב שלנו "עולה", אנחנו יכולים לשתות קפה, להתקשר לאשה, לנזוף בברוקר, ולפעמים אפילו לנמנם קלות עד שייטענו כל הדרייברים, יסתיימו ההודעות חסרות הפשר, ייעלמו התלונות על קונפליקטים באפליקציות, וסופסוף יעמוד לרשותנו מסך נקי הממתין בדריכות לפקודתנו.

מאחר שמועד רכישתו של המחשב החדש שלי, לפני כשנתיים, חל בסמוך להשקתה של ויסטה, נערכתי בהתאם. קניתי את המחשב הכי משוכלל, שידרגתי למעבד המהיר ביותר, הוספתי אין סוף זיכרון והזמנתי דיסק בעל נפח אחסון מפחיד. התוצאה הסופית היא, למרבה הגאווה, המחשב הכי יקר שקיינן רכשה מאז ומעולם. כל-כך יקר, עד ששקלתי לדווח עליו כהשקעה בחברה חדשנית, על מנת שלא לעורר עלי את זעמו של מנהל הכספים הקשוח שלנו. אבל, למרות כל זאת המחשב שלי משתהה בהדלקתו, נתקע לעיתים תכופות ומתנהל לו בעצלתיים.

מיליוני שעות אדם ומאות מיליוני דולרים הושקעו בפיתוחה של מערכת ההפעלה ויסטה. אין סוף כוונות טובות, מאמצי תיכנון ואמצעי פיתוח חדשניים התאחדו למוצר, שבמקרה הטוב לא שינה כלום לאף אחד. רבים ממשתמשי מיקרוסופט הצביעו ברגליים, והעדיפו לדבוק במערכת ההפעלה הקודמת, XP, במקום לבזבז את זמנם היקר בניסיונות עקרים לאלץ את המחשבים שלהם לתפקד תחת האילוצים המחמירים של ויסטה.

אבל לא אני. כמשתמש ותיק ונאמן של מיקרוסופט, המשכתי להיאבק בגבורה. ביצעתי אופטימזציה לדרייברים ודה-פרגמנטציה של דיסקים. הורדתי פאצ'ים ומעליהם התקנתי סרביס-פק. עדכנתי באופן שוטף את מעט התוכנות שהעזתי להתקין על מחשבי העדין, על מנת שלא לעורר את חמתה של מערכת ההפעלה האלגנטית שלו.

ובדיוק כשהתרגלתי סופסוף לאיטיותו של המחשב האהוב שלי, כשלמדתי ליהנות מזמנים של הרהורים ובהייה בחלל, בשעה שתהליכים פנימיים בלתי נהירים משתוללים בקרבי המכונה החביבה, הנה דווקא עכשיו החליט הענק מרדמונד להתערב בשלוות חיי ולהכריז בדרמטיות על זמינותה של גירסת בטא למערכת ההפעלה החדשה, המדהימה מכולן, אם כל המערכות - חלונות 7.

"בשנים האחרונות ביקשתם שנבצע מספר שינויים בחלונות", מספר בנימוס אתר האינטרנט של חלונות 7 (בתרגום חופשי שלי). "האזנו לכם בקשב רב, כעת הגיע הזמן לשתף אתכם בדרך שבה מימשנו את הפידבק שלכם. חלונות 7 היא מהירה יותר, אמינה יותר ומקילה עליכם לעשות את מה שאתם רוצים".

אם הבנתי נכון, ידידינו מרדמונד בעצם אומרים לנו שוויסטה היא איטית, לא אמינה ומקשה עלינו לעשות את מה שרצינו. אבל יש תקווה, שכן מיליוני שעות עבודה ואין סוף משאבים הושקעו בחלונות 7, כדי להפכה למה שחיכינו לו זה זמן רב. נשמע מוכר?