מכירות רשת סופר-פארם ב-2008 הסתכמו ב-3 מיליארד שקל

מחזור המכירות של הרשת בחו"ל הגיע לכחצי מיליארד שקל ; מנכ"ל סופר-פארם, ליאור רייטבלט: נעשה כל מאמץ כדי לשמור על שורת המכירות, גם במחיר שחיקת הרווח

רשת סופר-פארם חתמה את שנת 2008 עם גידול של 6.2% במכירות שהסתכמו ב-3.08 מיליארד שקל. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס". מדובר בנתוני מכירות הרשת בישראל בלבד. מחזור מכירותיה של הרשת בחו"ל, בסין ובפולין, הסתכם ב-2008 ב-494 מיליון שקל (130 מיליון דולר).

ההאטה במשק והתחרות המתגברת בין הרשתות ניכרים היטב בתוצאותיה של סופר-פארם ל-2008. מקור עיקר הגידול במכירות הרשת הוא בפתיחת חנויות חדשות. הגידול במכירות בחנויות זהות הסתכם ב-4.5% , 0.7% בלבד מעל האינפלציה שעמדה בשנת 2008 על 3.8%. המשמעות היא כי המחירים נשחקו והדבר אכן בא לידי ביטוי בעלייה של 2.5% בכמות הפריטים שנרכשה ברשת ב-2008 לעומת 2007. בעוד שבמחצית הראשונה של השנה לא הייתה שחיקה משמעותית במחיר, השחיקה בחמשת החודשים האחרונים של השנה עמדה של כ-5%. כתוצאה משחיקת המחיר, הרשת רשמה ב-2008 שחיקה גם ברווח התפעולי וגם בשיעור הרווח התפעולי. השחיקה בשיעור הרווח התפעולי מגמתית ונרשמה גם בשנת 2007.

מנכ"ל סופר-פארם, ליאור רייטבלט, כבר הצהיר כי הרשת מסתכלת על שורת המכירות ותעשה כל מאמץ כדי לשמור עליה, גם במחיר שחיקת הרווח.

* האם זו גם גישתו של בנק לאומי המחזיק ב-20% ממניות הרשת?

"בנק לאומי רואה הכל עין בעין. הם לא מאחדים את הדו"חות שלנו כך שזה לא מייצר להם בעיה מבחינת הדו"חות וההסתכלות שלהם אסטרטגית. יותר מעניין אותם הפיתוח בסין מאשר עוד כמה שקלים ברווחיות בארץ. בינתיים תוצאות הרווחיות הם יותר ממה שהופיע בתוכנית החמש-שנתית שהוצגה להם בעת שהם ביצעו את ההשקעה שלהם", אומר רייטבלט.

צמיחה בסין ובפולין

פעילות סופר-פארם בחו"ל רשמה ב-2008 גידולים מרשימים. בסין שבה פועלת סופר-פארם בשותפות עם חברה מקומית רשם מחזור המכירות גידול של 30% והסתכם ב-30 מיליון דולר. לסופר-פארם 77 סניפים בסין, ברובם המכריע סניפים קטנים, והגידול בחנויות זהות עמד על 21%.

"בסין לא מורגשת השפעת המשבר על הצריכה ושם אנחנו עסוקים בפתרון הבעיה הרגולטורית שלא מאפשרת לנו לקנות רשתות נוספות עד שלא נפתור את בעיית השליטה. כרגע אנחנו מחזיקים ב-51% מהמניות, ואנחנו בשלבים לדילול על מנת לרדת ל-49%".

* תעבירו את השליטה לשותף הסיני?

"לא. אנחנו לא מעוניינים לתת לו שליטה. נכניס גוף שלישי שתהיה לו אחזקה נמוכה ויכשיר אותנו בעיני השלטונות. אם היה אפשר, היינו שומרים את השליטה אצלנו".

בפולין שבה פועלת החברה עם 21 סניפים נרשמה עלייה של 25% במכירות בחנויות זהות ומחזור המכירות הסתכם ב-2008 ב-100 מיליון דולר.

"הצריכה בפולין בתחומי היוקרה נפגעה ועם זאת עברנו בדצמבר עם גידולים של 40% בחנויות זהות. כבר שלוש שנים אנחנו רושמים גידולים היסטריים בפולין. לצערנו, אין לנו מספיק חוזים חתומים לפתיחת חנויות חדשות ואנחנו ממשיכים לחפש".