שר חדש, סדר יום חדש

מי שימונה לראשות משרד התקשורת חייב להכין תוכנית עבודה חדשה לשוק התקשורת

בעוד פשלוה שבועות, ב-10 בפברואר ייערכו הבחירות לראשות הממשלה בישראל, וזה הזמן לעשות חשבון נפש בשוק התקשורת לקראת העתיד, ופחות לדבר על מה שנעשה.

ממשלת ישראל הפקידה בקדנציה האחרונה את ניהול שוק התקשורת בידי ש"ס, שבחרה באריאל אטיאס לשר. ספק אם הממשלה הגדירה לאטיאס יעדים לאומיים, ייתכן שכן וייתכן שלא, אבל אטיאס רשם הצלחה גדולה לטובת המגזר שבשמו הוא נשלח ולטובת קבוצות אוכלוסייה ספציפיות. בכל הקשור בהיבט הלאומי ולייעודו כמשרד שאמור לקדם את תשתיות התקשורת בישראל, ספק אם בשלוש השנים האחרונות מישהו שמע מפיהם של ראשי המשרד את המילה "אסטרטגיה" או את המושג "תכנון לטווח ארוך".

בכיר בשוק התקשורת, מוותיקי הענף, אומר בשיחה עם "גלובס" כי אין לבוא לאטיאס בתלונות, שכן הוא עשה עבודה טובה בכך שקידם את כל התחומים החשובים למפלגתו ולציבור השכבות החלשות. זה מה שביקשו ממנו וזה מה שהוא ביצע. לדבריו, כבר ביום הראשון לכהונתו אמר אטיאס שהוא בא לקדם אג'נדה מסוימת, ולכן לא הנהיג מהפכות או הביא לשינוי ברמת החשיבה הלאומית. "אם יש טענות על מצב שוק התקשורת או מה שלא מתקיים במשרד, צריך לבוא בטענות לממשלה. האם מישהו ניסח בכלל משהו על תחום התקשורת במצע הבחירות של המפלגות?", שואל הבכיר.

בשיחות סגורות אומר אטיאס כי ישמח להישאר בתפקידו קדנציה נוספת - אם לא יקבל הזדמנות לתפקיד בכיר יותר. אטיאס מרגיש נוח עם מה שהוא עושה וטוב לו בתפקידו, שכן הוא חש שהוא מצליח להשפיע היכן שרצה. ובכל זאת, הוא טוען גם להישגים, כמו קיצור תקופת התחייבות, הרחבת התחרות בטלפוניה הנייחת, טיפול בתאים הקוליים, הפסקת ההתעמרות של החברות בצרכנים שרוצים להתנתק, ועוד שורה של רפורמות.

זה במיקרו. אבל מה במקרו? הרחבת התחרות בשוק הסלולרי נכשלה כישלון חרוץ בתקופתו של אטיאס; ההשקעות בשוק בסימן דעיכה - אף שברור שללא השקעות, התחרות כולה בירידה; אין יעדים להבאת בשורת הסיבים האופטיים ללקוחות; שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית נפגע; וגבר חוסר האמון של המפעילים ביכולת המשרד לתפקד ולקדם רפורמות בתחום התקשורת ברמה הלאומית.

עצות שהן שגיאות

אבל יש משהו שמתבלט מעל הכול: הפיאסקו הגדול ביותר בכהונתו של אטיאס היא ועדת גרונאו. היועצים שהמליצו לאטיאס להקים ועדה לקידום התחרות בשוק התקשורת הם אלו שגרמו לו את הנזק הגדול ביותר.

ועדה כזו יכולה לסייע רבות, אם ממנים את האנשים הנכונים שיישבו בה, ואם מגדירים להם היטב מה רוצים מהם. שני התנאים הללו לדעתנו לא מולאו, ולכן מסקנות הוועדה נמצאות היכן שהן נמצאות. מי שממנה ועדה מהסוג הזה ומושיב בה את נציגי השלטון ונותן להם להיות רוב, ומצד שני מנחה בצורה לא ישירה שלא להתעמק בשוק הסלולר - עשה שגיאה גדולה.

כך התקבלה העצה ליישום פירוק למקטעים (Unbundling) של רשת בזק, כאמצעי להפעלת לחץ על החברה להשקיע בהרחבת הקצבים ללקוחות, בניגוד לדעת בכירי האוצר שהיום תוקעים את יישום הסעיף. כך קיבלנו שני עמודים וחצי מתוך 120 עמודים כדי להתמודד עם הבעיות בשוק הסלולר, וכך קיבלנו גם המלצות אמורפיות לקידום התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית.

עד היום, רוב המלצות הוועדה לא מיושמות - וספק אם ייושמו לנוכח התנגדות משרד האוצר. ההמלצה הבולטת שיושמה קוראת להכנסת מפעילי MVNO (מפעילים סלולריים וירטואליים) כאמצעי להרחבת התחרות בשוק הסלולרי. שימוע פורסם, אך ספק אם ב-2009 נוכל לראות שחקן חדש על בסיס המודל שמציע המשרד. יתר ההמלצות, וביניהן ההמלצה החשובה ביותר בנושא פירוק רשת בזק למקטעים, נקברו על-ידי משרד האוצר.

לרוע המזל, בין אם אטיאס יישאר בתפקיד או שר אחר ייכנס, המצב הכלכלי ישפיע יותר מכול על מה שיקרה ב-2009 בתקשורת. המשבר העולמי יגרום לכיווץ ההשקעות והדבר יחייב את משרד התקשורת להתחשב בכך בבואו לקבוע את תוכניות העבודה לשנים הבאות.

ללמוד מהבריטים

העובדה שמירס כבר מתחילה לחשוב פעמיים על התוכנית לפריסת רשת WiMAX, כפי שקיווה המשרד, היא בשורה לא טובה לשוק. המצב שלפיו חברת בזק מקדמת בניית רשת תקשורת חדשה, כאשר משרד התקשורת אינו מבקש להיות מעורב בכל פרטיה, וגם אין עדכון האם ומתי יוכלו הלקוחות לקבל סיב אופטי מתקדם שיחליף את קווי הנחושת הישנים, הוא כישלון צורב של המשרד שמתנהג כאילו מדובר בהחלפת מרכזייה ארגונית.

גם העובדה שמנכ"ל HOT לשעבר, דוד קמיניץ, אמר בפומבי שאין סיבה אמיתית לספק עשרות מגה ללקוחות כי אין ביקוש, צריכה הייתה אולי לעורר דיון, שאינו מתקיים, האם יש סיכוי ומתי הרשת שלה תשודרג.

אצל הבריטים זה אחרת. Ofcom, רשות התקשורת הבריטית, הקימה ועדה המורכבת ממומחים, הפועלת כבר כשנתיים, שמטרתה למצוא את הדרכים להביא לשיתוף פעולה עם חברות התקשורת באנגליה, באופן שיהיה כדאי להן להקים רשתות תקשורת חדשות. ועדה ייעודית שמטרתה לסייע למפעילים כיצד לעשות זאת, להבין את צורכיהם לפני שהם נכנסים להשקעות כה כבדות ולתת להם תמריצים.

המסקנה פשוטה: מי שייכנס למשרד התקשורת במקומו של אטיאס, או אם יהיה זה הוא עצמו, חייב להכין תוכנית עבודה חדשה תחת הכותרת "סדר יום חדש לשוק התקשורת". לא צריך ועדה חיצונית בשביל זה, רק צריך למנות את האנשים הנכונים שמבינים בתחום, כאלה שלא צריך להסביר להם עד כמה חמורה העובדה שמדינת ישראל נכנסת לפיגור לעומת העולם בכל הקשור להשקעות בפס רחב, ולעשות בדיקה רצינית ועמוקה של הדרכים להרחיב את התחרות בשוק הסלולרי.

ועדת גרונאו ניסחה את הבעיות בשוק התקשורת בצורה הכי מדויקת, אבל בכל הקשור לפתרונות היא החטיאה בגדול. חובה על השר הבא לתקן זאת. *