מפעילי סלולר חדשים לא ייכנסו כנראה השנה לשוק התקשורת

יישום דו"ח גרונאו יחכה לתוספת תקנים מצד האוצר; הפחתת תעריפי בזק תושלם רק ב-2010

משרד התקשורת מעריך כי יקח לפחות 15 חודשים ליישם את המלצות דו"ח ועדת גרונאו בעניין פירוק רשת בזק (אנבנדלינג) ופרסום התעריפים המחייבים. כך עולה מתוכנית העבודה של משרד התקשורת לשנת 2009 שהגיעה לידי "גלובס".

יש לציין כי תקופת יישום המסקנות בנושא זה מותנית בהקצאת תקנים על ידי משרד האוצר, נושא הנמצא במרכזו של סכסוך בין משרד התקשורת למשרד האוצר, שמסרב להוסיף תקנים.

בנוסף, יש לקחת בחשבון שלוח הזמנים אינו כולל בג"צים של בזק שעשויים לעכב את ההליך ולא עיכובים שונים שייגרמו על ידי שינויים בשוק (כמו למשל שר תקשורת חדש שירצה לבחון מחדש את המדיניות).

בתוכנית העבודה שהוגשה למשרד ראש הממשלה נקבעו 11 יעדים מרכזיים. בין היעדים ניתן למנות את הגברת התחרות בשוק הסלולר; הענקת זיכיון לזוכה במכרז הרדיו הדיגיטלי; גיבוש מבנה לבנק הדואר כך שיאפשר את הרחבת הפעילות הפיננסית; בחינת הצורך בהסדרה של תחום ה-IPTV (שידורי טלוויזיה מבוססת אינטרנט) ועוד.

הפחתת תעריפי בזק עדיין רחוקה

נתונים מעניינים נוספים על תוכניות העבודה ניתן ללמוד מההתייחסות לתעריפי בזק. תעריפי בזק מפוקחים תחת הרגולטור, כשאחת לכמה שנים מתמנה ועדה שתפקידה לקבוע את רמתם לשנים הבאות. משרד התקשורת מתכנן ב-2009 למנות ועדת תעריפים לבזק אך עבודתה תושלם לא פחות מ-16 חודשים אחרי שיאושרו התקנים הנוספים למשרד התקשורת. המשמעות היא שבזק בשנה וחצי הקרובות לפחות לא תרד בתעריפיה והם יישארו ברמתם הנוכחית. זוהי ללא ספק בשורה לא טובה לציבור לקוחותיה ובכלל לתחרות בשוק.

מרכיבים נוספים בתוכנית מדברים על הפחתת תעריפי קישור הגומלין (דמי קישוריות) בסלולר ולצורך כך יזדקק המשרד ליותר משנה (13 חודשים) בכפוף לקבלת תקנים. בשורה התחתונה ציבור הלקוחות יצטרך להמתין עד 2010 כדי לראות שינוי בתעריפים בסלולר.

לגבי הגברת התחרות בסלולר באמצעות מפעילים נוספים על בסיס טכנולוגיית WiMAX (תקשורת אלחוטית בפריסה רחבה), צופה המשרד כי בחירת הזוכים והקצאת התדרים תתרחש רק בסוף השנה, מה שאומר שספק אם רשתות חדשות על בסיס הטכנולוגיה הזו יפעלו כאן בשנתיים הקרובות, בהתחשב בזמן שלוקח להקים רשת כזו. בסעיף ה-MVNO מעריך המשרד כי במחצית השנה יפורסם הנוסח הסופי של הרישיון, מה שאומר שהשנה כנראה שלא יהיו מפעילים חדשים במודל הזה. *