סקר החברות של בנק ישראל לרבעון הרביעי: חלה החרפה ניכרת בהאטה ואף ירידה בפעילות העסקית

לראשונה מאז הרבעון השני של 2003, המאזן הנטו של כלל הפעילות במגזר העסקי הינו שלילי ; הנתון המדאיג ביותר הוא כי הציפיות לרבעונים הבאים הן קשות עוד יותר

ברבעון הרביעי של 2008 חלה החרפה ניכרת בהאטה ואף ירידה בפעילות העסקית לעומת הרבעון הקודם, וזאת בהמשך למגמת האטה שהחלה להסתמן בראשית השנה ושנהפכה למובהקת ברבעון השלישי של 2008, כך עולה מסקר החברות הרבעוני שמפרסם היום (ד') בנק ישראל.

עוד עולה מהסקר כי לראשונה מאז הרבעון השני של 2003, המאזן הנטו של כלל הפעילות במגזר העסקי הינו שלילי. הירידות בפעילות ברבעון זה הקיפה את כל הענפים לרבות ענפי התחבורה והתקשורת, כאשר בולטת במיוחד הירידה ביצוא התעשייתי, אחד ממנועים העיקרים של המשק הישראלי. כמו כן, מדווחות החברות על ירידה במספר העובדים. הנתון המדאיג ביותר הוא כי הציפיות לרבעונים הבאים הן קשות עוד יותר.

ניתוח המגבלות בענפי התעשייה והמסחר שנעשה בבנק ישראל מעלה, כי בדומה לרבעון הקודם חלה החמרה במגבלות הביקוש, וזאת לנוכח ההאטה בפעילות המשק. בצד ההיצע בולטת ההחמרה בקשיי המימון של חברות בכל הענפים ובמיוחד בענפי המסחר, הבניה והתחבורה ותקשורת.

המיתון בביקושים משתקף גם בירידה החדה בציפיות לאינפלציה של החברות בסקר ל-12 החודשים הבאים והן נמצאות לאחר זמן רב בתוך תחום יעד יציבות המחירים. בתעשייה דיווחו מרבית החברות על ירידה בתפוקה לאחר מספר שנים של עליה בפעילות.

הירידה בפעילות בתעשייה משקפת ירידות במכירות המקומיות, ירידות משמעותיות ביצוא כמו גם ירידה במספר העובדים. ההזמנות לרבעון הבא, ובמיוחד אלה לשוק המקומי, מלמדות על המשך מגמת הירידה בפעילות הענף. הירידות בתפוקה ובמכירות היו מנת חלקן של כל סוגי החברות, אך עוצמת הירידות הייתה חזקה יותר בקרב החברות הקטנות.

בענף המסחר נרשמה ירידה ניכרת במכירות, לאחר האטה שהייתה בו ברבעונים האחרונים והציפיות הן להמשך הירידות של המכירות ברבעון הבא. החברות דיווחו על החמרה ניכרת במגבלת הביקוש, בעקבות ההרעה במצב הכלכלי בישראל ובעולם. במקביל, כאמור, נרשמה עליה משמעותית במגבלת קשיי המימון שבצד ההיצע.

בשירותים העסקיים דיווחי החברות מלמדים על ירידה בפעילות הנובעת מירידת המכירות בארץ ומקיפאון במכירות בחו"ל. גם בענף זה החברות צופות החרפה בירידת הפעילות ברבעון הבא. לאחר זמן רב, גם בבתי המלון נרשמה לראשונה קיפאון בפעילות ביחס לרבעון המקביל אשתקד בשל הירידה בלינות ישראלים, ולמרות העלייה בלינות תיירים.

החברות צופות כי הרעת המצב הכלכלי והביטחוני בישראל מצד הביקוש ועליית חומרת קשיי המימון מצד ההיצע תביא לירידה משמעותית בפעילות החזויה כפי שמתבטא בהיקף ההזמנות שנתקבלו לרבעון הבא.