שרגא ברוש: "רוני בר-און הוא אחד הכישלונות הכי גדולים של הממשלה"; קדימה: "ברוש הפך לליצן החצר של התעשייה הישראלית"

מפלגת קדימה: "ברוש היה ונותר עסקן ליכוד זוטר העוסק בתעמולה זולה ופוגע במעמדו, בתדמיתו וביוקרתו של ציבור התעשיינים"

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, תוקף היום (ה') באופן חסר תקדים את שר האוצר, רוני בר-און. "אחד הכישלונות הכי גדולים של הממשלה הזאת זה שר האוצר", אמר ברוש בכנס מיוחד של התעשיינים לסיכום שנת 2008.

ברוש זעם על חוסר ההתערבות לכאורה של בר-און במשבר הכלכלי, והתריע מפני מיתון עמוק שיביא ל-65 אלף מפוטרים בשנת 2009, כאשר כ-14 אלף מתוכם מענף התעשייה. עוד הוא צופה כי תפוקת התעשייה תרשום השנה נסיגה של 5%, והיצוא התעשייתי יירד בכ-3% ויסתכם בכ-38.5 מיליארד דולר. "אוזלת היד הזאת של שר האוצר תעלה לנו מיליארדים, ואת החשבון כמובן יגישו לנו לשלם", הוסיף ברוש. האחרון טען כי בר-און לא שינה את הרטוריקה שלו מאז אוקטובר האחרון, אז טען כי המשק הישראלי נכנס למשבר כשהוא במצב הטוב ביותר. "אני חושב שנכנסנו למשבר דווקא במצב קשה של המשק, משום שהדולר ירד בתחילת השנה לרמה של 3.20 שקל, וזה פגע מאוד בכושר התחרות שלנו. משגע אותי ששר האוצר לא מבין את הקטסטרופה, כי אם זו לא קטסטרופה אז מה כן?", שאל ברוש.

נשיא התאחדות התעשיינים טען עוד כי אפילו בעניין ההסכם שהושג בעניין פיצוי עסקים ועובדים בדרום, האוצר דרש "להבדיל בין דם לדם" כאשר הוא מבקש לעניק פיצויים מופחתים לאזור הדרום לעומת הפיצויים ששולמו לעסקים בצפון, בזמן מלחמת לבנון השנייה.

ממפלגת קדימה נמסר בתגובה: "שרגא ברוש הפך לליצן החצר של התעשייה הישראלית. רובם המכריע של התעשיינים האמיתיים ובעלי העסקים האמיתיים במדינת ישראל תומכים תמיכה מובהקת במדיניות האחראית, השקולה והנבונה שמנהלים משרד האוצר וממשלת ישראל. ישראל והכלכלה הישראלית זקוקים למנהיגות שלא תיכנע להיסטריה שאחזה בברוש. ברוש היה ונותר עסקן ליכוד זוטר העוסק בתעמולה זולה ופוגע במעמדו, בתדמיתו וביוקרתו של ציבור התעשיינים".

שרגא ברוש מיהר למסור ל"גלובס" תגובה זועמת כנגד תגובת קדימה: "צר לי ששר האוצר במקום להתייחס עניינית להצעותינו, רתם גם את מפלגתו למערכה הכלכלית ועובדה זו מוכיחה כאלף עדים את אוזלת ידו וחוסר מנהיגותו שלצערי הרב באה לידי ביטוי משך כל ימי כהונתו ואף בדברי מפלגתו היום".

יהודה זיסאפל, יו"ר איגוד תעשיית האלקטרוניקה, אמר כי שנת 2009 תמשיך להיות שנה לא טובה עבור ההיי-טק הישראלי. "נמשיך לפטר עובדים אם לא יהיה שינוי וזו תהיה בעיה מאוד גדולה של המדינה", הוא אמר. "זה לא חייב להיות ככה ואפשר לשנות המצב. יש כאן מדיניות של בת יענה. אנו יכולים עדיין להגדיל את התפוקה בהיי-טק ולהמשיך לצמוח, ובשביל זה צריך להשקיע יותר בהון האנושי ובמו"פ, מה שלא קיים מספיק בתוכנית ההאצה של האוצר. היום הממשלה מדברת על השקעה קטנה יחסית של 350 מיליון שקל, בעוד שאנחנו חושבים שצריך 1.1 מיליארד דולר להשקעה בהון האנושי", הוסיף זיסאפל.

משה כהן, יו"ר איגוד המתכת והחשמל, אמר כי המפעלים בענף שאותו הוא מייצג נמצאים בעצירה מוחלטת בביקושים ובאשראי. "יש לנו מפעלים שעומדים בפני קריסה מוחלטת. תעשיית הפלדה נמצאת במצוקה לקראת שבר מוחלט. מדובר כאן במפעלים עתירי הון אנושי והאנשים שיעזבו לא ימצאו תעסוקה במקצועם והמדינה תפסיד. המפעלים שוקלים היום מה זול יותר לסגור או לעבוד בהפסד. הפיתרון המיידי הוא השקעה מיידית בתשתיות. ישנן תוכניות אך לצידן חסמים בירוקרטיים. תוכניות אלה זולות מאשר השקעה בדמי אבטלה לאנשים שחייהם יהרסו", אמר כהן.

גד לסין, יו"ר איגוד ענף המזון והמשקאות, אמר כי בשנת 2008 הענף רשם ירידה ריאלית של 2% בתפוקות, זאת בעיקר בשל עליית מחירי חומרי הגלם. לדבריו, כבר כיום רואים גירעון ביחס שבין יבוא לייצוא, ואם התופעה תימשך "נראה סגירה של מפעלים בארץ וסדרה של פיטורים".

אלישע ינאי, מנכ"ל מוטורולה, אמר כי "מדינת ישראל היא מהמעטות שלא דואגת כמו שצריך לחברות במשק". לדבריו, ממשלת ישראל צריכה ללמוד מסין, שהפנימה את המצב והזרימה מיליונים אפילו לכפרים ינאי הזכיר כי השקל נמצא בתיסוף של כ-20% לעומת שנת 2006, וקרא לנגיד סטנלי פישר "להפסיק להתעסק בריבית ולקבע את השקל על רמה של 4".

ינאי הוסיף כי הבעיה הגדולה ביות שמדאיגה אותו בענף ההיי-טק הישראלי, היא עצירת הגיוסים של עובדים. "אם לא נגייס את הילדים האלה, הם מיד ישדרו לאחור וילכו ללמוד מי יודע מה", אמר ינאי, שכנראה לא מתלהב מלימודי היסטוריה.