דלבר עשויה להיסגר; "דפי האקסל מנצחים את השאיפות שלנו להמשיך"

החברה הודיעה ל-20 עובדיה כי אם לא תמצא מימון בחודש הקרוב, היא עשויה לסגור את פעילותה

ההשפעות השליליות של המשבר הפיננסי העולמי ממשיכות לחלחל לתעשיית האינטרנט הישראלית. ל"גלובס" נודע, כי השבוע הודיעה חברת הסטארט-אפ Delver ל-20 עובדיה, כי היא עלולה להפסיק את פעילותה במידה שלא תצליח למצוא בחודש הקרוב פיתרון פיננסי לבעיית המזומנים אליה נקלעה.

החברה, שהוקמה ב-2007 על-ידי ליעד אגמון (שבעבר הקים את אוניגמה, שנמכרה למק'אפי תמורת 20 מיליון דולר), שגיא דוידוביץ' ואביטל יכין, נחשבה לאחת מחברות הווב 2.0 היותר מעניינות שנוסדו בשנים האחרונות בישראל.

Delver בחרה להיכנס לסגמנט תחרותי וקשה - שוק החיפוש - כאשר הטכנולוגיה שהיא פיתחה משלבת תוצאות חיפוש המושתתות על הקשרים החברתיים של המשתמש. לשם כך, הטכנולוגיה סורקת אתרים חברתיים כגון פייסבוק, פליקר ומייספייס, ומחזירה תוצאות לא מסחריות המסתמכות על דעותיהם של חברי המשתמש, ובהתאם למידת הקרבה שלהם.

"לא הצלחנו לגייס כסף בסיבוב הנוכחי, בשל המצב, ואנחנו נמצאים בתהליך של מציאת רוכש לחברה, לצד מגעים עם משקיעים פרטיים", אומר אגמון, המכהן גם כמנכ"ל דלבר. עד כה גייסה החברה 4 מיליון דולר מקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס, ובחודשים האחרונים ניהלה מגעים עם מספר קרנות אמריקניות, במטרה לגייס בין 6 ל-8 מיליון דולר.

"הייתי בעמק הסיליקון במשך כשלושה חודשים, וגיליתי שמעיין קרנות ההון סיכון התייבש כמעט לחלוטין", מספר אגמון. "הקרנות נוטות להשקיע בחברות שנמצאות בשלב מאוחר יותר, וזה שומט את הקרקע מתחת לחברות מהסוג שלנו, שנמצאות רק בתחילת דרכן. לצערי, דפי האקסל מנצחים את השאיפות שלנו להמשיך".

"ייסגרו חברות"

לדבריו, ההחלטה הכואבת הזו מגיעה דווקא בתקופה בה מספר המשתמשים גדל באופן משמעותי. "הטראפיק בדצמבר זינק ב-500%, ומספר המבקרים הייחודים היה 100 אלף, לצד רבע מיליארד פרופילים של משתמשים ברשתות חברתיות, אשר נמצאים באינדקס של מנוע החיפוש שלנו", הוא מציין. Delver הפכה לחלק מפרויקט Boss של יאהו, ולדברי אגמון היא נמצאת ביחסים טובים גם עם מיקרוסופט ומייספייס.

*מיהן החברות שעשויות להתעניין ברכישת החברה?

אגמון: "מנוע החיפוש שלנו מאוד מתאים לאסטרטגיה של החברות שהזכרתי, כשכל החברות הגדולות החלו בחודשים האחרונים לשלב פיצ'רים חברתיים במוצרי הליבה שלהן. זה העתיד של מנועי החיפוש".

*אולי זו הייתה טעות להיכנס לשוק שבו יש שחקניות ענק, כדוגמת גוגל?

"אני סבור שזה כמעט בלתי אפשרי להקים חברות חיפוש, משום שזה מצריך השקעה מאסיבית מאוד. גוגל, לדוגמה, משקיעה כמיליארד דולר בשנה רק בציוד. בדיעבד, היינו צריכים לגייס סכום גבוה יותר מלכתחילה, בשל המורכבות של הענף הזה. כרמל היא קרן מדהימה שמלווה אותנו בכל צעד, אך היא החליטה שזה גדול מדי עבורה לממן אותנו לבד, ואני מכבד את זה".

אגמון לא אופטימי לגבי 2009. "אני מעריך שבין 30% ל-50% מחברות האינטרנט ייסגרו השנה, בעולם ובישראל. זה בעיקר עניין של מזל ותזמון, ואלו שהצליחו לגייס לפני המשבר, ואשר נוקטות עכשיו צעדי קיצוץ, יצליחו לשרוד". באותה נשימה, אגמון אומר כי ייתכן שעובדים שפוטרו לאחרונה מנסים כעת לפתח בגאראז' שלהם מוצר חדשני, אותו יוציאו כאשר המשבר יחלוף. "קסמבה הוכיחה שזה אפשרי", הוא מסכם באופטימיות. *