בירם ודויטש: הפניקס רוצה לשחק עם הדו"חות ולהקטין את הרווח

הפניקס לא מאמינה לאקסלנס - דורשת להכניס צוות בדיקה מטעמה כדי לבדוק את אופן עריכת דו"חותיה הכספיים ; מקורבים להפניקס: "תשובה שלילית תביא לפנייה מיידית לערכאות" ; בהסכם בין הצדדים אין כל התניה למימוש האופציה בכפוף לבדיקה בתוך החברה

מחריף העימות בין מייסדי אקסלנס , רוני בירם וגיל דויטש, להפניקס ובעלת השליטה בה, דלק בבעלות יצחק תשובה. ל"גלובס" נודע, כי עו"ד רם כספי ודליה טל דרשו מאקסלנס בשם הפניקס כי תאפשר להכניס לחברה צוות בדיקה של משרד רו"ח סומך חייקין על מנת שיבקר את הליך הכנת הדו"חות הכספיים השנתיים לשנת 2008. מדובר בדו"חות שעל פיהם ייקבע גובה התשלום אותו תעביר הפניקס לבירם ודויטש בגין חלקם באקסלנס (41%, ראו תיבה).

בהסכם בין הצדדים אין כל התניה למימוש האופציה בכפוף לבדיקה בתוך החברה.

עם זאת, ייתכן כי בירם ודויטש יסכימו לבדיקה בתנאי שאת ההחלטה בעניין יקבלו הדירקטורים הבלתי תלויים של אקסלנס - עו"ד דן ירושלמי ומירי בן יהושע, לשעבר בכירה בבנק אגוד ובמרכנתיל דיסקונט.

גורמים משפטים המקורבים לדלק איימו היום, כי אי הסכמה של בירם ודויטש לבדיקה חיצונית תוביל לעימות. "תשובה שלילית תביא לפנייה מיידית לערכאות מצד הפניקס", אמר הגורם המשפטי. "מאידך הסכמה לבדיקה תצביע על רצון של שני הצדדים לגמור את הסוגיה בפתרון".

בדלק שוררת תחושה כי רק קו מיליטנטי כנגד בירם ודויטש יסייע להפחית את התשלום. ביום שני נערכה ישיבה של בכירי הקבוצה עם עו"ד רם כספי ובה נידונו דרכי הפעולה האפשריות. גם תשובה עצמו ובנו אלעד מעורבים בסוגיה באופן אישי. בדלק ובהפניקס סבורים כי נכון לעכשיו מחיר עסקת אקסלנס גבוה מדי. בנוסף, הסכום אותו אמורה הפניקס לשלם, כ-640 מיליון שקל, מהווה לה משקולת כבדה מאוד. הפניקס, כמו כל חברות הביטוח, אינה רווחית, ואף סובלת מבעיית הון עצמי מינימלי. בעל התפקיד היחיד שחשב כי המחיר ראוי, מנכ"ל הפניקס יהלי שפי, התפטר לפני שבועיים בשל כך.

"אינטרס כלכלי מובהק"

החשש של בירם ודויטש מבדיקה חיצונית הוא כי מטרת צוות הבדיקה של הפניקס היא לערוך את חומרי הרקע של הדו"חות במטרה להפחית את הרווח, ומכאן להקטין באופן מהותי את שווי העסקה בין הצדדים. "מדוע צריך בדיקה? לא יעלה הדעת כי בעל שליטה בחברה ציבורית יתערב בעריכת הדו"חות", אמר מקור יודע דבר.

בנוסף, גורמים המקורבים לבירם ודויטש טוענים כי תמוהה בעיניהם עצם הדרישה להכניס צוות בדיקה כאשר הפניקס הם חלק מגרעין השליטה, ואהוד שפירא, יו"ר הפניקס, ואיתן לוי, מנהל ההשקעות בחברה, הם דירקטורים באקסלנס. "האם שפירא חותם על דו"חות שהוא אינו שלם עימם או אינו בקיא בהם?" טענו המקורבים. רואי החשבון של אקסלנס הם קסלמן וקסלמן PWC.

היום שלח עו"ד ישראל (רלי) לשם ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, ברנדווין ושות', בא כוחם של בירם ודויטש, מכתב תשובה לכספי: "מרשתכם מבקשת להתערב בעריכת דו"חותיה הכספיים של החברה ולהשפיע עליהם. אין מחלוקת כי התערבות אקטיבית של בעל המניות (בין בעצמו ובין באמצעות בודקים מטעמו) בהליך ההכנה, הביקורת והאישור של הדו"חות הכספיים של חברה ציבורית, עלולה לפגוע בעצמאות רואי החשבון המבקרים (קסלמן וקסלמן - ע.פ) וליצור תקלות מיותרות בחברה הציבורית. נראה כי אין התקינות של תהליך כזה מתעצמת במקום, כמו זה שבפנינו, בו לבעל השליטה יש אינטרס כלכלי מובהק שהדו"חות הכספיים לשנים 2008 ו-2009 יציגו רווח קטן ככל האפשר". ההערכות הן כי לא מן הנמנע כי תידרש התערבות רשות ניירות ערך בפרשה על מנת למנוע את עושק המיעוט.

בתגובה נמסר מהפניקס כי "החברה אינה מנהלת את ענייניה באמצעות התקשורת. הפניקס תמלא באחריות ובזהירות אחר כל חובותיה כלפי בעלי המניות שלה". דויטש ובירם לא היו מעוניינים להגיב.