סקר לשכת התיאום של האירגונים הכלכליים: 43% מהחברות נאלצו לפטר עובדים ו-54% מצמצמות שכר למנהלים

68% מהחברות מדווחות על קושי בשמירת מסגרת האשראי הקיימת - מהן כשליש מדווחות על קושי ניכר

מסקר שערכה לשכת התיאום של האירגונים הכלכליים בין דצמבר 2008 לינואר 2009 בקרב כ-320 חברות עולה כי קיימת מצוקת אשראי ניכרת בקרב החברות.

מהסקר עולה כי חברות במגזר העסקי זקוקות בדחיפות לאשראי נוסף להמשך פעילותן התקינה, מרביתן (58%) מדווחות על היקף אשראי נדרש של חודש עד חודשיים מחזור.

מרביתן (68%) מדווחות גם על קושי בשמירת מסגרת האשראי הקיימת, מהן כשליש מדווחות על קושי ניכר.

78% מהחברות מדווחות על העלאת ריבית החובה/עמלת הקצאת אשראי. במקביל, יותר ממחצית מהחברות (52% מהן) ציינו כי הן נדרשו להציג ביטחונות נוספים למסגרת האשראי על ידי הבנקים.

עוד עולה מהסקר כי בתגובה למצוקת האשראי מצמצמות החברות בהוצאות שכר כאשר 54% מהן מצמצמות שכר לדרג הניהולי בלבד, במקביל 92% מהחברות מצמצמות בהוצאות אחרות ובמלאים, 69% מצמצמות השקעות, 78% מהחברות מצמצמות שעות נוספות ומשמרות ו-43% אף נאלצו לפטר עובדים.

35% מהחברות נאלצו להביא הון מהבית, 32% פנו למימון חוץ בנקאי, 18% נאלצו לממש נכסים ריאליים להשגת נזילות ו-10% אף מדווחות על הכנסת שותף נוסף.

על פי יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ממצאי הסקר הועברו לראש הממשלה, אהוד אולמרט, לשר האוצר, רוני בר-און, ולנגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר.

במכתב נלווה לשלושה, מזהיר ברוש, כי בהעדר פתרונות עשוי איום האשראי למוטט חלק גדול מהפעילות העסקית במדינת ישראל, על כל המשמעויות הכלכליות והחברתיות הנלוות. ברוש מציין במכתבו, כי פתרונות המדינה שהוצעו עד כה, כשבמרכזם הקרן להלוואות בערבות חלקית של המדינה והנכונות לדחיית תשלומי מס לחלק מהעסקים, עשויים לענות על חלק מהצרכים, אך אינם בנויים להתמודד עם היקף הבעייה כפי שמתגלה בסקר זה.