בירם ודויטש לא שותקים: "זו פעם שנייה שיצחק תשובה מנסה להתנער מהסכם כפי שעשה בעסקת ילמולי"

(עדכון) - הפניקס הודיעה לבירם ודויטש: "פעלתם בחוסר תום-לב, נקטתם סחבת והתחמקתם ממתן מידע - העסקה למימוש האופציה למכירת אחזקותיכם באקסלנס מבוטלת"

העימות בין קבוצת הפניקס וראשי דלק לבין רוני בירם וגיל דויטש מאקסלנס, עלה בלילה מדרגה. בסביבות 23:00 הודיעה קבוצת הביטוח בראשות ד"ר אהוד שפירא, חד צדדית, על ביטול העסקה לרכישת יתרת אחזקות דויטש ובירם באקסלנס, "בשל הפרה יסודית של ההסכם וחוסר תום לב העולים מסירובם של המוכרים לאפשר בדיקה הוגנת של הנתונים הכספיים".

לדעת אנשי הפניקס, זהו צעד שחובה עליהם לבצע למען בעלי המניות שלהם, לאחר שמייסדי אקסלנס "התחמקו לאורך כל הדרך בחוסר ניקיון כפיים", כדבריהם. מנגד, מייסדי אקסלנס טוענים כי מדובר בניסיון לפוצץ את העסקה על רקע מחירה הגבוה, באופן שאינו לגיטימי.

על פי הערכות, הצעד האגרסיבי-במכוון נועד לשנות את כללי המשחק בין הצדדים, ולהביא למו"מ מחודש בתנאים שונים. לפי שעה, אין הידברות בין הצדדים מאז הודעתה של הפניקס, אך לפי ההערכות שניהם יהיו נכונים לשוב למו"מ, שאולי במסגרתו יסכימו דויטש ובירם לשינוי מתווה התשלום בעסקה.

בשוק נשמעו היום לא מעט תגובות לצעד של הפניקס, חלקן נשאו ביקורת שעיקרה: "כדי לפוצץ הסכם חתום, צריכה להיות סיבה מאוד טובה".

"מרגישים בבטן כשמשהו לא בסדר"

את ההחלטה להכריז חד צדדית על ביטול העסקה, קיבלו בקבוצת דלק ובהפניקס בסיוע עו"ד רם כספי, לאחר דיונים בנושא בהם השתתפו גם בעל השליטה בקבוצה, יצחק תשובה, ובנו אלעד שמשמש כדירקטור בהפניקס. בישיבות אלו הוחלט, כפי שהסתבר, ללכת על האסטרטגיה האגרסיבית. בהפניקס, כך נראה, סבורים כי יש להם חלון זמנים בו החלטה על פיצוץ העסקה, או אי אישור הדו"חות הכספיים של אקסלנס, לא יהוו סוף פסוק, וניתן יהיה להמשיך לקדמה.

לטענת הפניקס, היא נקטה בצעד החד צדדי לביטולו לאלתר של הסכם האופציה לרכישתו המלאה של בית ההשקעות אקסלנס מידי בירם ודויטש, לנוכח "סירובם של השניים להיענות לדרישות הלגיטימיות של הפניקס". סירוב זה, לתפיסתה, "הוא שהביא לתוצאה הבלתי נמנעת והבלתי הפיכה של ביטול העסקה מצד החברה".

בהפניקס מציינים כי לפני כשישה שבועות פנו לבירם ודויטש, בבקשה למסור את הנתונים הכספיים המפורטים שיאפשרו את ביצוע החישובים הנדרשים לצורך מימוש אפשרי של אופציית ה-PUT מצד בירם ודויטש. "חשבונאות אינה פיזיקה גרעינית, והחוקים די גמישים", אמר היום היו"ר שפירא, שמוביל את העסקה מטעם הפניקס במקומו של המנכ"ל היוצא, יהלי שפי, שזז הצידה בעניין זה. "אנו התעניינו בפרוצדורות החשבונאיות שיש שם - כיצד מכירים בהכנסות וברווחים. אבל בירם ודויטש עשו סחבת, וקצנו בזה. אנחנו קבוצה רצינית, ואי אפשר לנפנף אותנו ב'לך-ובוא'", הדגיש.

לדברי שפירא, ההתחמקויות של דויטש ובירם עוררו חשש שאולי הם מסתירים משהו. "בעומק הבטן, כשמישהו לא רוצה לתת נתונים, אולי יש משהו", הסביר. בהתייחס לטענה כי להפניקס יש אינטרס להקטין מלאכותית את רווחי אקסלנס, אמרו בקבוצת הביטוח שמדובר בהאשמה "תמוהה עד מאוד", במיוחד בשעה ש"דווקא בירם ודויטש הם אלה המשמשים כנושאי משרה בכירים באקסלנס, והם בעלי אינטרס אישי וכלכלי מובהק, וגם יכולת להגדיל את הרווחים של החברה לשם מימוש הזכויות מכוח ההסכם".

כך או כך, נכון לעכשיו הפניקס (40%) ודויטש ובירם (40.8% בחלקים שווים) עדיין שותפים באקסלנס, ומחזיקים יחד בשליטה בבית ההשקעות. מה שאומר, שכל עוד לא ישובו הצדדים להידבר, גם בית ההשקעות המשותף שלהם יסבול. "אנו שותפים איתם בחברה, ונמשיך לעבוד איתם על ניהולה. הם אנשים רציניים, אבל אנחנו באיזושהי נקודה. אם הם ירצו מו"מ על העסקה והיקפה, נשמח לחדש אותו", הבהיר שפירא, והדגיש כי מדובר ב"סכסוך עסקי ולא נקמת דם".

עם זאת, מהפניקס נמסר היום כי לנוכח הביטול היא "תפעל לתאם פגישה עם בירם ודויטש, במועד מוקדם ככל הניתן, על מנת לקבוע את מסכת היחסים", בכל הקשור להסכם בעלי המניות שבין הצדדים.

"תשובה צריך להבין שישראל זה לא שווייץ"

הצעד האגרסיבי ויוצא הדופן של הפניקס הוביל כצפוי לתגובות חריפות מצידם של דויטש ובירם. מקורבים לשניים מסרו היום כי "עסקת אקסלנס לא תהיה ילמולי 2. יצחק תשובה חייב להבין שכאן זה לא שווייץ, והסכמים צריך לכבד". עוד לדברי אותם מקורבים, "העילה שנתנה הפניקס, היא לא עילה".

מבירם ודויטש, שגורסים כי ההסכם בינם לבין הפניקס תקף ואינו ניתן לשינוי, נמסר כי "זאת תהיה מחמאה גדולה לקרוא למהלך של הפניקס 'תעלול משפטי', כי הוא אפילו לא מתקרב לכך. בשורה התחתונה, יש חברת ביטוח בישראל שמודיעה כי איננה מתכוונת לכבד הסכמים ולעמוד בהתחייבויותיה. זהו מסר קשה ביותר לציבור הקשור בהפניקס, במיוחד בשל העובדה כי זו הפעם השנייה שיצחק תשובה מנסה להתנער מהסכם, כפי שעשה בעסקת ילמולי.

"אנו מאמינים כי לא הפניקס ולא עורכי דינה יקבעו מהו הסכם מחייב בישראל -הערכאות המשפטיות הן אלה שיעשו זאת".