הערכות: גוגל ישראל החזיקה 40% משוק פרסום האונליין המקומי ב-2008

החברה סיימה את 2008 עם מחזור של 100 מיליון דולר, מחציתו מפרסום לשוק המקומי ומחציתו מפרסום לשווקים זרים ; ההערכות צופות המשך קצב צמיחה מהיר גם ב-2009, אך חלק מהתחזיות צופות גם ירידה בשוק החיפוש

בשנת 2008, מפרסמים ישראליים הוציאו בגוגל 50 מיליון דולר על פרסום צמוד חיפוש שהופנה לשוק המקומי - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס". זאת, לצד 50 מיליון דולר נוספים אותם היפנו לפרסום בשווקים זרים. בין המפרסמים הגדולים שפנו, הן לשוק המקומי והן לשוק העולמי, ניתן למצוא את אל על, צ'ק פוינט ובבילון.

המפרסמים הגדולים בישראל, כך נראה, החלו להפנים את החשיבות שבאימוץ אסטרטגיית הפרסום צמוד חיפוש, לא מעט בגלל עבודת השטח שנעשתה בשנתיים האחרונות על-ידי גוגל ישראל. ב-2005 רק כ-20% מנתח הפרסום בגוגל הגיע מעסקים גדולים, בהשוואה ל-2008, כאשר כבר כ-40% מנתח הפרסום במנוע החיפוש הגיע מחברות גדולות. בין המפרסמים הגדולים בגוגל ניתן למצוא את חברות הסלולר, כאשר ההערכות הן כי יותר מ-2 מיליון דולר הופנו לפרסום בשוק המקומי בקטגוריה זו. בגוגל ישראל סירבו להגיב על נתונים אלו.

מחזור המכירות של גוגל ישראל הסתכם אשתקד בסכום של 100 מיליון דולר, כאשר עוגת הפרסום הכללית בישראל נאמדת במיליארד דולר (על-פי יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק). בהנחה שנתוני יפעת מסתמכים רק על ההוצאה הפרסומית המקומית של גוגל (50 מיליון דולר), הרי שגוגל ישראל אחראית לכ-40% משוק האונליין המקומי, המהווה 12% (120 מיליון דולר) מעוגת הפרסום הכללית.

מגמת צמיחה

יצויין כי חלק מההערכות בשוק מדברות על מספרים גבוהים יותר. על פיהן, שוק הבאנרים המקומי הסתכם ב-2008 ב-90 מיליון דולר, כך שבצירוף ההוצאה הפרסומית של גוגל ישראל, יתכן ששוק האונליין המקומי כבר עומד על 140 מיליון דולר.

כך או אחרת, בהשוואה לנתונים קודמים שפורסמו בעבר, נראה כי הסניף המקומי של ענקית החיפוש נמצא במגמת צמיחה מעודדת. ב-2006, שנת הפעילות הראשונה של גוגל ישראל, היקף הפרסום צמוד החיפוש בגוגל היווה כ-2% בלבד מעוגת הפרסום הישראלית, וב-2007 צמח שיעור זה ל-6%.

אם משווים את הנתונים של גוגל ישראל לאלה של גוגל העולמית, הרי שנתוני הסניף המקומי מעודדים עוד יותר; החלק של גוגל מעוגת הפרסום העולמית, אשר מוערכת ב-450 מיליארד דולר, מסתכם בשיעור הנע בין 4% ל-5%. במילים אחרות, גוגל ישראל חצה את קו ה-10%, במונחים של סך השיעור משוק הפרסום הכללי, תוך שלוש שנים בלבד. זאת בעוד שגוגל העולמית אחראית רק לכ-5% מעוגת הפרסום העולמית, בתקופה של 10 שנים.

מעניין לציין בהקשר זה, כי הסניף המקומי של ענקית התוכנה מיקרוסופט, חצה את קו ה-100 מיליון דולר הכנסות רק ב-2003, 14 שנה לאחר שנפתח. אולם, קשה להשוות את הנתונים הללו אחד לאחד, שכן מהלך החדירה של מיקרוסופט לישראל נחשב לקשה יותר, בעיקר בשל העובדה שלקח לה מספר שנים עד שהצליחה לבסס את מעמדה בשוק הארגוני.

מה צפוי לשוק החיפוש בצל המיתון העולמי? מדו"ח שפורסם לאחרונה על-ידי ג'יי.פי מורגן עולה, כי ב-2008 צמח שוק זה ב-34.1%, וב-2009 צפוי לצמוח שוק החיפוש העולמי בשיעור של 12.4% לסכום של 33.1 מיליארד דולר. בג'יי.פי מורגן מציינים כי למרות המשבר הכלכלי מצבה של גוגל ימשיך להיות יציב גם ב-2009, וזאת בשל שתי סיבות מרכזיות: מפרסמים נוטים להיצמד לחברות מובילות, ולכן יעדיפו לקצץ את ההוצאות שהם מפנים למנועי חיפוש אחרים, לצד העובדה שהמיתון יצריך מהמפרסמים לבחור באסטרטגיית פרסום אשר מבוססת תוצאות.

אולם, מדו"ח אחר אותו פרסמה חברת Efficient Frontier עולה כי שוק הפרסום צמוד החיפוש האמריקני נחלש ב-8% במהלך הרבעון הרביעי של 2008, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד - נתון שעשוי להצביע על היחלשות נוספת ב-2009. בהתחשב בכך שגוגל אחראית לכ-76% מההוצאות הפרסומיות צמודות החיפוש בארה"ב, הרי שהיחלשות זו עתידה לפגוע בעיקר בגוגל העולמית. וכשגוגל העולמית תיפגע, גם הסניף המקומי לא יהיה חסין.

גוגל