כנס ה-DLD של תעשיית האינטרנט: אנשי הכלכלה הישנה נותנים עצות לאנשי הווב 2.0

בפאנל הפותח היום בכנס ה-DLD: כולם רוצים להיות YouTube, עם 50 שעות סרטונים חדשים בדקה ; בין מארגני הכנס גם יוסי ורדי, יזם ואייקון של עולם האינטרנט

מאז שתחום האינטרנט פרץ בסערה גדולה מהעולם האקדמי אל המסחרי, קהילת האינטרנט העולמית כבר חוותה משבר גדול. למעשה, האינטרנט מוזכר ברוב הניתוחים כגורם המרכזי להתפרצות המשבר בתחילת שנות ה-2000. רבים זוכרים את הדיבורים על כלכלה חדשה והבטחות לעולם מקוון וטוב יותר ואת התרסקותו של המודל העסקי החדש ויחד איתו התרסקות שוקי ההון.

הפעם, אין מי שמאשים את העולם המקוון באחריות למשבר. בניגוד לאז, חברות האינטרנט נחשבות לעסקים לכל דבר. ועדיין, שומרות על הצביון המתבקש - בכמה כנסים עסקיים יצא לכם לבקר, כנסים שהתחילו עם הוראה של מארגן הכנס לכל מאות המשתתפים לחבק את מי שעומד על-ידם?

אבל ככה בדיוק התחיל אתמול (א') במינכן הכנס השנתי של DLD Digital Life, Design)) המתקיים זו השנה החמישית ברציפות ביוזמת Hubert Burda Media. בין מארגני הכנס גם יוסי ורדי, יזם ואייקון של עולם האינטרנט.

ה-DLD הוא קהילה המציגה חידושים דיגיטליים, שווקים חדשים, מדע ותרבות ושם למטרה להפגיש אנשי רוח, יזמים ומשקיעים מרחבי העולם. אחרי שפתח ורדי עם הוראת החיבוק, שלמרבה הפלא כולם נשמעו לה, עלה לבמה איתי טלגם, מוזיקאי ומנצח. "אנשים עושים מוזיקה כי הם רוצים להיות ולהרגיש ביחד. גם בכנסים, אנשים מגיעים כדי להיות ביחד", אמר.

לכנס הגיעו כ-700 אנשי עסקים מרחבי העולם אל שלושה ימים צפופים ודחוסים. אסתר דייסון הייתה מי שזכתה השנה בפרס ההוקרה השנתי של הכנס מטעם בורדה. דייסון (57) היא תיאורטיקנית ופילוסופית מוכרת בעולם האינטרנט וכן יזמת, והיא הגיעה לקבל את הפרס היישר מההכנות המתקדמות שלה לטיסה לחלל.

בניגוד לפתיחה היצירתית, המושב הראשון היה כמו שהגדיר ורדי "רציני" וישבו בו בעיקר אנשי כלכלה ישנה: תיירי אנטנורי, חבר דירקטוריון בחברת התעופה לופטהנזה; פרדיננדו בצ'לי-פלקו, מנכ"ל GE הבינלאומית; ג'יימס טורלי, יו"ר ומנכ"ל ארנסט אנד יאנג; קספר רורסטד, מנכ"ל הנקל, שדיברו על האתגרים העומדים בפני תאגידים בימי המשבר.

הדוברים הסכימו ביניהם שהמשבר לא צריך לשבור את רוחם של אנשי התעשייה. "אסור להקריב את התוכניות לטווח הארוך בשל המשבר אבל יש חוקים שאסור לשכוח", אמר בצ'לי-פלקו. "אנחנו צריכים חברות בטוחות ויציבות. במקרה של GE אסור לעשות שגיאות שיעלו ביוקר. ביצועים הם הכי חשובים, במיוחד ברגעים כאלה וחייבים להמשיך להשקיע בעתיד. אי אפשר להפסיק להשקיע בטכנולוגיה וצריך לשמור את האנשים שלנו עם רמת מוטיבציה גבוהה".

לדברי רורסטד, "האתגר שלנו הוא להכין את החברות לעוד חמש, עשר שנים. אז נסתכל אחורה וניזכר במשבר הנוכחי. האנשים הם החשובים ביותר, הם אלה שמניעים אותנו קדימה". במצב הנוכחי, לא מעט חברות אינטרנט נאלצות לוותר על חלק ניכר מאנשיהם, ועוסקות יותר בהישרדות מאשר בשימור עובדים.

פברוטי הפסיד

היום השני של כנס ה-DLD במינכן איגד קבוצה מרשימה של קודקודים מעולם המדיה החדשה - כמו צ'אד הארלי, מנכ"ל YouTube ואחד ממייסדיו; טובי קופל, עד לאחרונה מנהל יאהו אירופה וכעת סגן נשיא בכיר בחברה; מישל בייקר, העומדת בראש תאגיד מוזילה ויוסי ורדי, שהנחה את המושב. המטרה המוצהרת של המושב - שלא מפתיע, לא הושגה בסופו - הייתה לגלות מה סוד הקסם. איך מצליחים למשוך מאות מיליונים של משתמשים.

ורדי התחיל היום (ב') את המושב בהצגה של שני סרטונים מ-YouTube: האחד, אריה של זמר האופרה לוצ'יאו פברוטי, שזכתה ל-9 מיליון צופים; ואת אותה האריה שמתמודד מתוכנית כישרונות בריטית (Britain's Got Talent), פול פוטס, ביצע, שזכתה ל-40 מיליון צפיות. הארלי אמר בכנס שבכל דקה מקבלים ב-YouTube כ-50 שעות של סרטונים.

"אנחנו רוצים להבין את הסוד הקשה של האינטרנט ושל החיים: מה עושה מוצר מושך, למה חלק מהמוצרים מושכים ומוצרים אחרים לא הולכים לשום מקום? ליאהו יש 500 מיליון משתמשים, איך אתם מסבירים את זה"? שאל.

קופל מיאהו אמר, ש"מה שאנחנו עושים זה לפשט את השימוש ולהפוך אותו נגיש ליותר אנשים. בתשובה לשאלה למה פוטס זכה ליותר צפיות אמר הארלי: "הוא טוב", וורדי הוסיף: "זה לא רק זה: הוא התחבר לרגשות האנשים".

הסוגיה של איך לפתח שירות שימשוך מיליונים מסתבכת, כשורדי מציג את בייקר ממוזילה, ארגון ללא מטרות רווח, שהתפרסם בעיקר בזכות הדפדפן פיירפוקס, שניתן להורדה בחינם. לדברי בייקר, מוזילה השקיעה כ-10 מיליון דולר בקידום הדפדפן והצליחה להגיע ל-200 מיליון משתמשים. רק לשם ההשוואה, מיקרוסופט השקיעה פי עשרה ויותר, כדי לקדם את הדפדפן שלה.

הגביע הקדוש

"הצלחנו להגיע לנתח שוק כזה כי המטרה שלנו הוגדרה באופן יוצא דופן", אמרה. "יש לנו משימה לבנות תועלת ציבורית ובחרנו את האנשים הנכונים. אנחנו רוצים שהשימוש יהיה פשוט ויספק למשתמשים כלים להביע את עצמם ולהתקשר אחד עם השני בקלות".

"את מדברת על הגביע הקדוש", אמר לה ורדי. "אחרי ההתנסות שלי ב-ICQ קניתי באזמון מאות ספרים. ג'ף בזוס עשה אותי יועץ, כי הוא ראה כמה ספרים קניתי אצלו. וכל זה כדי להבין איך אפשר לחקות את ההצלחה, איך מצליחים למשוך את המשתמשים. היום אני מבין שזה הגביע הקדוש, לא ניתן לחקות את ההצלחה".