עוד תואם מיידוף: איש כספים מלונג איילנד חשוד בהונאת פונזי בהיקף 400 מיליון דולר

ברשויות מעריכים כי המשבר בארה"ב עשוי להוביל לחשיפה של הונאות נוספות ; חברת Agape World ששימשה להונאה אינה נסחרת בבורסה ואינה רשומה ברשות הפדרלית לניירות ערך

הרשויות בארה"ב עצרו אתמול (ב') מנכ"ל של חברת מימון פרטית ניו יורקית בחשד שהוא ניהל "הונאת פונזי" שהצליחה למשוך 400 מיליון דולר מכספי משקיעים.

לפי החשד, ניקולאס קוזמו, מנכ"ל Agape World מלונג איילנד, סיפק לכאורה הלוואות גישור מסחריות (לחברות), אך למעשה הפעיל הונאה קלאסית בשיטת פונזי, שבה המשקיעים הוותיקים מקבלים את כספם של משקיעים חדשים כ"תשואה". אגייפ וורלד היא חברה לא-בורסאית שאינה רשומה ברשות הפדרלית לניירות ערך (SEC).

עוד הונאות בדרך

עובד אכיפה אחר מסר שסוכנים פדרליים הגיעו אתמול בבוקר למשרדו של קוזמו כדי לעצור אותו, אך הוא לא היה במשרד. מאוחר יותר, בלילה, הוא הסגיר את עצמו והוא אמור להופיע היום (ג') בפני שופט מעצרים בלונג איילנד.

היקף ההונאה של קוזמו אומנם גדול יחסית, אך הוא מחוויר בהשוואה להונאה שביצע לכאורה מנהל ההשקעות ברנרד מיידוף, שנחשפה לפני כחודש, בהיקף של 50 מיליארד דולר. בממשל אומרים שרשויות האכיפה צופות כי בקרוב ייחשפו עוד הונאות פונזי כאלה, בעקבות הירידה התלולה בפעילות של התעשייה הפיננסית האמריקנית.

"חלק מהמשקיעים המוקדמים הרוויחו, אך כאשר התוכנית החלה להתפורר, המשקיעים המאוחרים לא ראו סנט מהכסף שלהם", אמר מקור בצוות החקירה.

השמועה עברה ברשת

לפי אתר החברה של קוזמו, אגייפ וורלד עוסקת במתן הלוואות גישור מסחריות, הלוואות לקבלנים, רכישת הלוואות ומימון נכסים ברחבי ארה"ב, בהון שהושג ממקורות פרטיים מ-1999. באתר מוזכרים פרויקטים בניו יורק, בקליפורניה, בטקסס ובדרום-קרוליינה שקיבלו מימון מהחברה של קוזמו בשנתיים האחרונות.

באתרי צ'ט באינטרנט התרוצצו זה תקופה ארוכה שמועות וסיפורים על הונאה אפשרית בחברה. "האם מישהו השקיע באגייפ וורלד? הם מספקים הלוואות גישור ומציעים למשקיעים תשואה של 13%-14%. כשאחי סיפר לי על כך, זה נשמע לי קצת מסריח ומסוכן", נאמר בהודעה שפורסמה באתר צ'טים ב-2 במארס 2008.

קוזמו כבר הורשע בעבירות הונאה פדרליות ובמרמה ב-1999 ונידון ל-21 חודשי מאסר. לפי הרשות הפדרלית של בתי הכלא בארה"ב, הוא שוחרר באוגוסט 2000.