שעובדי גוגל יגידו תודה

יש להם בעיה עם האופציות? שיואילו להתאזר בסבלנות כמו כל בעל מניות רגיל

עם פרסום תוצאות הרבעון הרביעי של גוגל כולם סוף-סוף נרגעו (על חגיגות אין מה לדבר בימים טרופים אלה). ובכל זאת, בדבר אחד אין שום ספק: הצמיחה של גוגל נמצאת במגמת האטה ברורה.

במאמר שכתבתי לפני כשנה טענתי כי בשלב כלשהו, כניסה למניית גוגל תגרום לאכזבה ממושכת, בדיוק כפי שהתרחש במקרה של סיסקו ומיקרוסופט בשיא האופטימיות. "מתי יגיע השלב הזה? זו באמת שאלה טובה", כך כתבתי בנובמבר 2007, " עד כה כל מי שניסה לקבוע תקרה, נסקל בשער העיר. אבל הנכנסים לגוגל חייבים לזכור את הלקח של סיסקו ומיקרוסופט, או לחילופין - להאמין ביכולתם לברוח ברגע הנכון."

מאז, התמחור של החברה שב אל מחוזות הגיוניים יותר, למרות שלטעמי האישי, ובלי ערבויות, יש לעסק המדהים הזה עדיין לאן לרדת.

בכל אופן, הנה כמה הערות אישיות בכל הנוגע לדו"ח האחרון שלה. אני עוקב מזה שנתיים אחר מגמת ההשקעות המונומנטלית של גוגל - בערך 2-2.5 מיליארד דולר בשנה, בעיקר על מחשבים ורשתות. בעולם יש מעט מאוד שחקנים שמסוגלים להוציא סכומים דומים לבניית מערך מקביל, וללא ספק מדובר בחסם רציני לכל אותן חברות ירוקות (לא במובן של איכות הסביבה, במובן הפז"מ) שחושבות (בצדק או שלא) שיש להן נוסחה מנצחת שבאמצעותה יוכלו להתחרות בגוגל.

מה עוד שגוגל מצהירה במפורש, כמעט בכל דו"ח רבעוני, כי רמת ההשקעות הזו תישמר בעתיד הנראה לעין. אלא שגם פה גוגל חוזרת אל הקרקע ומצמצמת ברבעונים האחרונים את סכומי ההשקעות שלה. מסימני התקופה.

שיגידו תודה

עניין מעניין נוסף שעלה בדו"ח נוגע לתכנית האופציות החדשה. כ-85% מהעובדים מחזיקים באופציות "מתחת למים" - עם מחירי מימוש גבוהים בהרבה מהמחיר הנוכחי. גוגל רוצה להחליף אותן באופציות חדשות עם סטרייק נמוך יותר, ולמעשה לתמחר את האופציות מחדש בעלות מוערכת של כ-460 מיליון דולר.

מדוע גוגל מעוניינת לצ'פר כך את העובדים? לאפשר להם להחליף, אחת תמורת אחת, אופציות מחוץ לכסף, באופציות עם ערכי שוק מעודכנים? בשיחת הוועידה האחרונה היא סיפרה שאופציות הן חלק בלתי נפרד מעסקי ההיי-טק וכי האופציות חייבות, פשוט חייבות, להניב לעובדים רווחים בטווח-הארוך, אחרת הן לא משיגות את מטרתן - לתמרץ ולשמר את העובדים.

על זה לא נותר אלא לומר: בחייאת דינקום! לעובדים הטובים שלכם יש בעיה עם אופציות בעלות סטרייק גבוה? שיואילו להתאזר בסבלנות כמו כל בעלי המניות שקנו במחירים גבוהים יותר. אם העובדים באמת מאמינים בחברה, הם חייבים להאמין גם שהמחיר יחזור לרמות הגבוהות בשלב מסוים. עד אז, הם הרי נהנים מתנאי עבודה לא רעים במיוחד, יש אומרים הטובים ביותר בעולם.

מסר תמוה

יתרה מזאת, מה יקרה אם לא יתמחרו לעובדים את האופציות מחדש? הם יעזבו את גוגל? ועוד בתקופה הנוכחית? ומהו בדיוק המסר החינוכי שהחברה מעבירה כאן לעובדים שלה, שנאמנות נרכשת בטובות הנאה מנקרות עיניים?

כל זה לא אומר כמובן שאין לתגמל כלל עובדים טובים, אך יש גבול לכל תעלול. הם עובדים בחברה טובה, עם משכורת טובה, עם תנאים יוצאי דופן ועם אופציות שפעם שוות יותר ופעם שוות פחות. קשה להאמין שאנשים טובים באמת יעזבו את החברה רק בגלל אופציות מחוץ לכסף, ואם יש כאלה שבכל זאת ינהגו כך, אז כנראה שמראש הם לא היו צריכים לעבוד בחברה כזאת.

לפי תוכנית האופציות הנוכחית לכל העובדים יהיו כעת אופציות קרובות יותר לכסף. ומה יקרה אם המחיר ימשיך לרדת לכיוון 250 או 200 דולר? גוגל תתמחר מחדש? ואם המחיר יירד שוב, היא שוב תתמחר? והמדיניות הזו אמורה לתמרץ את העובדים? לי זה נשמע די מעוות.

לבלוג המדידות: www.buysidemetrics.com