הבורסה בת"א ננעלה בירידות: התל-טק איבד 2.6% והמעו"ף ירד ב-0.3%; ישראמקו זינקה נגד הזרם ב-10.5%

גלובס tv מדד הבנקים איבד 0.2% והנדל"ן 1.1% ; אפריקה עלתה ב-2.4% ; קבוצת דלק הוסיפה 3.85% ; כי"ל והחברה לישראל עלו ב-1% ו-3.5% בהתאמה ; אלווריון איבדה ב-5.85% ; אסם ירדה ב-1.45%

הבורסה בת"א סגרה את יומו הראשון של שבוע המסחר בירידות שערים, על רקע ירידות השערים שחתמו את שבוע המסחר החולף ברוב הבורסות המובילות בעולם. את הירידות הוביל מדד התל-טק שאיבד 2.6% ואליו הצטרף גם מדד הנדל"ן שירד ב-1.1%. מדד המעו"ף סיים בירידה מתונה של 0.3%. והמחזור הסתכם בכמיליארד שקל. מניות מגזר האנרגיה בלטו בעליות על רקע כוונת השותפות בקידוח תמר לבצע קידוח נוסף מול חדרה.

בין מניות המעו"ף בלטו בירידה מניות נייס וגזית גלוב, ומנגד משכו את המדד מעלה, מניות אפריקה, כי"ל והחברה לישראל. בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמות עליות שערים, כשמדדי התל-בונד מוסיפים לערכם כ-0.1%-0.3%.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" תוכנית ההאצה של האוצר מגיעה להיי-טק בישראל. שר האוצר הכריז היום על סיוע בהיקף 450 מיליון שקל. תוספת של 150 מיליון שקל תוקצה למדען הראשי במשרד התמ''ת כבר ברבעון הראשון השנה. 250 מיליון שקל יוקצו להקמת קרן שתתמחה בהשקעות בחברות ביוטכנולוגיה. תוספת של 50 מיליון שקל תינתן להקמת מרכזי מו"פ בפריפריה.

בנק ישראל פרסם היום את נתוני יתרות המט"ח לסוף חודש ינואר ומהם עולה כי הבנקים משכו את הפיקדונות, ויתרות המט''ח של בנק ישראל קטנו בכ-587 מיליון דולר. מחד, היתרות גדלו ב-1.9 מיליארד דולר כתוצאה מרכישות המט"ח של בנק ישראל עם זאת, רכישות המט''ח נוטרלו כליל כתוצאה מקיטון בפיקדונות מט''ח של הבנקים המסחריים בבנק ישראל בסכום של כ-1.82 מיליארד דולר.

נזכיר כי היום התקיים השלב האחרון בגיבוש קרנות המנוף, במסגרתו התבצע הליך מיון מוקדם של המועמדים לניהול הקרנות.

היום לא התקיים, כמידי יום א', מסחר במט"ח, במסגרת המסחר באופציות על הדולר ניראה כי צפויה להמשך מגמת התחזקות הדולר בשיעור של 0.1% כנגד השקל. כלכלני לידר אמרו בסקירתם כי ההתחזקות עשויה להימשך בטווח הקצר בנוסף העריכו הכלכלנים כי "ב-2009 צפוי גירעון גדול יותר ממה שצופה בנק ישראל - של כ-5.5% ". בסקירה של בנק אגוד ממליצים לנצל את הגלים במחירי הנפט: "בטווח הארוך יגיע ל-60 ד' לחבית - אבל בינתיים יכול לרדת הרבה".

הבורסה בוול סטריט סגרה את השבוע בירידות שערים חדות בטווח שבין 1.8% ל-2.8%. הבורסות האירופאיות ננעלו ביום שישי בירידות של 1%-2%, ובבורסות אסיה נרשמו ירידות בשיעור מירבי של 3%. נזכיר כי ביום ו' פורסמו בוול סטריט נתוני התמ"ג בארה"ב לרבעון הרביעי של 2008 שהיו החלשים ביותר שנרשמו מאז 1982, יחד עם זאת בשוק צפו כי התמ"ג ירד ב-5.5% ובפועל נרשמה ירידה מתונה יותר של 3.8%.

אחד האירועים המשמעותיים בזירה המקומית השבוע הוא כנס הרצליה השנתי שמקיים המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, על "מאזן החוסן והביטחון הלאומי של ישראל - 2009". בכנס יבחנו את מצבה של ישראל על בסיס סקרים ואינדיקטורים בתחום הכלכלי, החברתי והפוליטי-משטרי. הכנס ייערך על רקע סדר היום הלאומי והבינלאומי, הנתונים לתמורות כתוצאה מהמצב הנוכחי באזורנו, המשבר הכלכלי העולמי המחריף, חילופי הממשל בארה"ב והבחירות הכלליות שמתקיימות בשבוע הבא. ביומו האחרון הכנס יקדיש שני מושבים לנושאים כלכליים. במושב הראשון, שיוקדש למשבר העולמי, יישאו דברים נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שר האוצר רוני בר און, פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, וד"ר יעקב שיינין.

הערכות: בנק ישראל יתחיל לרכוש אגרות חוב ממשלתיות ככלי מוניטרי נוסף

"הבנק המרכזי יכול לרכוש נכסים", ציין נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כאשר נשאל בשבוע שעבר אילו אפשרויות עומדות לפני בנק ישראל כאשר תחמושת הריבית תיגמר. פישר סירב לפרט וגם בכירי בנק ישראל לא ששו להתייחס להתבטאות של הנגיד. המטרה של בנק ישראל, אם יחליט לרכוש אג''ח ממשלתיות, תהיה להשפיע על הריבית בטווח הארוך. ראשית כל חשוב לזכור כי פישר אמר בצורה מפורשות כי "אחד זה לא אפס", כאשר נשאל על המשך הפחתות הריבית הבסיסית למשק, המכונה "ריבית לטווח קצר". הריבית על אג''ח ממשלתית מוכרת כ"ריבית לטווח ארוך". רכישה אפשרית, משמעותית ורצופה, של גוף גדול כמו בנק ישראל של אג''ח ממשלתיות ל-10 שנים, צפויה להגדיל משמעותית את הביקוש לאותו מוצר או נכס פיננסי, דבר שיגרום, כמו בכל מוצר אחר, לעליית מחירו. עליית מחיר אג''ח פירושה, ירידה בתשואה שלו, קרי, בריבית שהיא מניבה.

כלכלני לאומי: התאוששות צפויה רק לקראת הרבעון הרביעי של 2009

בסקירה השבועית, כלכלני בנק לאומי מוסיפים להיות פסימיים: "בטווח הקצר תושפע התנהגות השוק המקומי מנתוני מאקרו ומיקרו שהשפעת ההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים. התאוששות צפויה רק לקראת הרבעון הרביעי של 2009". בבנק מזהירים כי רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות עודנה גבוהה. לדבריהם, לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח יוכל למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל התנודתיות הרבה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון או לזה שיצטרך לעשות שימוש בכספו בטווח הקצר.

כלכלני הפועלים: טרם עברנו את נקודות המפנה בשוקי ההון - רב הסיכון על הסיכוי

בסקירה שפרסם בנק הפועלים נאמר כי ריבוי האינדיקטורים השליליים בחודשים האחרונים, לצד הנמכת תחזיות הצמיחה ברבעונים הקרובים, צפויים להמשיך ולהעיב על שוקי המניות בעולם בכלל, ובישראל בפרט. בהפועלים סבורים כי רמת הסיכון בשוק המניות המקומי עודנה גבוהה, וכי במהלך החודשים הקרובים נהיה עדים לתנודתיות גבוהה, המבטאת את הסיכון הזה.

בבנק כותבים כי ישנם מספר גורמי מפתח שעשויים לתמוך בעליות קצרות טווח בשוק המניות המקומי, ביניהם אופטימיות בשוקי ההון המובילים בעולם על רקע הציפיה להתקדמות תוכניות החילוץ של ממשל אובמה, המשך הפחתות ריבית בעולם ותהליכי התייעלות שעוברות מרבית החברות. עם זאת, בבנק מאמינים, כי טרם עברנו את נקודות המפנה בשוקי ההון, וכי רב הסיכון על הסיכוי בתקופה הנוכחית.

מדד המעו"ף ; מדד ת"א-100 ; מדד תל-טק 15 ; מדד הבנקים ; מדד נדל"ן 15 ; מדד מניות היתר 50 ; מדד תל-בונד 20 ; מדד תל-בונד 40 ; מדד תל-בונד 60

מניות בכותרות

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", סלקום זכתה במכרז מהגדולים ביותר בשוק: תספק שירותי סלולר לתעשייה האווירית. בשלב ראשון סלקום תספק 15 אלף מכשירים רק לעובדים. בצירוף המשפחות מדובר במכרז שיכול להכפיל את עצמו. התעשייה האווירית עשויה לערוך מכרז גם על מחירי השיחות בטלפוניה הנייחת וסלקום צפויה להתמודד גם בו.

טבע קיבלה בסוף השבוע את אישור מנהל המזון והתרופות (FDA), ששינה את החלטתו מספטמבר ואישר לה לשווק באופן בלעדי לתקופה של 6 חודשים, את תרופת הריספרדל לטיפול בסכיזופרניה, בעלת המכירות השנתיות של 78 מיליון דולר, וכ-26 מיליארד דולר במונחי המוצר המקורי.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע ירידות השערים החדות שרשמו מניות הדשנים המובילות בוול סטריט - פוטאש, אגריום ומוזאיק.

בתוך כך, נציין את ההודעה של ענקית הכרייה ריו טינטו על כוונתה למכור את פוטנציאל פעילות האשלג בארגנטינה, לחברת הכרייה הברזילאית VALE. לזאת התייחסו אמיר אדר מהראל פיננסים, שאמר כי "כניסתה של VALE לשוק האשלג בו פועלת כי"ל - ממחישה את האטרקטיביות ארוכת הטווח בשוק", ולימור גרובר מפסגות שהעריכה כי "העובדה שריו טינטו מוכרת מכרות אשלג פוטנציאליים לחברת הכרייה הברזילאית השנייה בגודלה בעולם, בסכום כזה בעיצומו של משבר בענף ומשבר אשראי, מצביעה על הציפיות החיוביות שיש לגבי השוק".

אסם הסירה מהמדפים מארזי מנה חמה מוקרמת בטעם עוף זאת בעקבות תלונתה של צרכנית רגישה לחלב החברה פירסמה הודעות לציבור בעיתונים היומיים, אולם נמנעה מלצאת בהודעה מסודרת ורשמית לעיתונות על איסוף המוצרים ועל הבעייתיות בהם.

זכיינית פרוייקט הרכבת הקלה בת"א, קבוצת MTS, שבראשות אפריקה ישראל וסימנס הגרמנית, דיווחה על התקדמות במגעים לסגירה הפיננסית של הפרוייקט. הקבוצה הצליחה לגבש קונסורציום של בנקים זרים, שיעניקו אשראי בסך של כ-930 מיליון אירו למימון הפרויקט.

היקף התביעות בבוררות בין דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, לבין המדינה, בעניין כביש רוחב 431 ממודיעין לראשל"צ הגיע עד כה לסכום של כ-400-500 מיליון שקל. עד כה נדונו בבוררות רק כמחצית (6 מ-12) התביעות שהגישה דניה סיבוס נגד המדינה בבקשה לקבלת פיצוי בגין שינויים שנעשו בסלילת כביש 431. בין השאר, דורשת דניה סיבוס פיצוי בגין העיכוב המחלף המחבר את כביש 431 למודיעין.

לפני שבוע, התייחס יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז' למניית בנק הפועלים - לרבות לתרחיש האפשרי בו יפרסם אזהרת רווח לרבעון החותם של 2008. היום עומד בנק לאומי במוקד. בן זאב מעריך כי "המחצית השנה של לאומי תסתיים ברווח נמוך ואולי אף הפסד".

גם מניות הבנקים דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי מרכזות עניין לאחר שביום המסחר האחרון רשמו ירידות בערכן והובילו את מדד הבנקים לירידה של 1.9%.

איתותים חיוביים לשותפות ברשיונות קידוח הגז הטבעי "מיכל" ו"מתן" - נובל אנרג'י (36%), ישראמקו , שותפות דלק קידוחים , שותפות אבנר ודור-גז (4%): אושרו שני ביצועי קידוחים נוספים ברצף, ב"דלית 1" וב"תמר 2". זאת, מיד עם סיום ביצוע מבחני ההפקה הנוכחיים, בקידוח "תמר 1". הקידוחים נועדו לאמת את כמויות הגז; קידוח "דלית 1" צפוי להימשך חודשיים בעלות כוללת של 50 מיליון דולר. קידוח "תמר 2" ימשך, על פי התכנון, 3 חודשים בעלות כוללת של 75 מיליון דולר.

דלק נדל"ן , הנמנית עם קבוצת דלק , הציעה לרכוש את כלל מניות DGRE, שאינן בשליטתה (15%), במחיר של 50 פני ליש"ט למניה - פרמיה של 13.6% למחיר הסגירה של המניה ביום שישי בבורסה בלונדון, ובכך למחוק אותה מהמסחר בלונדון.

החל מהיום עובדי חברת המלט , חברה בת של אי.די.בי , יעבדו ארבעה ימים בשבוע בלבד. לדברי החברה הדבר נובע מהמצב הכלכלי העולמי, ועל מנת להתאים את רמת ההוצאות לירידה בביקושים.

חברת נכסים ובנין ,זרוע הנדל"ן של דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, ששותפה עם החברה הפרטית של יצחק תשובה, אלעד גרופ, בפרויקט הפלאזה בלאס וגאס ממשיכה להיסחר לאחר הארכת תקופת ההלוואה לפרוייקט, בסך 625 מיליון דולר.

אלווריון תיאלץ לוותר על הכנסות של 2.4 מיליון דולר ברבעון הקרוב בעקבות קריסתה של נורטל, שהובילה לביטול שיתוף הפעולה בין שתי החברות בתחום ה-WiMAX שנחתם רק לפני כחצי שנה.

הסאגה בין הפניקס לבין אקסלנס ומייסדיה, רוני בירם וגיל דויטש, צפויה להימשך. מייסדי אקסלנס שלחו לחברת הפניקס התראה אחרונה, לפני נקיטת הליכים משפטיים, לאחר שזו הודיעה להם על ביטול העסקה לרכישת יתרת אחזקות דויטש ובירם באקסלנס.

[לאתר המעו"ף] [לארביטראז]