הפשרה המסתמנת: ערוץ 10 יעמיד ערבויות בסך 70 מיליון שקל - אחרת ייצא למכרז ב-15 במארס

הערוץ החל בבדיקה מול הבנקים לשם העמדת ערבויות לצורך השבת כ-70 מיליון שקל בגין מחוייבויות התוכן שלו ; כ-300 מעובדי הערוץ הפגינו הבוקר מול בית ציוני אמריקה בת"א, שם נערכה ישיבת הרשות השנייה

ערוץ 10 החל בביצוע בדיקה מול הבנקים לשם העמדת ערבויות בנקאיות לצורך השבת כ-70 מיליון שקל, בגין מחויבויות התוכן של הערוץ על שנים קודמות - כך נודע ל"גלובס". מדובר בערבויות בנקאיות של הערוץ עצמו, ולא של בעלי המניות. אם הערוץ לא יצליח בתהליך הצבת הערבויות הבנקאיות, הוא צפוי להודיע כי יעמיד ערבות והתחייבות של בעלי המניות בערוץ: יוסי מימן, רון לאודר וארנון מילצ'ן, על כך שהערוץ יעמוד בכל המחויבויות.

מכתב בגין ביצוע הבדיקה של ערוץ 10 לשם הצבת ערבויות הועבר הבוקר (ב') למועצת הרשות השנייה, שדנה בו היום. במהלך הישיבה התבטאו חברי המועצה בעניין המשבר מול ערוץ 10, וציינו כי אין כוונה לוותר על המחויבויות ונושא פרסום המכרז החדש לא יורד מן הפרק; אולם בכוונתם למצות את ההליך הנוכחי מול ערוץ 10, ולאפשר לו את הבאת המחויבויות באמצעות ערבויות.

עתה עומדת מועצת הרשות השנייה לפנות לשר התקשורת, אריאל אטיאס, בבקשה כי יפנה לוועדת הכלכלה של הכנסת ויציג בפניה את התקנות החדשות. משמעותן של תקנות אלה היא למעשה דחייה מחדש של מועד הדיון הסופי באשר לעתידו של ערוץ 10. על-פי הערכות, השר צפוי לבקש מועדת הכלכלה דחייה עד ל-15 במארס. בנוסף, תבקש מועצת הרשות השנייה כי כבר עתה יעמיד ערוץ 10 נתח נוסף מחובות העבר לשוק היצירה.

היום בשעות הבוקר, קיימו כ-300 מעובדי ערוץ 10 הפגנה מול בית ציוני אמריקה בתל-אביב, שם התכנסה מועצת הרשות השנייה. בתום ההפגנה נפגשו כ-10 מנציגי הערוץ עם חברי המועצה. במפגש הבהירה יו"ר המועצה, נורית דאבוש, כי יש למועצה מחויבות שערוץ 10 ימשיך לשדר, אך במקביל מחויבת המועצה לעמוד גם במסגרת החוק.

על אף שהמועצה אמורה הייתה לכנס היום את ועדת המכרזים שתהיה אחראית לפרסום מכרז חדש כפי שנקבע בועדת הכלכלה, הדבר לא קרה. מהלך כזה, עשוי היה להוריד סופית את השאלטר על הערוץ.

המשמעות של העמדת הערבויות היא שלמעשה אם ערוץ 10 יוציא רק חלק מהסכום בגין המחויבויות, הסכום הנותר יחולט ויועבר לידי התעשייה. אטיאס הסכים לבצע הפרדה בין מחויבויות העבר של הערוץ בתחום התוכן לבין המחויבויות לרשות השנייה, כסף שיוחזר במועד מאוחר יותר, על-פי סיכום שיקבע בין הערוץ לבין הרשות.

בעניין זה יש לזכור כי ח"כ גלעד ארדן, שקבע כי יש לצאת במכרז חדש על ערוץ 10 באופן מיידי, היה זה שכבר הציע לפני חודשים רבים את האפשרות לפיה הערוץ יפקיד ערבויות כנגד חובות העבר שלו בתחום התוכן.

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "ערוץ 10 מברך על התערבות שר התקשורת ועל החלטת הרשות השנייה לגבש הסדר כולל שיביא פיתרון אמיתי לענף הטלוויזיה המסחרית בישראל. משרדי התקשורת מכירים בצורך לשינוי מהותי של הרגולציה הנוכחית והתאמתה למציאות הכלכלית, באופן שיאפשר לערוצי הטלוויזיה המסחרית להגיע לאיזון כלכלי.

"במסגרת ההסדר הכולל שהצדדים פועלים לגיבושו, ישראל 10 התחייבה לפנות לבנקים על מנת לקבל ערבויות להבטחת השלמתן של מחוייבויות התוכן. במקרה שלא תושג הסכמת הבנק להעמדת הערבויות כאמור, יגבו בעלי המניות של ישראל 10 את התחייבות החברה להשלמת המחוייבויות האמורות בהתחייבויות בכתב מטעמם. האמור לעיל יהווה מרכיב בהסדר הכולל".