למרות המבצעים: מכירות רשתות האופנה בקניונים ירדו בינואר ב-13.4%

מנתוני מערכת ריס ניתן להסיק כי הירידה במכר האופנה בינואר היא תוצאה של ההאטה הכללית במשק, היעלמותו של החורף ומבצע "עופרת יצוקה"

חודש ינואר לא הביא עמו בשורה לאופנה ומכירות רשתות האופנה בחנויות זהות רשמו ירידה של 13.4%. כך עולה מנתוני מערכת ריס הכוללים נתוני אמת של מכירות האופנה ב-1,000 נקודות מכירה בארץ.

האזורים שהיו תחת אש במבצע "עופרת יצוקה" (אשדוד, אשקלון ובאר-שבע) סבלו מירידה חדה של 25% במכירות האופנה בחנויות זהות. גם הירידה במכירות ביתר חלקי הארץ, בנטרול נתוני הדרום, הייתה נמוכה מעט יותר מהממוצע הכללי ועמדה על 12%.

הקונים מחושבים

"השוק מאוד מאוד קשה. הקונים מאוד מחושבים וזה לא היה בעבר. אתה מרגיש שגם קונים שמצבם הכלכלי טוב, והם גם אומרים זאת בפה מלא בחנויות, מרשים לעצמם פחות ונכנסים למשמעת עצמית", אומר ל"גלובס" בעלי אחת מרשתות האופנה הגדולות.

לדבריו, הירידה במכירות בחנויות זהות אינה משקפת את התמונה כולה.

"לירידה הזאת נלווית עלייה בשכר הדירה כתוצאה מעליית המדד, התייקרות של שכר העבודה ברמת מנהלים שעמדה בין 2006 ל-2008 על 30% וזה כולל גם מנהלי חנויות והתייקרות בשכר העובדים הזוטרים. בנוסף, במקומות שנפתחו חוזים ב-2008, אין אף חוזה שנחתם בריטייל ללא תוספת של 10% למחיר. למרות זאת, יש אטימות מוחלטת מצד הקניונים שלדעתי תחזור אליהם כבומרנג. בקניונים לא מצליחים להבין על מה המהומה ולמה כולם רצים אליהם ומבקשים הנחות בשכר הדירה", הוא אומר.

למעשה, הירידה במכר האופנה בינואר היא תוצאה של ההאטה הכללית במשק, היעלמותו של החורף ומבצע "עופרת יצוקה". עוד ראוי לציין, כי רשתות החילו בינואר השנה מבצעי מכירות עמוקים יותר בהשוואה למבצעים שחלו בשנה שעברה.

קניון רמת-אביב מוביל בדצמבר את הירידה בפדיון האופנה, וזאת למרות שהקניון שוכן במרכז האוכלוסייה החזקה של מדינת ישראל. פדיון חנויות האופנה בקניון המחוברות למערכת ריס, צנחו ב-25%.

ירידה תלולה רושמים גם קניון חיפה (22%-), דיזנגוף סנטר (20%-), קניון גבעתיים (19%-), קניון עזריאלי (17%-), קניון אבנת (14%-), קניון מלחה (11%-) וקניון איילון (10%-). ירידה נמוכה יחסית במכירות נרשמה בקניון חולון (6.7%-) ובביל"ו סנטר (מינוס 1.9%-).

עלייה בבת-ים

הקניונים שרשמו את הביצועים הטובים ביותר בדצמבר הם קניון בת-ים שרשם עלייה של 8% במכירות, וקניון הזהב שרשם עלייה של 6%.

עם זאת, יצויין כי העלייה בפדיון חנויות קניון הזהב נבעה כנראה מימי המכירה המיוחדים שנערכו בקניון בימים 12-15 לינואר אשר בהם עמדה רמת המכירות על 145 שקל ליום, כמעט כפול מהפדיון היומי הממוצע בקניון.

בנטרול ימי המכירה, רשמו מכירות חברי מערכת ריס בקניון ירידה של כ-6%, מרמה של 75 שקל למ"ר בינואר 2008 לרמה של 70 שקל בלבד בינואר 2009.