כלל פיננסים צופה פגיעה בתוצאות בז"ן ופז בשל הפסדי מלאי

"הפסדי המלאי נגרמים על המלאי הלא-מוגן, אם כי בנוסף עלולים להיווצר הפסדי מלאי על המלאי המוגן"

"הפסדי מלאי גבוהים במיוחד צפויים לפגוע בצורה מהותית בתוצאות הרבעון הרביעי ושנת 2008 כולה", כך מעריכים היום בכלל פיננסים בטוחה, בהתייחסות לחברות פז נפט ובז"ן . "הפסדי המלאי נגרמים על המלאי הלא-מוגן, אם כי בנוסף עלולים להיווצר הפסדי מלאי על המלאי המוגן, כתוצאה מירידת ערך", מוסיפים האנליסטים יובל בן-זאב וגל רייטר.

בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2008, רשמה חברת בז"ן רווח מזערי של 73.5 מיליון דולר, על נסות של 6.9 מיליארד דולר. לפי כלל פיננסים, השפעת ירידת מחירי הנפט על החברה היא מהותית, ובמועד פרסום הדו"ח הקודם, בסוף חודש נובמבר, כתבה החברה כי נגרמו לה הפסדי מלאי בסך של 106 מיליון דולר מפעילות הזיקוק, לא כולל כרמל אולפינים, שם נרשם הפסד נוסף של 16 מיליון דולר. מאז פרסום הדו"ח עוד ירדו מחירי הנפט, כך שהפסד המלאי צפוי להיות גבוה יותר.

המגזרים שיחפו על פז

בנוגע לפז, בכלל פיננסים צופים כי גם היא צפויה להיפגע, אם כי כמות המלאי הלא מוגן של החברה קטנה בצורה משמעותית מאשר אצל בז"ן. עם זאת, לפז יש שני מגזרים שצפויים להרוויח, מגזר הקמעונאות והמסחר והמגזר התעשייתי, שצפוי לחפות על הפסדי המלאי.

על אף שמניית בז"ן ספגה ירידה חדה בערכה בשנת 2008, בכלל פיננסים מעריכים כי החברה מתומחרת בפרמיה לא מוצדקת, ביחס לחברות מתחרות בענף באירופה, ומעדיפים שם את פז, בגלל פיזור הסיכון. עם זאת, על שתי החברות ההמלצה נשארת דומה - "תשואת שוק".