גידי בר-זכאי: "דיני המס התפתחו למימדים מפלצתיים, צריך לפשט אותם"

בר-זכאי, סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המסים, מצטרף למקהלת מבקרי מערכת המס ומצהיר על מהפך קונספטואלי ברשות: "היינו מדינה של 50% מס. היום אנחנו במקום אחר; המשקיעים הזרים הם שם המשחק"

"דיני המס מורכבים ומסובכים, וצריך להיות ממש מנוסה ומעודכן כדי להבין אותם. די מזמן הגענו ברשות המסים למסקנה שהמורכבות של דיני המס מוגזמת וקיצונית. דיני המס שלנו התפתחו עם השנים לסדר גודל של מפלצת. הם מסובכים, מורכבים, וצריך להשקיע שעות כדי להבין אותם, וגם אז לא בטוח שבאמת הבנת. אני מסכים עם הביקורת שדיני המס יותר מדי מורכבים".

את הדברים האלה אומר גידי בר-זכאי (43), הסמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המסים ושותף בכיר, לצד מנהל הרשות יהודה נסרדישי, לקביעת מדיניות המיסוי במקרקעין, במיסוי הבינלאומי, במס הכנסה ובמע"מ.

בר-זכאי הוא גם בין החשודים בפרשת השחיתות ברשות המסים (יחד עם ג'קי מצא, שולה זקן, קובי בן-גור, יורם קראשי, יגאל סער ויוסי שטיינמיץ), אך הוא אינו מעוניין לעסוק בכך בתקשורת. את מאבקו האישי, הוא אומר, ינהל מול הגורמים המתאימים ובאמצעות עורך דינו. "אני לא מתראיין על כך. זה נושא שאני צריך לטפל בו במסגרת המתאימה, והעיתון אינו המסגרת הזו".

על רשות המסים הוא כן מוכן לדבר. אחרי 17 שנה ברשות, הוא מרשה לעצמו לנתץ מוסכמות ופרות קדושות ולהכריז על מהפכים קונספטואליים ברשות. "השאיפה שלנו היא להפוך את דיני המס ליותר נגישים. זה ה'אני מאמין' שלנו היום. אנחנו יכולים להשפיע על כל הפעילות הכלכלית במשק, לא רק על גביית המסים. עם מכשיר המס נוכל לגרום לפריחה, להביא משקיעים מבחוץ, לעשות דברים מדהימים. תוך זמן קצר, כשישאלו כל אזרח 'מה רשות המסים עושה?' - הוא יענה: היא לא רק גובה מסים, היא מעודדת את הפעילות הכלכלית במשק".

* למה לא הכרזתם הכרזות כאלה קודם?

"תפיסת העולם בעבר היתה שונה. היינו במדינה של 50% מס, ומטרות אחרות עמדו בפני הרשות. היום אנחנו במקום אחר. אנחנו נמצאים ב-25% מס, למדנו מהעבר ואנחנו כבר לא רוצים ולא צריכים להיות במקום שכולם מחפשים לברוח ממנו בגלל המס. כשמורידים מסים מגדילים את הפעילות, וזה מושך לפה עוד משקיעים, ואז גם גובים יותר מסים. פעם אנשים האמינו אחרת. הצוות שנמצא היום ברשות המסים זה צוות שחושב שצריך לפשט את חוקי המס ושהמשקיעים הזרים הם שם המשחק".

* דווקא בנושא עידוד הזרים להשקיע בישראל, רשות המסים חוטפת המון ביקורת. יש טענה שאתם חוסמים אותם ולא מפתים אותם להגיע לארץ כפי שעושות מדינות אחרות.

"קודם כול, יש לנו תוכניות מסים מצוינות, כמעט ללא מתחרים בעולם. במקרים מסוימים אנחנו נותנים שיעור מס אפס ובאחרים נותנים הטבות. המחוקק הישראלי הוכיח שהוא מוכן להיטיב עם המשקיעים הזרים. מדי שנה יש 17 מיליארד דולר השקעות זרות בישראל. אנחנו מאוד אטרקטיביים. אבל ה-17 יכולים לעלות ל-40 מיליארד. הבעיה היא שכשהדין כל-כך מסובך, המשקיעים הזרים הולכים לאיבוד. לא צריכים לשנות את ההטבות, כמו שאנחנו צריכים לפשט את הדין".

* תקופת המשבר מהווה מבחן ל'אני מאמין' שלכם.

"עם הצלחה לא מתווכחים. תראו מה קורה מסביב. ישראל נפתחה לעולם מבחינה כלכלית באופן מדהים. היום הגענו למשבר, למרות התחזית הרעה של בנק ישראל, במצב מצוין. מדיניות המס שלנו בשנים האחרונות היתה נפלאה. החוזק שלנו בא מזה שנפתחנו לעולם והפכנו להיות אטרקטיביים. אני קושר את זה ישירות לזה שהורדנו את שיעורי המס והורדנו חסמים. חד-משמעית.

"הפיתוי הכי גדול והכי שטחי שצץ עם פרוץ המשבר היה לומר 'בום טראח, צריך להעלות מסים' - ולהתנפל. היו כאלה שקראו לנו לעשות זאת, אבל אנחנו התעקשנו. נסרדישי גילה אומץ יוצא דופן ואמר 'הבטחנו - נקיים'".

[הראיון המלא מתפרסם היום (ג') ב"גלובס הערב" במהדורה המודפסת]