צוואר מרפים באהבה

חברת Headway מציעה פיזיותרפיסט אוטומטי

הפנטזיה של ד"ר ירון ריבר למוצר האידיאלי לטיפול בכאבי ראש ומיגרנות הייתה כזו: אדם שוכב על מצע של כריות קטנות, ובהדרגה מתמלאות אלה במים בתנודות המזכירות גלים. אחר-כך, הכרית מתרוקנת. תנועות המים לתוך הכרית והחוצה ממנה מרפה את שרירי הצוואר. נשמע כמו הלהיט הבא בתחום טיפולי הספא, לא?

בסופו של דבר בחר הצוות של חברת Headway לוותר, לפחות בשלב הראשון, על הרעיון הרומנטי של המים והגלים לטובת מוצר ארצי יותר עשוי צירים ומנועים, לפחות בתור התחלה. זאת, כדי להגיע למוצר בעל אפקט אמיתי ומשמעותי של הקלה על כאבי ראש, הניתן להוכחה בניסויים קליניים.

המוצר של חברת הדווי מנסה לדמות באופן אוטומטי את עבודתו של הפיזיותרפיסט בבואו לטפל בכאבי ראש כרוניים. פיזיותרפיה היא אחד האמצעים האפקטיביים להקלה על כאבי ראש שמקורם בשרירי צוואר תפוסים ושאינם מגיבים לתרופות.

3% מהאוכלוסייה סובלים מכאבים שמקורם במתח בשרירים. פיזיותרפיה עוזרת במיוחד למי שנכנס ל"מעגל של כאב". את החברה ייסדו ריבר ותמיר לויטל. "אנשים עם כאבים כרוניים מפסיקים עם הזמן לזוז ונהיים יותר מכווצים בתוך עצמם, מתוך החשש כי כל תנועה תכאיב להם", אומר לויטל. "כך, גם מי שהכאב שלו אינו ממקור של מתח בשרירים, מתכווץ באזור הצוואר, הכיווץ גורם עוד כאב וכך נוצרת עוד התכווצות".

כדי לטפל בבעיה, הפיזיותרפיסט מחזיק בראש ומניע אותו בעדינות מעלה ומטה, מצד לצד ובמעגלים באופן שמרפה את השרירים. מבחינת המטפל, העבודה הזו נחשבת לאינטנסיבית, עבודה פיזית של ממש, שכן הראש הוא איבר כבד וצריך להזיז אותו מאוד בעדינות.

המוצר של הדווי מתלבש על הקצה של מיטת טיפולים והמטופל מניח עליו את הראש. הפיזיותרפיסט מתאים את מיקום הראש בתוך הכרית ובונה למטופל פרוטוקול של תנועה. מערכת רובוטית מדויקת מניעה את הראש של המטופל. "יש כאן אתגר טכנולוגי אמיתי", אומר איציק רודן, יו"ר החברה. "הצוואר מורכב משבע חוליות ומגוון של מפרקים. המכשיר חייב להציע מגוון של תנועות".

הקליניקות תחילה

הדווי הוקמה ב-2006 בחממת משגב. ריבר הוא מנהל מעבדת הכאב בבית חולים בני ציון בחיפה. לויטל, המשמש כמנכ"ל החברה, הוא חוקר בתחום הפיזיולוגיה והביוכימיה מאוניברסיטת מקגיל בקנדה. רודן ניהל את המשרד האירופי של חברת Card Guard ואת הפיתוח העסקי והפעילות הישראלית של Intercure. הוא הגיע לחברה דרך ועדה של מכון הייצוא, המייעצת של תחום מדעי החיים, בה הוא משמש כחבר. "סטיב רודס, מנכ"ל החממה, ביקש המלצה למנכ"ל ממנהל התחום, דודו פירסט, וכך חברנו להקמת החברה". הדווי כבר ביצעה ניסוי קליני ראשון, בו הראתה ירידה משמעותית במתח השרירים.

*איך להערכתכם יגיבו הפיזיותרפיסטים להגעתו של המכשיר?

לויטל: "העבודה עם ראש המטופל היא אינטנסיבית ברמה הפיזית. אם הפיזיותרפיסט משתמש במכשיר הזה, הוא יכול להפעיל אותו ולגשת בינתיים לטפל באנשים אחרים או בחלקים האחרים בגוף של אותו מטופל. הוא כבר לא חייב להיות שרירן. מעבר לכך, ישנן תנועות שהפיזיותרפיסט יודע שהוא אינו יכול לבצע במדויק כמו המכונה".

המחיר של המכשיר לפיזיותרפיסט הוא 15 אלף דולר והוא מתאים ל-800 שעות טיפול. "לטיפול פיזיותרפי בכאבי ראש יש שיפוי ביטוחי, כך שניתן להחזיר את ההשקעה תוך שנה", אומר לויטל. "עוד יתרון של המוצר הוא התיעוד של הפעילות שנעשתה על המטופל ומידת השיפור לאורך זמן".

לפעמים אנשים הולכים לטיפול בין היתר בשביל המגע האישי. המכשיר הזה חוסך את המגע, אך לא את הצורך להגיע לקליניקה. "המטפל יכול בינתיים לתת מגע באזור אחר בגוף. מעבר לכך, אנחנו בוחנים את האפשרות להציע למטופלים משקפיים של מציאות מדומה, כלומר שעל המשקף מוקרן סרט מרגיע המלווה את הטיפול והופך אותו לחוויה עוד יותר מרגיעה", אומר לויטל.

בשוק קיימים מכשירים אחרים להרפיית שרירים באמצעות אוטומציה של תנועות מעולם הפיזיותרפיה, אך לא בטיפול בשרירי הצוואר לצורך הקלה על כאבי ראש. לדברי לויטל, "יש מכשירים שעושים מסאז' ומבצעים לחיצות מסוגים שונים, אבל רק חברות מעטות מציעות מכשירים שיוצרים תנועה". בין הפעילות בתחום זה מזכיר לויטל את חברת Backlife הישראלית, שפיתחה מכשיר שיוצר תנועה מחזורית באזור הגב התחתון. "היא בחרה במכירה ישירות לצרכן ובמשך תקופה מסוימת הצליחה מאוד בישראל ובאנגליה, אבל יש בעיה בשיווק בשיטה הזו, כי קשה למכור בבתי מרקחת מוצר שעולה כמה מאות דולרים והוא בגודל של כיסא. לכן אנחנו בחרנו להתחיל משוק הקליניקות, שהוא שוק של כמה מאות מיליוני דולרים", אומר לויטל.

כאשר ילמדו המטופלים את ערכו של המכשיר, יוכל להיפתח השוק הקוסם באמת, הוא השוק הביתי. לדברי לויטל, "כדי לפרוץ לשוק הביתי אנחנו זקוקים כמובן למוצר פשוט וזול יותר, מוגבל בפונקציות כדי להוזילו וכדי שלא יתפוס את השוק של הפיזיותרפיסט. אנחנו מכוונים לתמחור של כ-900 דולר לכזה מכשיר. הוא יעוצב בתור כרית שניתן לשים על הספה או על המיטה".

כיוון שמדובר במוצר אשר מניע את הצוואר, דרוש אישור של הרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA, אותו מקווה החברה לקבל במהלך השנה הקרובה, וכן אישור CE לשיווק המוצר באירופה. החברה מעריכה כי תוכל להשיק את המוצר ב-2010, כשהמוצר הביתי יגיע שנתיים או שלוש מאוחר יותר.