דני יתום: "ללא הסכם שלום בין ישראל לבין סוריה לא יהיה מזרח תיכון יציב ושקט, אלא מזה"ת שימשיך לדמם"

אמר בכנס הרצליה בדיון על האופציה הסורית: "הרבה נורמליזציה בהתחלה ומעט נסיגה בשלב זה", "גם ביבי נתניהו הסכים לרדת מרמת הגולן. הסורים הסכימו לנורמליזציה, לתחנת התרעה אמריקנית-צרפתית, לחזרה לקו הגבול הבינלאומי ולא קו המים"

"ללא הסכם שלום בין ישראל לבין סוריה לא יהיה מזרח תיכון יציב ושקט, אלא מזה"ת שימשיך לדמם. אינני אומר שניתן להגיע להסכם זה - אלא שחייבים לקיים דיאלוג עם הסורים ועם הפלסטינים, כיוון שהערוצים קשורים זה בזה", אמר דני יתום, לשעבר ראש המוסד.

"הזמן פועל לרעת ישראל. אין מקום למדיניות של גרירת רגליים, של 'בואו נרוויח זמן'", אמר בדיון שעסק באופציה הסורית וחלופות אזוריות במסגרת כנס הרצליה במרכז הבינתחומי. "הולכת ותופסת לה החזקה של מדינה דו-לאומית - אחת לשתי עמים. ויש לא מעט הטוענים כי ככל שימשך הסכסוך, הסיכוי לפיתרון של שתי מדינות לשני עמים הולך ופחות". יתום אמר את הדברים במסגרת דיון שעסוק באופציה הסורית ובחלופות אזוריות במסגרת כנס הרצליה במרכז הבינתחומי.

"אני חושב שאנחנו צריכים לאמץ את היוזמה הערבית עליה חתומים 55 נציגי מדינות כמעטפת וכמטריה. בתוך זאת, את הסיבות שמקדמים ראוי לקדם דווקא במסלול הסורי - הבעיה עם הסורים היא בעית גבול ובעית מים, כלומר יותר פתירה, מבעית ירושלים או בעית הפליטים, למשל", הוסיף.

לדבריו, "הרבה נורמליזציה בהתחלה ומעט נסיגה בשלב זה", הגדיר יתום את הדרוש מההסדר עם הסורים בשלבו ההתחלתי. "גם ביבי נתניהו הסכים לרדת מרמת הגולן. הסורים הסכימו לנורמליזציה, לחתנת התרעה אמריקנית-צרפתית, לחזרה לקו הגבול הבינלאומי ולא קו המים". יתום סיכם: "טוב יעשה עם ראש הממשלה שייבחר או תיבחר אם יבוא לארה"ב עם יוזמה משלו על בסיס הפרמטרים שהגדרתי".

ד"ר ישראל אלעד-אלטמן, מהמכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, אמר שדני יתום "טועה ומטעה": "אני שרטטתי את המפה היחידה של הגולן עבור ביבי, והוא לא התחייב על ירידה מהגולן".

"הפיתוי להציג את הכל כשלילי הוא די גדול", עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון. לדבריו, סוריה שמרה על הגבול השקט ביותר מאז 1967, ולא ניתן לזקוף את כל הקרדיט לצה"ל.

"האם במלחמה הבאה, אם יתקפו אותנו בנשק סורי, לא נגיב?", תהה גלעד. "אני סבור כי האיום האיראני על ישראל הוא היחיד הקיומי", הוסיף בהתייחסו לזירת האיום ממדינה זו. "זה כבר לא איום של טרור אלא גם איום רקטי". לדבריו, "אם נגיע לעימות עם הסורים, משטרו של אסד עלול לקרוס ועלול לקום משטר סוני תקיף יותר".

כל אלו מביאים את ראש האגף המדיני-בטחוני לגרוס כי חייבים להגיע למו"מ עם הסורים, בהתאמות כאלו ואחרים. "אנו עלולים להגיע אחרת לעימות, ולכן עלינו למצות את כל הדרכים להגיע לשלום עם הסורים". גם הוא העריך כי האפשרות להגיע עם שכנינו מצפון לשלום קלה יותר מזו עם הפלסטינים. "קשה לי לראות את החיזבאללה ללא התמיכה הסורית".

"סוריה היא איום הרבה יותר גדלו במימד של תמיכה בארגוני טרור והליכה בעצמה לאופציה גרעינית. שלום איתה יכול להחליש את האויבים על ישראל שאנחנו מתקשים להתמודד עימם. והיה ויכשל סיכוי זה, אני צופה בסבירות גבוהה כי ממילא אנחנו במסלול של התנגשות".