לסקר ממשיך לקצץ: הורה באופן חד-צדדי להקפיא השתלמויות בבתי-מלון ב-2009 - בהיקף עשרות מיליוני שקלים

מדובר בהשתלמות של 4-5 ימים לה זכאים העובדים אחת לשנה בבתי-מלון ברחבי הארץ בדירוג של 4 כוכבים

פחות מחודש אחרי הפסקת העיצומים, הרוחות בחברת החשמל שוב סוערות. ל"גלובס" נודע, כי מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר הורה להקפיא את כל ההשתלמויות של אגף משאבי אנוש לעובדי החברה המתוכננות בבתי מלון בשנת 2009. ההנחיה כבר הועברה אמש על ידי מנהל אגף משאבי אנוש אבי ענתבי למנהלי האגפים. ההיקף הכספי של ההשתלמויות נאמד בעשרות מיליוני שקלים.

מדובר בהשתלמות של 4-5 ימים לה זכאים העובדים אחת לשנה בבתי מלון ברחבי הארץ בדירוג של 4 כוכבים (חצי פנסיון). ההשתלמות היא לא השלמת מקצועית אלא חלק מההטבות להם זכאים העובדים מזה שנים ארוכות.

לפי ההערכות, ההחלטה של לסקר להמשיך בקיצוצים התקבלה על רקע הירידה הצפוייה ברווחיות בשנה הבאה. צעדי התייעלות נוספים הנבחנים על ידי ההנהלה שטרם אושרו כוללים קיצוץ בשי הניתן לעובדים בפסח ובראש השנה וכן הקטנת השתתפות החברה במענק שמקבלים עובדים שמועסקים יותר מ-17 שנה בחברה מ-3000 לכ-1700 שקל.

על רקע ההנחיה להקפיא את ההשתלמויות המזכירות הארצית של אירגון העובדים, בראשות היו"ר דוד (מיקו צרפתי) מתכנסת היום לדיון מיוחד בנושא, כאשר חלק מחברי המזכירות כבר קוראים לחדש את העיצומים כנגד תוכנית ההתייעלות "מצפן". גורמים בכירים בוועד טוענים כי מדובר בניסיון של לסקר ללחוץ על העובדים במו"מ על יישום תוכנית ההתייעלות. לדבריהם, "מדובר בהטבות המעוגנות מזה עשרות שנים בהסכם הקיבוצי של עובדי חברת החשמל ולא ברור לנו מדוע המנכ"ל שוב מבקש לפעול באופן חד צדדי. גם אם יבוטלו ההשתלמויות זה לא מה שיעזור לחלץ את חברת החשמל מהבעיות הפיננסיות שלהן אחראית קודם כל הנהלת החברה".

יצוין כי לפני שלושה שבועות בלבד התחדש המו"מ בין הנהלת החברה לוועד בנוגע ליישום תוכנית ההתייעלות מצפן הכוללת קיצוץ של 15% בכוח האדם הקבוע בחברה ופיטורים של כ-500 עובדים בשנה. לסקר ציין בעבר בהתייחסו לקיצוצים הצפויים כי "אין כוונה לפגוע בלחם ובחמאה של העובדים, אלא בדובדבן ובקצפת בלבד".

יו"ר הוועד הצפוני בחברת החשמל יעקב דוידה אישר בתגובה לפניית "גלובס" כי המזכירות אכן צפוייה לדון היום בנושא. דוידה ציין כי "המנכ"ל מחפש מלחמה ולא הידברות וההוכחה היא בפעולות החד צדדיות שהוא עושה חדשות לבקרים. ההחלטה לבטל את ההשתלמויות תפגע קודם כל בבתי המלון בארץ. אנחנו מקיימים השתלמויות אך ורק בארץ ולא בחו"ל כמו שנוהגות חברות אחרות ולא ברור לנו מדוע התקבל ה ההחלטה בנושא". בניגוד לשמועות שרווחו בחברת החשמל דוידה ציין, כי יו"ר הוועד מיקו צרפתי או מישהו מראשי הוועדים לא נתנו את הסכמתם לקיצוץ, "למיטב ידיעתי יו"ר הוועד לא נתן כל הסכמה בנושא. לצערי כל תשובה שנותנים לו (ללסקר) שהנושא ייבדק הוא מקבל כאילו מדובר בעניין מוגמר. זו בפרוש החלטה חד צדדית. אם אכן היתה הסכמה של גורם כלשהו בוועד אני מניח שנשמע את זה היום".

בהתייחסו למו"מ על תוכנית מצפן הדגיש דוידה כי הוועד לא יקבל שום החלטה חד צדדית של ההנהלה, ואין בכוונתו לנהל מו"מ במקביל על השינוי המבני, "ארגון העובדים יצטרך לקבל החלטות קשות. המנכ"ל מנסה כל הזמן לחמם את הגיזרה. אם באמת זה מה שהוא רוצה הוא יקבל מלחמה שערה".