יום תנודתי בת"א ננעל בעליות: המעו"ף הוסיף 0.6% ומדד הנדל"ן 0.4%; מניית החברה לישראל זינקה השבוע ב-39%

מדד הבנקים ירד ב-0.9% והוסיף 3% בסיכום שבועי ; מניית הפועלים איבדה 1.1% ; מניית דיסקונט נחלשה ב-1.5% ; סרגון צנחה ב-7.1% ; טבע נחלשה ב-0.75% ; דניה סיבוס זינקה ב-15.5%; אזורים ב-36%; חבס ב-12.1% ופרשקובסקי ב-27.6%

יום מסחר תנודתי בבורסה בת"א ננעל בעליות שערים, כשלמעט מדד הבנקים, כל המדדים המובילים באחד-העם רשמו עלייה בערכם. בין מניות המעו"ף, בלטה בעלייה מניית החברה לישראל, ובכיוון השני משכה מניית גזית גלוב ומניית בנק דיסקונט. נציין כי מניות חברות הנדל"ן בלטו לחיוב במסחר היום, על רקע הצפי בשוק להשקעה ממשלתית נרחבת בתשתיות, בכדי לסייע למשק הישראלי להיחלץ מהמשבר.

ברקע למסחר בת"א, היתה הנעילה השלילית בבורסות אסיה, המגמה המעורבת בבורסות באירופה, והפתיחה השלילית בוול סטריט.

לדברי ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר, גביית המיסים בחודש ינואר ירדה בכ-16% והסתכמה ב-14.3 מיליארד שקל. הדבר צפוי לגרור גידול בגרעון, שעשוי לגדול לכשעצמו בשל הוצאות הלחימה בעזה. "יש לנו מספר מטרות" הוסיף אריאב. "האחת, זה למזער את הנזקים של השפעת המשבר העולמי עלינו. הדבר השני הוא להתייצב - כך שנוכל להגיע לצמיחה מואצת בשלב שבו נצא מהמשבר. יש אי ודאות מאוד גדולה מתי נוכל להגיע לאותו שלב".

מנכ"ל ישיר בית השקעות, גיורא סרצ'נסקי, אמר בהקשר של ההכנסות ממסים, כי "הפן המכוער של המשבר הכלכלי החל להכות במשק הישראלי בעוצמה. לישראל צפויה שנה קשה במיוחד, והאבטלה צפויה לגידול משמעותי". "פעולות הממשלה עד כה נעשות באיחור ובמינון לא מספיק והתוצאה תהיה קשה אף יותר. עד כה הגוף היחיד שפועל בעוצמה הראויה הוא בנק ישראל והנגיד, סטנלי פישר, כאשר הכלים שעומדים לרשותו הולכים ומתמעטים".

----

משרד האוצר ישקול שינויים בתוכנית הערבויות הממשלתית לסיוע בגיוס הון הבנקים שיפשטו את הליך מתן הערבות. כך סוכם בפגישה שנערכה אתמול בין הנהלת אגוד הבנקים לשר האוצר, רוני בר-און, וראשי משרדו. תוכנית הערבויות פורסמה לפני שבועיים וזכתה לביקורת חריפה מצד בנקאים. הפגישה נערכה לבקשת משרד האוצר, לטענתו, כחלק מהתייעצויות תקופתיות עם גורמים במשק. "אני לא מתכוון להשתמש במושג מחנק אשראי, כי יש עלייה באשראי במשק. ברור לי שהבעיה נמצאת בתחום האשראי החוץ-בנקאי וכי המערכת הבנקאית אינה יכולה לשאת לבד בעול", אמר בר-און בפגישה.

מדד המעו"ף עלה ב-0.6%, מדד ת"א-100 הוסיף 0.8%, מדד תל-טק 15 עלה ב-0.2%, מדד הבנקים איבד 0.9%, מדד נדל"ן 15 הוסיף 0.4%, מדד מניות היתר 50 התחזק ב-3.4%, מדד תל-בונד 20 ירד ב-0.3%, מדד תל-בונד 40 איבד 0.2%, מדד תל-בונד 60 נסוג ב-0.2%

בסיכום שבועי מדד המעו"ף עלה ב-1.8%, ת"א-100 הוסיף 2.6%, התל-טק ירד ב-2.3%, מדד הבנקים עלה ב-3% ומדד הנדל"ן התחזק ב-3.8%.

מניות בכותרות

התקדמות לתרופת הקופקסון של טבע : התרופה אושרה לטיפול בחולים לאחר אירוע קליני ראשון ב-24 מדינות אירופאיות. הסוכנות הרגולטורית לתרופות ולמוצרי בריאות (MHRA) אישרה התוויה מורחבת עבור הקופקסון, אשר תכלול טיפול בחולים הלוקים בתסמונת קלינית מבודדת העשויה להעיד על טרשת נפוצה. בקשה דומה נמצאת כעת בבדיקתה של רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA).

החברה לישראל , החברה האם של כי"ל , נסחרו על רקע ההודעה של מאירסק, חברת הספנות הגדולה בעולם, על העלאת מחיר ההובלה במכולות בקו אירופה-אסיה. בבית ההשקעות פסגות התייחסו להודעה זו בהקשר של חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל. נועם פינקו מעריך כי מחירי ההובלה הימית במכולות הגיעו לתחתית בחלק מקווי התובלה.

בנק הפועלים לא יוכל לחלק דיבידנד עד שנת 2012, זאת מכיוון שיסיים את שנת 2008 בהפסד. אתמול הודיע הבנק כי "לאחר שיגיע להלימות הון של 12% מתכוון הבנק לחזור למדיניות חלוקת דיבידנד במזומן בסך של 50% מהרווח מפעולות רגילות". הפועלים, בראשותו של דני דנקנר, אמור להגיע לשיעור הלימות של 12% עד סוף 2009 ולכן בהבנתו יוכל לחלק דיבידנד כבר בראשית 2010.

מניות הבנקים לאומי , דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי ריכזו עניין על רקע הודעתו של משרד האוצר כי ישקול שינויים בתוכנית הערבויות הממשלתית לסיוע בגיוס הון לבנקים, שיפשטו את הליך מתן הערבות.

מניית החברה הכלכלית לירושלים בלטה במסחר בעלייה חדה, ובלטו בעקבותיה גם חברות נדל"ן נוספות כדוגמת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה , ואזורים . נזכיר, כי אתמול פורסמו דיווחים שונים בתקשורת לפיהם טדי שגיא ירכוש מניות בחברת הנדל"ן. נציין, כי דניה סיבוס בולטת על רקע פתיחת כביש 431 והצפי בשוק להשקעה ממשלתית נרחבת בתשתיות, בכדי לסייע למשק הישראלי להיחלץ מהמשבר. עוד חברות נדל"ן שבלטו במסחר הן אפריקה מגורים , חבס , ופרשקובסקי .

חברת נצבא הודיעה הבוקר לבורסה בת"א כי לאחר בחינת השווי ההוגן של השקעות שבוצעה על ידי חברה בת שלה בשנת 2005, באג"ח של קרן "כרמל", היא תיאלץ למחוק את כל ההשקעה שלה בעקבות הודעה על פדיון סופי של אגרת החוב אותה קיבלה בתחילת החודש. החברה צפויה לרשום ברבעון הרביעי של 2008, הפסד של כ-7.1 מיליון שקל המהווים, כאמור, את מלוא השקעתה באג"ח האמורות.

אשדר מכרה זכויותיה במגרש בפרויקט "הגבעה הירוקה" בגבעת שמואל להקמת 60 יח"ד בתמורה ל-8.72 מיליון שקל לפני מע"מ ובנוסף החזר הוצאות של 450 אלף שקל בכפוף להתניות מסוימות.

חברת נייס הודיעה כי חברת Transnet Port Terminal, מפעילת מסופי המטען הגדולה ביותר בדרום אפריקה, מרחיבה את סביבת פתרון הוידאו מבוסס-IP של נייס בשני מסופים, מסוף הרכבים ב-Durban וב-Ngqura, לסך של 5 מסופים.

רווחי סרגון ירדו ב-32.6% והסתכמו ב-3.3 מיליון דולר או 9 סנט למניה ביחס לרווח ברבעון הרביעי ב-2007. הכנסותיה עלו ב-23% והסתכמו ב-56.8 מיליון דולר ביחס לרבעון המקביל ב-2007, וירדו ב-2.3% ביחס לרבעון השלישי של 2008. בקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים בסך 97.8 מיליון דולר בסיום הרבעון.

אג"ח בכותרות

סוכנות הדירוג S&P מעלות הורידה ב-5 דרגות את דירוג כתבי ההתחייבות של חברת ישיר אי.די.אי אחזקות מ-"-A" לדירוג של "BB" עם אופק דירוג שלילי.

[לאתר המעו"ף]