לקראת הבחירות ארגנה אט"ד פאנל "בוחרים סביבה" - השר להגנת הסביבה בחר להיעדר

בן אליעזר: "על הממשלה הבאה לעודד מנועי צמיחה, דרך השקעה מסיבית באנרגיות מתחדשות" ; חנין ופינס טענו שהממשלה נכנעה כניעה מוחלטת לאינטרסים כלכליים על חשבון אינטרסים סביבתיים

לקראת הבחירות, עמותת אדם טבע ודין אירגנה כנס בשם "בוחרים סביבה", ובו לקחו חלק שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, ונציגי המפלגות: ח"כ אופיר פז-פינס (עבודה), דב חנין (חד"ש), הרב מיכאל מלכיאור (התנועה הירוקה-מימד), פאר ויסנר (הירוקים), הרב משה גפני (אגו"י), לאה נס (ליכוד) וח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו).

בפתח הדברים, תקפה עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין, את היעדרותו של השר להגנת הסביבה, ח"כ גדעון עזרא, ואמרה שהתנהגות זו מעידה על הגישה שלו כשר וכנציג מפלגת קדימה בכנסת היוצאת בנושאי הסביבה. "אין לי אלא להצר על כך שבסוף כהונתה של הממשלה, אדם טבע ודין לא יכול לעמוד לצידו של השר להגנת הסביבה ולהתגאות בהישגים משותפים למען הסביבה, אלא נותרים עם קרע מול השר, ועם הביקורת שמתחנו כנגדו במשך שנות כהונתו, בשורה ארוכה של נושאים, שבהם עמדתו היתה באופן מפתיע הפוכה מעמדתנו.

המדובר באכזבה גדולה, שכן דווקא בתקופתו של השר עזרא - הטרנד הירוק היה בארץ בשיאו, כפי שלא היה מעולם, והוא לא השכיל לתרגם את המודעות הגואה לחקיקה ממשלתית מוצקה או לצעדים אופרטיבים משמעותיים. מעולם לא היה שר, שהיה קל להאשים במחדלים סביבתיים, יותר ממנו".

נציג קדימה בפאנל, ד"ר דורון אביטל, נמנע מלתת תשובה ישירה להתנהלות השר בקדנציה שלו ולמדיניות קדימה בנושא זה.

בן אליעזר התייחס למשבר האנרגיה, ואמר שהתייעלות אנרגטית היא תהליך שלוקח זמן ודורש סבלנות. לדבריו, אין מנוס מלהקים תחנת כוח פחמית נוספת, עם שימוש נרחב יותר בגז טבעי ומעבר לאנרגיות מתחדשות. כל אלה, על מנת להתמודד עם צריכת אנרגיה גואה בישראל. בן אליעזר הוסיף כי על הממשלה הבאה לעודד מנועי צמיחה, דרך השקעה מסיבית באנרגיות מתחדשות.

בפאנל התגלעו חילוקי דעות בינו לבין חברו למפלגה, ח"כ פינס, שטען שבתוך מפלגת העבודה אין תמימות דעים בנוגע להקמת התחנה הפחמית הנוספת באשקלון. פינס הוסיף שבמו"מ הקואליציוני שמפלגתו תנהל, היא תדרוש את תיק ההגנה על הסביבה לעצמה.

ד"ר לאה נס (ליכוד) השיבה לשאלה מדוע חברי הכנסת מהליכוד, ארדן וכחלון, כשישבו בראש ועדת הכלכלה, עיכבו את התיקון לחוק הפיקדון, ואמרה שהליכוד יתמוך בהרחבת חוק הפקדון , כך שיכיל גם בקבוקי ליטר וחצי ויכלול גם הטלת אחריות ישירה על היצרנים.

ח"כ דב חנין ואופיר פינס חיזקו את ממצאי דו"ח אדם טבע ודין לעוני סביבתי השנה, וטענו שהממשלה נכנעה כניעה מוחלטת לאינטרסים כלכליים, על חשבון אינטרסים סביבתיים. כמו כן, פינס תקף את לאה נס, נציגת הליכוד ואמר שהליכוד ימשיך לשמר מגמה זו.

ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, אמר כי "הבעיה המרכזית הינה בעיית האכיפה. קורה דבר בישראל שאין לו אח ורע בעולם- הובלנו מאבקים, חוקקנו את חוקי המהפכה הירוקה והממשלה בוחרת להתעלם מהחוק. למשרד להגנת הסביבה צריכים להיות רפרנטים (מפקחים) בכל משרד ממשלתי, אשר יטפלו בנושאים הסביבתיים הקשורים לכל פעילות הממשלה וימנעו פעולות מזהמות ואנטי סביבתיות".

בין הנוכחים היתה תמימות דעים שיש להרחיב את תקציב המשרד להגנת הסביבה ואת מעמדו של השר בממשלה. "ההתייחסות למשרד להגנת הסביבה זו בדיחה", אמר ח"כ גפני.

הסכמה גורפת נוספת (למעט ממפלגת קדימה) היתה סביב קידום הצעת החוק להפחתת פליטות גזי החממה בישראל בהתאם ליעדים העולמיים שהוצבו במסגרת המלחמה בהתחממות הגלובלית.