נעילה מעורבת בת"א: המעו"ף עבר בסיום לעלייה של 0.4% והתל-טק איבד 2%; שופרסל בלטה בירידה של 4.6%

החברה לישראל עלתה ב-1.5% וכי"ל ב-4.2% ; מניות לאומי והפועלים סיימו ללא שינוי ומזרחי טפחות עלתה ב-1.6% ; גזית גלוב איבדה 4% ; טבע נחלשה ב-0.5% ; אפריקה התחזקה ב-6.2%

המסחר בבורסה בת"א ננעל בסיום במגמה מעורבת, כשברגעי הסיום, מדדי המעו"ף והבנקים עברו לעלייה בערכם וכך גם ננעלו. בכיוון השני מדד התל-טק בלט בירידה מבין המדדים הסקטוריאליים ואחריו מדד הנדל"ן. בין מניות המעו"ף בלטו לחיוב מניות אפריקה ישראל וכי"ל, ובכיוון השני משכו מניות שופרסל וגזית גלוב, שהובילו את הירידות במדד.

רצף העליות של 4 הימים האחרונים, כמעט ונקטע היום. ברקע למסחר בת"א, היתה המגמה המעורבת שחתמה את המסחר בבורסות באסיה, ירידות השערים שאפיינו את הבורסות באירופה, והפתיחה השלילית בוול סטריט.

המסחר באחד-העם התנהל על רקע הבחירות הכלליות לכנסת שייערכו מחר. למרות ההערכות, כי שוק ההון בישראל מתנהל באדישות לנוכח ההתפתחויות במערכת הפוליטית, ניתן להעריך כי ההעדפה של המשקיעים היא לשלטון יציב שיימשך כהונה מלאה של 4 שנים שבה תוכל הממשלה הנבחרת לממש מדיניות לטווח ארוך.

בנק ישראל בוחן כלים נוספים

בנוסף לכלי הריבית, בנק ישראל בוחן אמצעים להרחבת הנזילות במערכת הפיננסית - באמצעות הקלה כמותית. מהפרוטוקולים של הדיונים המוניטריים שקיים בנק ישראל בסוף ינואר עולה כי בנק ישראל לא יצליח להביא את האינפלציה השנתית ב-2009 ליעד של הממשלה - 1% ל-3% וכי "האינפלציה צפויה לחזור לתחום היעד רק בשנת 2010".

נזכיר כי מאז כניסתו של פישר לתפקיד בנק ישראל לפני 3 שנים, פספס הבנק בכל שנה את יעד המחירים בראייה שנתית, ולפי הערכות בנק ישראל, זו תהיה הפעם הרביעית ברציפות. לעומת שנת 2008, בה האינפלציה הסתכמה ב-3.8%, חריגה של כ-1% מהיעד, בשנת 2009 צופים בבנק ישראל כי האינפלציה השנתית תהיה מתחת ליעד, קרי, בשיעור קטן מ-1%. בבנק ישראל מסבירים כי הסיבות לכך הן ההאטה הכלכלית בעולם ובישראל וגם הירידה במחירי האנרגיה והמזון.

גאון בית השקעות: 'אפקט הבחירות' הקדים את זמנו

צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות, אמר היום כי "ההיסטוריה מלמדת על אפקט חיובי בבורסה לאחר הבחירות, אולם נראה כי הפעם 'אפקט הבחירות' הקדים את זמנו. מתחילת השנה הבורסה התנתקה משוקי חו"ל והסיבות לכך הן הבחירות בישראל, שלאחריהן יועבר סוף כל סוף תקציב 2009, וגילוי מאגר הגז הטבעי מול חופי חיפה.

"אין ספק כי לאחר הבחירות והתפוגגות אפקט הגז הטבעי, הבורסה תחזור להתנהג בקורלציה מול השווקים בעולם, והמצב שם אינו מרנין. הבעיה העיקרית מעבר לים היא לא בהעברת תכניות הסיוע הרבות, אלא בעצם העובדה שמדובר במשככי כאבים לטווח הקצר-בינוני, אשר להם השפעה מזיקה על הכלכלה האמריקנית והעולמית בטווח הארוך. כאשר המשק האמריקני יחזור למסלול הצמיחה, ההשלכות של תכניות הסיוע יצופו על פני השטח, ואנו צפויים לראות אינפלציה פראית, ירידה בערך הדולר ושחיקה של התוצר האמריקני".

---

בבית ההשקעות אקסלנס נשואה מעריכים כי מדד ינואר שיפורסם ב-15 לפברואר ירשום ירידה של 0.46%. באקסלנס ציינו לחיוב כי מספר המועסקים במשק הישראלי בנובמבר 2008 גבוה ב-43.9 אלף מאשר בנובמבר 2007. לשלילה ציינו באקסלנס כי השכיר הריאלי בישראל ירד בחודש נובמבר ב-0.9% לעומת החודש המקביל ב-2007.

מבדיקת "גלובס", עולה כי בשבועות האחרונים החלו המשקיעים המוסדיים להגדיל את החשיפה למניות - בדגש על מניות השורה השנייה. ההתעניינות החלה כבר בחודש האחרון, אך הביצוע עצמו נעשה בעיקר בשבועות האחרונים, לאט ובזהירות, תוך הקפדה על "סטוק פיקינג". גורם בשוק ההון: "לא ניתן לדעת מתי נגיע לתחתית, אבל המוסדיים יודעים שאם הם לא יצטיידו במניות היום, בעתיד, כשהמגמה תתהפך, יהיה להם קשה לרכוש כמויות גדולות במחירים סבירים".

המעו"ף סיים בעלייה של 0.4%, ת"א-100 ירד ב-0.1%, התל-טק15 בלט בירידה של 2%, מדד הבנקים עלה ב-0.1% ומדד הנדל"ן ירד ב-1%

מניות בכותרות

טבע ריכזה עניין על רקע דבריו של יואב בורגן מלידר שוקי הון, שציין אתמול כי הטיסברי של ביוג'ן אינו מהווה איום מהותי לתרופת הקופקסון של טבע.

כי"ל והחברה האם החברה לישראל , ריכזו עניין לאחר הזינוקים חדים בערך מניותיהן בתקופה האחרונה שנבעו מעלייה במחירי הסחורות וחדשות טובות מכיוון חברת הספנות מאירסק.

עובדי הבנקים הגדולים - לאומי , פועלים , דיסקונט והבינלאומי לא יקבלו בונוסים בעבור השנים 2008 ו-2009. הבנק היחיד שעדיין שוקל אפשרות לתת מענקים לעובדים הוא מזרחי טפחות, שתוצאותיו טובות משמעותית משאר הבנקים. ביטול הבונוסים נובע בחלק מהבנקים מהחלטה לא רשמית של ההנהלה כי תוצאות הבנק בזמן המשבר אינן מאפשרות מתן בונוסים וכי חלוקת בונוסים תהיה מקוממת ולא תעבור את מבחן הנראות הציבורית.

בנוסף, הודיע אתמול מזרחי-טפחות כי השלים בהצלחה גיוס של 400 מיליון שקל בשטרי הון. בכך עמד הבנק ביעד הגיוס השנתי של הון משני עליון, על פי תוכנית העבודה לשנת 2009. המנכ"ל, אלי יונס אמר כי "המהלך התבקש, כבר בעיתוי הזה, לנוכח המצב הכלכלי ואי-הוודאות בשווקים ועל מנת להגיע מוקדם ככל שניתן ליעד הלימות הון של 12%, הגדלת בסיס ההון תאפשר לבנק להמשיך ולהרחיב את פעילותו בתחום האשראי גם השנה".

מדו"חותיה של שופרסל , הרשת בעלת 232 הסניפים, עולה כי היא סגרה את 2008 עם גידול של 19% ברווח ל-282 מיליון שקל ורווחיות תפעולית, כלומר שיעורו של הרווח הנקי מתוך סך ההכנסות, של 5.2%. מדובר ברווח של 565 מיליון שקל, הגבוה ב-29% מהרווח אותו רשמה החברה ב-2007. הרווח התפעולי בשנת 2008 לאחר מימוש ועליית ערך הנדל"ן להשקעה והתאמת המוניטין עקב מיזוג קלאבמרקט הסתכם ב-512 מיליון שקל.

המכירות גדלו בשנה שעברה ב-10.3% ל-10.96 מיליארד שקל. עוד הודיעה רשת השיווק, כי תחלק דיבידנד בסך 108 מיליון שקל אך תקצץ את הבונוסים ב-20% על רקע המשבר הכלכלי. מכל פנים, מהדיבידנד יהנו בעיקר החברות במעלה אילן היוחסים של קבוצת IDB - בשל אחזקה של 38.1% באמצעות דיסקונט השקעות .

נציין כי אפריקה ישראל בלטה היום במסחר בת"א והובילה את העליות במדד המעו"ף.

בז"ן חותכת בהוצאות: חתמה על חוזה חדש עם דור כימיקלים שיחסוך לה כ-4 מיליון שקל בשנה. החוזה החדש כולל אך ורק עיבוד והפקה של תוסף ה-MTBE שייוצר על ידי דור כימיקלים מחומר הגלם C-4 שיסופק על ידי בז"ן כשהחוזה הישן כלל אפשרות מכירת חומר הגלם על ידי דור כימיקלים.

חברת הנדל"ן FCR, שבשליטת גזית גלוב , מבצרת אחזקתה בקרן ה-RITT הקנדית Allied Properties. הזרוע הקנדית של החברה שששליטת חיים כצמן ודורי סגל תגדיל אחזקותיה בקרן ה-REIT (קרן להשקעות בנדל"ן, ראו הסבר בהמשך) באמצעות הקצאה של מניותיה - ביחס של 0.81 מניות שלה לכל יחידת השתתפות של Allied Properties.

ב-UBS ממשיכים בהמלצה "ניטראלית" למכתשים אגן עם מחיר יעד של 17 שקל למניה - כמעט זהה למחיר השוק. במחלקת המחקר של הבנק השוויצרי מצפים לירידה חדה ברווח הנקי ל-6.5 מיליון דולר לעומת הערכה קודמת שלהם לרווח של 14 מיליון דולר.

גילת הודיעה כי נבחרה על ידי חברת DCC, ספקית תקשורת מובילה בניגריה, לספק מאות מערכות לוויין מסוג SkyEdge II לרשת שלה במדינה. היקף ההסכם מוערך בשוק ב-2 מיליון דולר.

מטאלינק רשמה ברבעון הרביעי של 2008 זינוק של 114% בהכנסות שהסתכמו ב-3 מיליון דולר. ההפסד הנקי של החברה הצטמצם ל-1.5 מיליון דולר ברבעון, המהווים הפסד של 6 סנט למניה לעומת הפסד של 8.5 מיליון דולר או 36 סנט למניה בתקופה המקבילה.

רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל אמר ל"גלובס" כי "כשהמשבר יחלוף, נהיה חזקים הרבה יותר". לבל התייחס לירידה ברווח שרשמה החברה ברבעון הפיסקלי השני, ולהורדת תחזית הרווח השנתית ואמר כי "גם היום אנו צופים גידול של 11%-20% ברווח ב-2009, רובו אורגני; אנחנו נמצאים במקום הנכון ובחברה הנכונה".

בעוד חברות נדל"ן רבות מתקשות לעמוד בתשלומי האג"ח, קבוצת הנדל"ן חנן מור , שבשליטת חנן מור ואבי מאור, דווקא מפגינה חוסן. החברה הודיעה אתמול כי תקדים את התשלומים למחזיקי אג"ח א' בהיקף של 19 מיליון שקל. המהלך יביא לסיום מחלוקת מול נאמן האג"ח, הרמטיק נאמנות, שדרש מהחברה בספטמבר האחרון להפקיד 6.6 מיליון שקל בחשבון הליווי של אחד הפרויקטים שלה.

אג"ח בכותרות

קבוצת הפניקס שבשליטת יצחק תשובה, נכנסת תחת זכוכית המגדלת של S&P מעלות. חברת הדירוג הודיעה היום (א') כי היא מכניסה את דירוג "AA" של כתבי ההתחייבות של הפניקס ביטוח, לבחינה מחדש עם השלכות שליליות (Negetive Credit Watch). בנוסף, מותירה את דירוג "AA" לאג"ח של הפניקס החזקות, תחת מעקב עם השלכות שליליות.

מחזיקי האג"ח של אדר הגיעו אתמול (א') להחלטה לפעול לדחיית התשלומים המגיעים להם, וזאת על מנת שבמידה וערך הנכסים שבהם מושקעת כרית הביטחון של החברה יעלה, התקבול שלהם יהיה גבוה יותר. הנכס היחיד שנמצא כעת בידי החברה הוא כספי כרית הביטחון, שמוערכים בכ-800,000 דולר. בהתאם לתשקיף, השקיעה החברה את כספי כרית הביטחון באג"ח מדירוג AAA, ובחרה באג"ח של חברות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק. על-אף שדירוג האג"ח הללו ירד בדרגה אחת בלבד במשבר הנוכחי, מחירן ירד בצורה דרסטית, והן נסחרות היום בכ-30 סנט בלבד.

S&P מעלות הורידה את דירוג האג"ח של כלכלית ירושלים מרמה של "+A" לרמה של "-A" עם אופק דירוג שלילי.

גרינסטון תעשיות תבצע רכישה עצמית של אג"ח מסדרה א' של החברה ב-30 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף]